شناسهٔ خبر: 56143258 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

علت مشکلات روزهای اولیه سفر زایران اربعین چه بود؟/توصیه اکید به زایران برای بیمه اربعین

رییس سازمان حج وزیارت گفت: سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی وظیفه کمیته ثبت نام و اعزام را برعهده دارد که در همین راستا نام‌نویسی و اعزام ، امداد و راهنمایی زایران و گمشدگان و همچنین نظارت بر بیمه را عهده دار می باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، «سید صادق حسینی» با اشاره به وظایف سازمان حج و زیارت در اربعین حسینی تصریح کرد : سازمان حج و زیارت در ایام اربعین حسینی وظیفه کمیته ثبت نام و اعزام را برعهده دارد که در همین راستا نام‌نویسی و اعزام ، امداد و راهنمایی زایران و گمشدگان و همچنین نظارت بر بیمه را عهده دار می باشد.


وی افزود: در همین راستا تا روز گذشته بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر نام نویسی خود را نهایی کرده اند و مشمول بیمه شده اند.
رییس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد که تعداد کسانی که مبادرت به این سفر می کنند بیشتر از ثبت نامی ها می باشد بنابراین به متقاضیان که قصد سفر داشته یا دارند توصیه اکید می کنیم که نام نویسی خود را به دلیل بیمه اربعین در سامانه سماح انجام دهند و تنها با مبلغ ۱۸ هزار تومان از خدمات بیمه ای بهره مند شوند.
حسینی در خصوص مشکلاتی که در روزهای اخیر در مرزها پدید آمده بود و علت آن اظهار کرد: خوشبختانه مشکل خاصی در مرزها وجود نداشت و تراکم بالای جمعیت موجب کند شدن و دغدغه هایی در این خصوص شده بود که رفع شد و در حال حاضر دغدغه خاصی وجود ندارد.
به گفته وی ، یکی از مشکلات روزهای ابتدایی به اعلام برخی افراد برای عزیمت زایران به عراق برمی گردد که هنوز هیچ موکبی راه اندازی نشده بود و زایران با کمبود آب و مواد غذایی مواجه بودند.
حسینی افزود: مردم و مسولان عراق سخاوتمندانه از زوار اربعین پذیرایی می کنند اما در بروز مشکلات روزهای ابتدایی که به کمبود آب و مواد غذایی بر می گشت این اتفاق نشات از یک بی تدبیری می گرفت که در داخل کشور اعلام شد زوار سفر خود را زودتر انجام دهند در صورتی که خدمات مواکب یک هفته زودتر از اربعین به صورت کامل آغاز می شود و تا روز اربعین ادامه دارد.
رییس سازمان حج وزیارت ادامه داد : در حال حاضر خدمات مواکب که به موقع هر ساله راه اندازی می شود در حال انجام است و کمبودی به لحاظ امکانات تغذیه و آب و اسکان وجود ندارد.
وی همچنین با بیان اینکه زایران امسال بیمه اربعین را جدی بگیرند گفت: در صورت بروز حوادث یا نیاز به درمان ، تعهدات خوبی از سوی بیمه انجام می گیرد ؛ ضمن اینکه نمایندگان بیمه در ۵۰ نقطه نجف، کربلا و طی مسیر تردد زایران حضور دارند و همچنین ۵۰ دستگاه آمبولانس نیز برای خدمات‌رسانی به زایران از سوی بیمه تدارک دیده شده است.
رییس سازمان حج وزیارت در خصوص امداد و راهنمایی زایران و گمشدگان نیز اظهار کرد : تعداد امدادگران در سالهای اخیر ۵۰ نفر بود که این رقم امسال با استقبال کارگزاران به ۵۷۰ نفر رسید و این افراد با کاورهای مشخص در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین ، سامر و بویژه مسیر نجف تا کربلا مستقر هستند و خدمات راهنمایی را ارایه می دهند.
حسینی بیام کرد: ضمن اینکه امسال از یک اپ موبایلی ب نام زیارت نیز رونمایی کردیم که در آن خدمات راهنمایی مناسبی به زایران داده می شود .
وی در پایان به زایران توصیه کرد که سفر خود را مدیریت کنند و به محض حضور در نجف و کربلا در کوتاهترین زمان به زیارت بپردازند و سپس به کشور و شهرهای خود بازگردند .

پایان پیام/47