شناسهٔ خبر: 55994937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

درخواست میان

صاحب‌خبر -


بیش از شش ماه از آغاز بحران اوکراین می‌گذرد. بحرانی که اگرچه ریشه آن به اقدامات مخرب ناتو و امریکا باز می‌گردد اما تبعات آن بر بسیاری از کشورهای جهان بخصوص کشورهای اروپایی سایه انداخته است. ایران از ابتدای شکل‌گیری این بحران با ایفای نقش مستقلانه خود هرگونه جنگ را محکوم کرد و خواهان آتش‌بس بین طرفین شد. گرچه این موضوع باعث نشد تا ایران به ورطه ساده‌اندیشی بیفتد و علت‌العلل آغاز این بحران یعنی اقدامات امریکا برای گسترش ناتو به سمت شرق را نادیده بگیرد. به هر صورت ایران توانست با سیاست خارجی حکیمانه و منطقی مواضع مثبتی اتخاذ کند و توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کند. دیپلماسی تهران در یک سال گذشته که به ارتقای جایگاه کشورمان در منطقه و فرامنطقه منجر شده است همزمان با آن است که  کشورهای غربی در استیصال به سر برده و نگران زمستان سرد خود هستند. از همین رو آنها اکنون دست به دامن ایران شده‌اند تا از حسن روابط ایران با مسکو و کی‌یف استفاده کرده و زمینه را برای توقف جنگ و برقراری مجدد صلح فراهم آورد. اکنون خبرها حکایت از آن دارد که یکی از رهبران کشورهای اروپایی از آیت‌الله رئیسی برای ورود به این مسأله و ایفای نقش سازنده درخواست یاری کرده است.
 سفر امیرعبداللهیان به مسکو با محوریت اوکراین
در پی همین رخدادها بود که وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب راهی مسکو شد تا با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو نماید. حسین امیرعبداللهیان پیش از ترک تهران خبر داد که هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. وی خبر داد برخی طرف‌های غربی خواهان نقش آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند. وزیر امور خارجه همچنین عنوان کرد: پیگیری مناسبات دوجانبه و موضوع افغانستان نیز در دستور کار مذاکراتی این سفر است.
 پیام مکرون به پوتین از طریق رئیسی
صبح امروز همچنین محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با مطرح کردن درخواست یکی از رؤسای کشورهای اروپای غربی در حساب کاربری توئیتر خود  از ارسال «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران به مسکو خبر داد. جمشیدی در توئیت خود توضیح داده بود که پس از مجموعه‌ای از رایزنی‌ها، این بسته ابتکار صلح در کنار یک «پیام مهم» از سوی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به مسکو ارسال شده است. در پی انتشار این توئیت، خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که مقام ارشد اروپایی که خواستار میانجیگری رئیس جمهوری ایران شده است، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه است.
  هیأت همراه معنادار
این سفر به عنوان سومین سفر وزیر امور خارجه دولت سیزدهم به پایتخت فدراسیون روسیه در حالی انجام شده است که ترکیب هیأت همراه در این سفر بخوبی نشان دهنده اهمیت و اولویت گفت‌وگوهای انجام شده در بین مقامات دو کشور است.  حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا حقیقیان دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا، سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی که مسائل سوریه را دنبال می‌کند  نیز امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی کرده‌اند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز چهارشنبه نهم شهریور ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد‌.وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو و حسن استقبال لاوروف گفت: در جریان گفت‌وگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست آنها از آقای دکتر رئیسی در موضوع اوکراین بودیم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح، آرامش و توقف جنگ در اوکراین مطرح است و این ایده‌ها را با آقای لاوروف مطرح کردیم. جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را در خصوص اوکراین در عالی‌ترین سطح به روشنی بیان کرده است.
وزیر خارجه بیان کرد: در مسأله اوکراین درخصوص برخی از موضوعات انسانی نیز صحبت کردیم، از جمله مسأله اسرا که مورد توجه جدی است و همچنین درخصوص رویدادهای اخیر در ارتباط با نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین نگرانی جامعه جهانی در این مسئله را مورد توجه قرار دادیم. آقای لاوروف به نکاتی در این زمینه اشاره کرد و اقداماتی را که روسیه برای رفع نگرانی‌ها انجام داده است، تشریح کرد. جی

برچسب‌ها:

نظر شما