شناسهٔ خبر: 55927737 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مکرون دست به دامان ایران شد / مسکو «طرح صلح ایران» را می پذیرد؟

با توجه به اظهارات معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه ایران جهت ارائه طرح صلح ایران به روسیه سفر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، معاون سیاسی دفتر ابراهیم رئیسی در توییتی به درخواست یکی از رهبران اروپایی از رئیسی جهت میانجی گری در جنگ اوکراین اشاره کرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جهت ارائه طرح صلح ایران به روسیه سفر کرده است.

طرح صلح ایران چیست؟

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران در حساب شخصی توییتری خود از درخواست یکی از رهبران اروپایی از ابراهیم رئیسی جهت میانجی گری در جنگ اوکراین خبر داد. جمشیدی در توییتر نوشت: یکی از روسای ارشد اروپای غربی از آیت الله رئیسی درخواست کرده بود که برای میانجی‌گری جنگ در اروپا کمک کند. پس از مجموعه‌ای رایزنی‌ها یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم توسط وزیر خارجه آقای عبداللهیان به مسکو ارسال شد.

با توجه به توییت معاون رئیسی به نظر می‌رسد طرح صلح ایران در تهران و با رایزنی طرفین درگیری تهیه شده است. با توجه به رابطه مطلوب بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه این انتظار می رود که کرملین میانجی‌گری تهران را بپذیرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد نقش تسهیلگر ایران در زمینه ایجاد صلح بین اوکراین و روسیه بسیار پررنگ خواهد شد.

اما تا به این لحظه جزئیاتی از این طرح منتشر نشده و مشخص نیست که پیشنهادات ایران به مسکو و اروپا چیست؟ اما طبق گفته معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، سفر امیرعبداللهیان به مسکو با همین هدف انجام شده است.

آن مقام اروپایی کیست؟

پس از انتشار توییت معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری، این پرسش ایجاد شد که آن مقام اروپایی کیست؟ در همین راستا دقایقی پیش ایسنا گزارشی منتشر کرد که در آن به درخواست امانوئل مکرون از رئیسی جهت میانجی‌گری در جنگ اوکراین اشاره داشت.

با این اوصاف به نظر می‌رسد اروپایی‌ها سعی دارند با کمک گرفتن از تهران، گامی مهم در زمینه پایان بخشیدن به جنگ اوکراین بردارند. ظاهرا مکرون نیز با توجه به پیشینه‌ روابطش با حسن روحانی سعی دارد در این بین نقش تسهیل‌گری را بازی کند.

حالا کارشناسان اعتقاد دارند باید منتظر پاسخ طرف روسی به طرح صلح ایران بود. اگر کرملین پیشنهاد ایفای نقش میانجی‌گر از سوی تهران را بپذیرد، در آینده نزدیک شاهد حضور پررنگ ایران در مذاکرات بین روسیه و اوکراین خواهیم بود.

مسکو-آنکارا-کی‌یف؛ تجربه شکست خورده

لازم به ذکر است تا پیش از این ترکیه نقش میانجی‌گر را میان دو طرح جنگ در شرق اروپا را بازی می‌کرد. اما به نظر می‌رسد عواملی باعث شده تا اتحادیه اروپا و حتی روس‌ها برای ایجاد تغییر در این زمینه تمایل نشان دهند. کارشناسان اعتقاد دارند عضویت ترکیه در ناتو برای مسکو امری خوشایند نیست. از طرفی هم سنگ اندازی های آنکارا در زمینه پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان ناتو، کاسه صبر بروکسل را هم لبریز کرده است.

نظر شما