شناسهٔ خبر: 67618022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام:

تأخیر تأثیر قطعی معدل در کنکور رد شد

مجمع تشخیص مصلحت مصوبه اصراری مجلس شورای اسلامی در خصوص تأخیر تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری (کنکور) تا سال ۱۴۰۶ را به مصلحت ندانست.

صاحب‌خبر -
تأخیر تأثیر قطعی معدل در کنکور رد شد

فرهیختگان آنلاین: جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳ با حضور اکثریت اعضا، نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان سنجش و رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه، طرح اصلاح تبصره ۵ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوبه اصراری مجلس شورای اسلامی در خصوص تأخیر تأثیر قطعی معدل در تعیین تراز و رتبه شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری (کنکور) تا سال ۱۴۰۶ را به مصلحت ندانست و تأثیر معدل در تعیین تراز و رتبه کنکور سراسری طبق روال جاری خواهد ماند.

چند سالی است که  با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد سهم آزمون سراسری کم و در عوض این سهم کم شده به مدارس و نتایج امتحانات نهایی برسد، براین اساس سنجش سال گذشته دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه با سهم ۶۰ درصدی کنکور و تاثیر قطعی ۴۰ درصدی نمرات در مدارس برگزار شد، این سهم‌بندی برای آزمون امسال به وضعیت پنجاه پنجاه رسید و قرار است در سال آینده سهم نمرات امتحانات نهایی ۶۰ درصد شود و آزمون سراسری سهمی ۴۰ درصدی در پذیرش دانش‌آموزان داشته باشد. با این وجود مجلس یازدهم در آخرین روزهای خودش مصوبه‌ای تصویب کرد که به دلیل مخالفت شورای نگهبان این مصوبه به تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، طبق این مصوبه آموزش و پرورش باید تا سال ۱۴۰۶ زیرساخت‌های لازم برای روش جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها را آماده کند و تا آن روز کنکور باید به همان روش گذشته برگزار شود.

 علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شافیت و عدالت، در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بود: «مصوبه مجلس (لغو تاثیر قطعی معدل تا کنکور سال ۱۴۰۶) در دستورکارِ همین هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اکنون دکتر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص نامه‌ای را خطاب به دبیر مجمع تشخیص نوشتند و اعلام کردند باتوجه به تغییر دولت (به‌زودی) و برنامه رئیس‌جمهور منتخب در خصوص مصوبه کنکور، موضوع تاثیرقطعی معدل از دستورکار روز چهارشنبه خارج شود و به زمان مناسبی موکول شود.»

نظر شما