شناسهٔ خبر: 55877309 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین:

پیش‌بینی حضور ۵ میلیون زائر در راهپیمایی اربعین/امکان تمدید گذرنامه در مرزها وجود ندارد

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اقدامات و تمهیدات پلیس در خصوص راهپیمایی اربعین گفت: روزانه ۳۷ هزار گذرنامه صادر می‌شود، اما در حال حاضر درخواست‌، بیش از ظرفیت‌های ما است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار محمد شرفی، جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا و رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین و فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در نشست کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین گفت: همایش پیاده روی اربعین چند سالی است که با شکوه در حال انجام است و این همایش باعث فخر و مباهات است که یکی از دستاوردهای آن انسان درونی صرف نظر از گرایش های مختلف است و همچنین باعث همدلی شیعیان جهان شده است.

وی ادامه داد: فراجا یکی از پایه های اصلی همایش راهپیمایی اربعین است و قرارگاهی تحت عنوان اربعین در فراجا تشکیل شده که ۱۵ کمیته تخصصی دارد. همچنین ۵ قرارگاه فرعی در استانهای مرزی داریم که به ریاست فرماندهان استانی جلسات آن برگزار و برنامه ریزی می شود.

او درباره تامین امنیت گفت: اصلی ترین برنامه ما تامین امنیت است باتوجه به برآوردهایی که صورت گرفته پیش بینی می شود ۵ میلیون نفر در این همایش حضور داشته باشد و ما باید ریل امنیت را ایجاد تا این قطار به حرکت خود ادامه دهد. بغیر از برنامه هایی که برای تامین امنیت برنامه ریزی شده است با توجه به پارک خودرو در پارکینگ ها برای پیشگیری از سرقت برنامه ریزی مفصلی در نظر گرفته شده است تامین امنیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی از دیگر برنامه های ما است.

وی ادامه داد: ۲۲۸ کلانتری و ۱۷ پاسگاه و ۸۱ بخش انتظامی در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی وظیفه دارند ۶۶ ایستگاه بازرسی موقت و ۳۳ ایستگاه بازرسی ثابت در این مسیر پیش بینی شده است. ۱۳۱ نقطه توقفگاه در مسیرهای منتهی به پایانه های مرزی ایجاد شده است. ۹۴۳ گشت خودرویی و ۳۶۱ گشت موتوری نیز بغیر از گشت‌های راهور حضور خواهند داشت.

او درباره بحث ترافیک محورهای مواصلاتی گفت: باتوجه به اینکه عدد ناوگان حمل و نقل عمومی ثابت است توصیه می شود زائران از وسایل شخصی استفاده کنند ۱۱۰ پاسگاه پلیس راه و ۶۱ واحد سیار پلیس راهور برای کنترل محورها پیش بینی شده است. ۱۲۱۹ تیم خودرویی پلیس راه و ۱۱۸ گشت موتوری با ۸ هزار نفر نیرو در استان‌های مبدا و مسیر در این ایام فعالیت خواهند داشت.

سردار شرفی خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ تا ۹۷، ۱۵ روز پیک ترافیک در این ایام داشتیم در سال جاری پیش بینی می شود سفرها از ۱۱ شهریورماه آغاز و ۱۵ تا ۱۸ شهریور ماه به اوج خود خواهد رسید هوا گرم است و زائران بهتر است متناسب با این وضعیت به گونه ای برنامه ریزی کنند که با مشکل مواجه نشوند. شروع بازگشت از ۱۹ شهریور ماه پیش بینی می شود و اوج بازگشت ها ۲۴ تا ۲۸ شهریور خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش بینی تردد ۲ هزار و ۷۷ تردد در ساعت در مهران و در کرمانشاه _بیستون پیش بینی شده و  ۳۷۸۸ تردد در ساعت خواهیم داشت و این محور پر تردد ترین محور خواهد بود. محور ماهشهر بندرامام ۳ هزار و ۱۷۶ تردد در ساعت خواهند داشت.

او درباره کنترل مرزها گفت: یکی پوشش خلاهای مرزی با استقرار و افزایش نیرو و تقویت مرزبانی انجام خواهد شد تا کسی بدون مجوز از مرز خارج نشود. گشتهای مشترک مرزی با عراق نیز انجام خواهد شد.

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین درباره گذرنامه گفت: روزانه ۳۷ هزار گذرنامه صادر می شود اما در حال حاضر درخواست بیش از ظرفیت‌های ما است برای اینکه پاسخگو باشیم دو اقدام در دستور کار قرار دادیم اول اینکه گذرنامه های فاقد اعتبار که از سال ۹۱ در اختیار مردم است و مخدوش نشده است قابل تمدید خواهد بود. همچنین برگه گذر ویژه اربعین را طراحی کرده و زائران می توانند از این برگه نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: هزار و ۱۰۰ دفتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور در این ایام برای گذرنامه تا ساعت ۱۸ خدمت ارائه می دهند.

سردار شرفی گفت: افرادی که گذرموقت دریافت می کنند صرفا می توانند برای اربعین تردد کنند و با هماهنگی که با عراق صورت گرفته فعلا از ۶ صفر امکان تردد به عراق را دارند البته در حال رایزنی هستیم تا بتوانند افراد زودتر به عتبات اعزام شوند.

وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: زائران باید این پروتکلهایی که از طرف وزارت بهداشت اعلام و آموزش داده شده را رعایت کنند تنها مدرک مورد نیاز گذرنامه و برگه گذرموقت است و نیازی به همراه داشتن سایر مدارک شناسایی نیست. افراد برای سفر حتما در سامانه سماح ثبت نام کنند افرادی که نیاز به دینار یا دلار دارند از محل‌های معتبر تهیه کنند.همراه داشتن داروهای کدئین دار و روان گردان در عراق مصداق جرم است مگر با مجوز پزشکی. ما در مرز کنترل می کنیم بنابراین این داروها را به همراه نداشته باشند.

وی ادامه داد: با طرف عراقی تفاهم کرده ایم که اگر به هر دلیلی زائر را بازداشت کردند به ما تحویل دهند. همچنین توصیه می کنیم زائران در مسیر رفت و برگشت هیچ بسته ای را از افراد ناآشنا نگیرند. با توجه به گرما زائران ملاحظات لازم را در نظر بگیرند. در مسیر پیش بینی لازم برای جلوگیری از گرمازدگی شده است.

وی ادامه داد: ۱۷ باب آشپزخانه در مرزها فعال است همچنین دستگاههای مه پاش و یخساز نیز مهیا شده است یک بیمارستان سرپایی نیز در مهران آماده خواهد شد. ۹۴ تیم امدادی در ۸ پایانه مرزی نیز مستقر شده اند. ۸ سازه بادی امدادی نیز مهیا شده است تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

او درباره پشتیبانی هوایی گفت: ۶ دستگاه بالگرد و هواپیما در مهران مستقر خواهند شد. دو پرنده پهبادی نیز در ایلام مستقر می شود دو پرنده در مرز مهران مستقر خواهد شد. در مجموع از ۵ پهباد در این ایام استفاده خواهد شد. همچنین پلیس فتا نیز در پایگاههای مرزی حضور خواهد داشت و فضای مجازی را رصد خواهد کرد. پلیس آگاهی نیز کارشناسان تشخیص هویت و چهره زن را در مرز مستقر خواهندکرد. پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز با ۲۳۲ نفر نیرو در مرزها مستقر خواهند شد.

وی درباره تمدید گذرنامه در مرزها گفت: امکان تمدید گذرنامه در مرزها وجود ندارد و حتما قبل از سفر زایران اقدامات لازم را انجام دهند.

سردار شرفی درباره یگان ویژه گفت: ما در مجموع با ۳۰ هزار نفر نیرو در این ایام حضور خواهیم داشت.

رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مرکزی اربعین گفت: از ۷ صفر مرز سومار برای تردد موکبها تعیین شده است. مرز ریمدان برای ورود اتباع در نظر گرفته شده است. تمهیدات لازم برای ورود اتوبوس‌های زائران اتباع نیز در نظر گرفته شده است. همچنین مرزهای تمرچین، باشماق و حاج عمران در کنار ۴ مرز ورودی احتمالا ایجاد خواهد شد البته از مرز باشماق و تمرچین فقط به صورت کاروانی اجازه تردد داده شده است.

وی درباره گیت ها گفت: امسال هم ترازی بین گیت‌های ایرانی و عراقی ایجاد شده و اگر همزمان با خدمات دهند با کمترین ایستایی زائران تردد خواهند کرد.

سردار علی ذوالقدر در ادامه این نشست درباره اتباع خارجی مقیم در کشور گفت: این افراد از طریق دفاتر کفالت ثبت نام کنند و ما برای آنها دفترچه ویژه اقامت برای اربعین صادر می کنیم.

رئیس پلیس گذرنامه ادامه داد: این برنامه سه هفته است که آغاز شده و ۵۰ هزار دفترچه صادر شده است.

نظر شما