شناسهٔ خبر: 55878934 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

سردار محمد شرفی بیان کرد؛

تمهیدات فراجا برای راهپیمایی اربعین/ پیش‌بینی افزایش ترافیک در محورهای منتهی به گذرگاه‌های مرزی

موج نیوز

فرمانده قرارگاه اربعین حسینی فراجا طرح‌های پلیس برای راهپیمایی اربعین را تشریح کرد و گفت: یکی از ماموریت‌های عمده ما موضوع ترافیک محورهاست. امسال محورها پرترافیک‌تر خواهند بود. ناوگان ما عدد ثابتی است و پیش‌بینی شده که زائران از وسایل شخصی خود نیز استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، سردار محمد شرفی در نشست خبری قرارگاه اربعین فراجا که پیش از ظهر امروز در مقر مرکزی فراجا برگزار شد، گفت: همه در این زمینه دلسوزانه تلاش می‌کنند و همدلی و هم‌افزایی در این زمینه اتفاق افتاده است‌. همایش پیاده‌روی چندسالی است با شکوه وصف‌ناپذیر انجام می‌شود که مایه مباهات جهان اسلام است. یکی از کارکردهای اصلی این همایش ایجاد انسجام درونی حول پرچم امام حسین(ع) و اتحاد مسلمانان و اقتدار جمهوری اسلامی است و نقطه مقابل تلاش‌های جنگ نرم دشمنان است.

وی ادامه داد: انتظامی کل جمهوری اسلامی ایران یکی از پایه‌های اصلی راهپیمایی اربعین است در همین راستا نیز قرارگاهی به عنوان اربعین تشکیل شده که ۱۵ کمیته تخصصی دارد و روسای آن‌ها روسای پلیس‌های تخصصی هستند. ما الان پنج قرارگاه فرعی در استان‌های مورد نظر نیز داریم که ریاست آن‌ها بر عهده فرماندهی انتظامی استان‌هاست. اصلی‌ترین رسالت فرماندهی انتظامی امنیت زائران است. بر اساس برآوردها پنج میلیون زائر قصد عبور از مرز را دارند و نیازمند امنیت هستند. ایجاد ریل امنیت بهترین کار برای قطار راهپیمایی است. یکی از وظایف ما همین است که بحث اشراف اطلاعاتی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را می‌طلبد. همچنین پیشگیری از سرقت خودروهای پارک شده بر عهده فراجاست.

شرفی با بیان اینکه همچنین تامین امنیت محورهای منتهی به مرز توسط پلیس انجام خواهد شد، گفت:‌ در این عملیات ۲۲۸ کلانتری، ۱۷ پاسگاه و ۸۱ بخش انتظامی ماموریت دارند که در مسیرها نسبت به تامین امنیت اقدام کنند. ۳۳ ایستگاه بازرسی ثابت و دائمی در این مسیر پیش‌بینی شده و با توجه به کنترل محورهای فرعی ایستگاه‌های موقت و ثابت تقویت شدند. ۶۶ ایستگاه بازرسی موقت در محورها وجود دارد. ۱۳۱ نقطه توقفگاه در مسیرها ایجاد شده تا اگر زائری به علت ترافیک یا مشکلات توقف کرد بتواند در این نقاط که شامل مساجد، ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی می‌شود ریکاوری کند. همچنین ۹۴۳ واحد گشت خودرویی انتظامی به صورت شبانه روزی و ۳۶۲ گشت موتوری در قالب پلیس پیشگیری سازماندهی شده‌اند.

پیش‌بینی افزایش ترافیک در محورهای منتهی به گذرگاه‌های مرزی

وی در ادامه گفت: یکی از ماموریت‌های عمده ما موضوع ترافیک محورهاست. امسال محورها پرترافیک‌تر خواهند بود. ناوگان ما عدد ثابتی است و پیش‌بینی شده که زائران از وسایل شخصی خود نیز استفاده کنند. ۱۱۰ پاسگاه ثابت پلیس راه و ۶۱ واحد سیار نیز پیش بینی شده است. هزار و ۲۱۹ تیم خودرویی راهنمایی و رانندگی و ۱۱۸ تیم موتوری با هشت هزار نفر چه در استان‌های مبدا و چه نیروهای کمکی وجود دارند و در پایانه‌ها نیز بهترین افسرها و مدیران قرار داده شدند.

وی گفت: مدت زمان استقبال از سفر نسبت به سال‌های قبل مرتبا تغییر می‌کنند.در سال جاری پیش بینی می‌شود که بین ۱۵ تا ۱۸ شهریور سفرها به اوج خود برسد. هوا گرم است و پشت ترافیک ماندن شرایط را برای زائران سخت خواهد کرد و بهتر است که زائران سفر را طوری توزیع کنند که راحت‌تر مسیر را طی کنند. شروع بازگشت‌ها از شنبه ۱۹ شهریور و اوج بازگشت از ۲۴ تا ۲۷ شهریور خواهد بود. اگر زائران سفررا خارج از پیک مدیریت کنند هم به خود کمک کردند هم به مدیران حوزه ترافیک.

شرفی ادامه داد: در مرز مهران میانگین تردد دوهزار و ۷۷ تردد در هر ساعت پیش‌بینی می‌شود. در کرمانشاه و بیستون به علت تلاقی ترافیکی نیز سه هزار و ۷۷۸ تردد به صورت میانگین پیش‌بینی می‌شود. در استان خوزستان نیز در محور ماهشهر به بندر امام سه هزار و ۱۷۶ تردد پیش‌بینی شده است.

وی گفت: کنترل و مدیریت مرز و جلوگیری از خروج غیرمجاز در حوزه مرز از وظایف مرزبانی فراجاست. پوشش خلاهای مرزی با استقرار نیرو انجام شده تا کسی بدون مجوز از مرز خارج نشود. خروج بدون مجوز از مرز آغاز تمامی مشکلات و مسائل است. گشت‌های مشترک ما با کشور عراق جلوی این اتفاق را خواهند گرفت.افسرهایی نیز در مرزبانی به عنوان افسر رابط به عراق معرفی شده‌اند و خط تماس بین افسران مرزبانی مبادله شده و اگر لازم شد مطالبی منتقل شود، این افراد کار را انجام خواهند داد.

افزایش ساعت کار دفاتر پلیس +۱۰

شرفی درباره خدمات گذرنامه گفت: موضوع بعدی ارائه خدمات گذرنامه است‌. در شرایط عادی روزانه ۳۷ هزار گذرنامه می‌توان صادر کرد اما در شرایط فعلی درخواست‌ها بیشتر از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هاست. یکی از کارها در این زمینه، معتبر کردن گذرنامه‌های فاقد اعتبار بود. گذرنامه‌های سالم و مخدوش نشده و دستکاری نشده از سال ۹۱ می‌توانند یا با اعتبار شش ماه می‌توانند تمدید شوند. موضوع بعدی هماهنگی با طرف عراقی بود که انجام شد تا برگ گذر ویژه اربعین طراحی شود. همچنین هزار و صد مرکز پلیس +۱۰ ساعت کار خود را تا ساعت شش عصر تمدید خواهند کرد. ما امروز جلسه ای با طرف عراقی داشتیم تا مردم بتوانند از روز دوشنبه از برگ گذر موقت استفاده کنند و از مرز خارج شوند. هر زائری در دفتر پلیس + ۱۰ بعد از ساعت شش عصر مانده باشد، تا همکاران ما مکلف هستند که تا آخرین لحظه خدمات را ارائه دهند. هر چه درخواست بیشتر باشد خدمات ما نیز بیشتر خواهد شد.

توصیه‌ها و هشدارهای پلیس به زائران

شرفی تاکید کرد: این سفر سفر خاصی است و موارد گوناگونی مطرح است. ما الان با ویروس کرونا مواجه هستیم و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را توصیه می‌کنیم. تنها مدرک شناسایی مورد نیاز در عتبات، برگه‌های گذر و گذرنامه است‌. هر کسی به این سفر می‌رود باید در سامانه سماح ثبت نام کند. همچنین توصیه می‌کنیم که افرادی که نیاز به معاوضه دینار یا دلار دارند از محل معتبری این کار را انجام دهند. برخی گوشی‌های تلفن همراه تنها قابلیت استفاده در کشور عراق را دارد و ما نسبت به این موضوع نیز هشدار می‌دهیم.

وی ادامه داد:‌ همچنین همراه‌ داشتن داروهای کدئین دار و روانگردان در عراق جزو مصادیق جرم است مگر اینکه نسخه داشته باشد. ما در مرز و طرف عراقی در عراق این موضوع را کنترل خواهیم کرد. البته ما تفاهم کردیم که اگر عراقی‌ها زائری را به هر دلیلی را نگه داشتند به خود ما تحویل دهند.

شرفی توصیه کرد: ما به مردم توصیه می‌کنیم در طول سفر هیچ بسته‌ای را به امانت نگیرند چرا که مسئولیت آور است. امسال به سبب گرما توصیه می‌کنیم که مردم حتما مراقب سالمندان و بیمارانی که توان طی مسیر را ندارند باشند. البته سایه‌بان‌ها و مه‌پاش‌ها پیش‌بینی شده اند و مردم نگران مسیرها نباشند. علی رغم همه این‌ها مردم نیز اسباب سفر را فراهم کنند.

شرفی درباره بستر و امکانات فراهم شده برای مراسم اربعین توسط فراجا گفت: ۱۷ باب آشپزخانه در پایانه‌های مرزی ، ۳۰۰ دستگاه کولر و پنج هزار دستگاه خودرو برای نیروهای انتظامی اماده شده است‌. یک بیمارستان صحرایی در مرز مهران آماده شده که با ۱۲۰ نفر از پرسنل فعالیت خواهد کرد و هم به مردم خدمات می‌دهد و هم به نیروها. ۹۴ تیم امدادی متشکل از پزشک، پرستار و رانند نیز در مرزها مستقر شده‌اند. هشت سازه امدادی نیز وجود دارد و ما آمادگی حل مسئله گرمازدگی را نیز داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما