شناسهٔ خبر: 55754830 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وکیل:

افشا نشدن اطلاعات پنهان سرخابی ها به ضرر سهام داران خواهد بود/ وزارت ورزش و جوانان می تواند باشگاه ها را مجبور به شفاف سازی کند

مرتضی دستوری گفت: سازمان بورس اطلاعات پنهان استقلال و پرسپولیس را ندارد تا آن را افشا کند و آسیب این موضوع در نهایت متوجه سهام دار می‌شود.

صاحب‌خبر -

 هفته گذشته و زمانی که قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به زودی مجموع قرارداد بازیکنان و مربیان پرسپولیس و استقلال افشا خواهد شد، همه منتظر رونمایی از ارقام قراردادها بودند اما در نهایت چند ستون از این قراردادها افشا شد و ارقام جا به جا شده رازی سر به مهر باقی ماند. 

در همین رابطه میثم فدایی مدیرعامل شرکت فرابورس گفته بود: در خصوص نحوه افشای قراردادها، باشگاه ها اطلاع دادند اگر در این برهه سال مالی، قراردادها افشا شود ممکن است به لحاظ تجاری آسیب ببیند لذا امروز درباره نحوه افشا در فصل نقل و انتقالات جمع بندی کردیم و فردا به باشگاه ها ابلاغ می کنیم تا با این فرمت افشا در کدال انجام شد.

پس از این جریان حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: افشای رقم قرارداد‌ها به صورت کلی الزام دارد نه جزئی. افشای متن قرارداد الزام نشده بود.

او گفته بود: برای باشگاه داری حرفه ای باید سایر باشگاه ها به این ماجرا بپیوندند و آن زمان افشای جزئیات معنا دارد.

خریدار با بررسی ارقام قرارداد ها سود و زیان را پیش بینی می کند 

مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری درباره الزام افشای جزئیات قرارداد های استقلال و پرسپولیس گفت: تمام شرکت‌ها در بازار اوراق بهادار مکلف به افشای قرارداد هستند.

دستوری بیان کرد: به این مثال توجه کنید. اگر برجام امضا شود منجر به امضای برخی قرارداد‌ها توسط ایران خودرو می‌شد این شرکت مکلف خواهد شد اطلاعات و قرارداد خود پیش از انعقاد به بورس اطلاع دهد و بورس این اطلاعات در کدال افشا کند تا سهام دار با در نظر داشتن این موضوع بداند در چه موضوعی سرمایه گذار خواهد داشت و درباره سود و ضرر خود پیش بینی کند.

او ادامه داد: قرارداد‌های شرکت سهامی عام استقلال و پرسپولیس بر احتمال قهرمانی آن‌ها تاثیر گذار است. وقتی تیم قهرمان می‌شود برخی امتیازات از جمله ورود به لیگ قهرمانان را از طریق فدراسیون به دست می‌آورد و در این صورت ورودی هر بازیکن مثلا ۵۰ هزار دلار پاداش خواهد بود و در صورت صعود باشگاه ورزشی یک درآمد میلیون دلاری به دست می‌آورد.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: خریدار اطلاعات افشا شده را می‌بیند تا آثار ناشی از آن را پیش بینی کند. فرضا رونالدو با ۱۰۰ میلیون دلار به رئال مادرید رفته بود و ظرف دوروز با فروش پیراهن درآمد دوسالش را درآورد. این‌ها بر درآمد باشگاه اثر دارد.

دستوری گفت: سازمان بورس به عنوان تنها متولی اداری این گونه شرکت‌ها این اطلاعات پنهان را برای افشا ندارد و آسیب موضوع در نهایت متوجه سهام دار می‌شود.

او افزود: وزارت ورزش در حال تلاش برای آزاد سازی سرخابی‌ها است و اگر هواداران بپذیرند باشگاه خصوصی شده سهام آن را خریداری می‌کنند.

زمینه برای خصوصی سازی باشگاه ها مهیا نیست

دستوری اظهار کرد: من فعلا چنین زمینه را نمی‌بینم. شما باید بر مسائل سیاسی حاکم بر باشگاه‌ها توجه کنید. فرض کنید افشا شود آقای آجرلو طرفدار یکی از افرادی است که که می‌خواهد در شورای مجلس شرکت کند. رای میلیون‌ها هوادار احتمالا به همان جهت متمایل می‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: سازمان بورس فعلا این دو باشگاه را پذیرش کرده و نماد باز نشده که سهام داران جز بخواهند خرید و فروش کنند و با این تعبیر پرسپولیس و استقلال می توانند قرارداها را افشا نکند.

پیگرد قانونی افشا نکردن اطلاعات

او بیان کرد: وزارت ورزش متولی این باشگاه‌ها است و اهرم فشار دست آن است. می‌تواند باشگاه را مجبور به افشا کند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اما به لحاظ قانونی ما دستورالعمل ناشران اوراق بورس بهادار را داریم. ناشر شرکتی است که سهام پخش می‌کند، طبق قانون ناشران پیش از انعقاد قرارداد مکلف به افشای قرارداد هستند و در صورتی که این موضوع انجام می‌شود می‌توانیم ناشر را تحت پیگیر قانونی قراردهیم.

دستوری گفت: الان این شرکت‌ها دست اشخاص حقیقی و حقوقی نیست که موضوع در بخش تخلفات ناشران پیگیری شود و آن‌ها جریمه شوند.

او عنوان کرد: به طور کل اگر هیئت مدیره شرکت ناشر تخلف کند و قرارداد مالی را افشا نکند بر اساس ضوابط اوراق بهادار و دستورالعمل ناشران، این‌ها به هیئت تخلفات ناشران دعوت شده و اگر مستندات کفایت نکرد در صورت عدم افشای قرارداد‌ها به جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

نظر شما