شناسهٔ خبر: 55740573 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حیدری:

پویایی مساجد با کسب درآمد‌های پایدار محقق می‌شود

استاندار چهارمحال‌وبختیاری پویایی مساجد برای خلق درآمد پایدار را مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر یک درآمد پایدار برای مسجد وجود داشته باشد، شاهد نقش‌آفرینی بهتر این مکان مقدس خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

آقای حیدری ۳۰ مردادماه در نشست شورای سیاستگذاری امور مساجد چهارمحال و بختیاری با حضور نماینده ولی‌فقیه با اشاره به نقش بی‌دلیل مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و نیز سازماندهی، بصیرت‌افزایی و انسجام‌بخش بودن مساجد در جریان دفاع مقدس، گفت: مساجد محل تربیت رزمندگان اسلام بوده و شهدای عزیزمان همگی از بچه‌های مسجد بودند؛ امنیت محلات در شهر‌ها و روستا‌ها نیز به برکت مساجد و ارکان آن نظیر بسیج، تحقق می‌پذیرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه مساجد در مصونیت‌بخشی به مردم و تامین سلامت نیز نقش‌آفرین هستند، ادامه داد: شاهد بودیم که محلات مسجدمحور با اعتماد مردمی در مقابله با کرونا بسیار موفق بودند؛ نقش مساجد در ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی نیز حائز اهمیت است و مردم نیز نسبت به مسجد خوشبین هستند و اعتماد می‌کنند.

بیشتر بخوانید

وی بیان کرد: در کشور سودان پنج میلیون حافظ قرآن کریم وجود دارد و کمترین جرائم و پرونده‌های دادگستری جهان اسلام مربوط به این کشور است؛ با توجه به مطالبه رهبر معظم انقلاب در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن و نیز نقش مساجد در این راستا، اهمیت کار آشکار می‌شود. 

حیدری با تأکید بر اینکه دشمن این نقاط قوت فرهنگی و مذهبی ما را نشانه گرفته است، افزود: دشمن کار و هزینه فراوانی متقبل می‌شود تا مساجد خلوت شوند و کار‌ها از محوریت مسجد خارج شوند. 

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به کارکرد مسجد در ایجاد انسجام و وحدت، گفت: می‌طلبد متولیان مسجد اعم از اوقاف، امور مساجد، ستاد اقامه نماز و دیگر نهاد‌ها در جهت ایجاد انسجام در کار‌ها تلاش کنند و هیئت‌امنا، بسیج و امام جماعت نیز به این انسجام و وحدت برسند.

حیدری تأکید کرد: تقویت مسجد باید مورد توجه قرار گیرد و ایفای نقش مسجد در گرو حضور و نقش‌آفرینی پررنگ ائمه جماعات است، پرچمداران مساجد امامان جماعت هستند و نباید بگذاریم مسجد به‌عنوان پایگاه و نقطه قوت نظام اسلامی تضعیف شود. نقش‌آفرینی مسجد و ارکان آن سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. 

وی نقش مسجد در ترویج و تحقق جهاد تبیین را یادآور شد و بیان کرد: در این راستا، اولا‌ً وحدت رویه باید وجود داشته باشد و دیگر آنکه مسجد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز نقش بیافریند، مسجد از وجود نیرو‌های جوان و باذوق بهره‌مند است که می‌توانند در راستای تحقق این مهم کوشا باشند. 

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مسجد باید فضایی جذاب و در عین حال نظیف و پاکیزه داشته باشد، تصریح کرد: نقش مساجد در مناسبت‌ها و ایام مختلف و نیز برپایی نماز جماعت و برنامه‌های گوناگون بر همگان آشکار است و می‌طلبد این دست برنامه‌ها با یک برنامه‌ریزی خوب، سبب جذب مردم شوند. 

وی پویایی مساجد برای خلق درآمد پایدار را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: اگر یک درآمد پایدار برای مسجد وجود داشته باشد، شاهد نقش‌آفرینی بهتر این مکان مقدس خواهیم بود؛ همچنین کمک‌های خیران به مساجد باید بیش از پیش جذب شوند و متولیان مساجد در این راستا وظیفه دارند چرا که مشارکت خیران در ساخت و توسعه مساجد چشمگیر بوده است، مردم به مساجد اعتماد دارند و به‌صورت ویژه کمک می‌کنند که مصداق این موضوع را در کمک‌های مؤمنانه با محوریت مساجد و گروه‌های جهادی مشاهده کردیم. 

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی نیز وظیفه دارند که در طرح‌های مختلف از قبیل طرح تفصیلی شهرها، طرح هادی روستاها، ساخت محله‌های جدید، مسکن مهر، نهضت ملی مسکن، انبوه‌سازی و دیگر حوزه‌ها، احداث مساجد را در اولویت قرار دهند؛ همه در راستای رونق و ترویج و شکوفایی مساجد موظفند.

نظر شما