شناسهٔ خبر: 55656095 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نگرانی ترامپ پس از تفتیش های اف بی ای

یک هفته تحولات خیره کننده در مورد مسئولیت کیفری احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و حلقه وی، با اخبار آخر هفته مبنی بر اینکه یک وکیل ترامپ بیانیه ای را در تابستان امسال امضا کرده بود، بسته شد که در آن می گوید همه مطالبی که به عنوان طبقه بندی شده در اختیار رئیس جمهور سابق بود بازگردانده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان همراه با افشاگری‌های قبلی، این آخرین قطعه از پازل ما را به سمتی که وزارت دادگستری در آن حرکت می‌کند - و زمان آن، نشان می‌دهد.

اول، با حکم بازرسی در اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو که اکنون عمومی شده است، امکان جنایات ادعایی قابل توجه را نشان می دهد. این حکم مبتنی بر دلایل احتمالی است که اولاً، بردن مقادیر زیادی مواد به مار-آ-لاگو، قانون اساسی حفظ اسناد جنایی فدرال مربوط به سوابق ریاست جمهوری را نقض می کند. این قانون پنهان کردن، حذف یا از بین بردن عمدی اسناد - طبقه بندی شده یا غیر طبقه بندی شده - متعلق به دولت ایالات متحده را ممنوع می کند. حداکثر مجازات آن سه سال حبس است.

هنوز جدی تر نقض احتمالی قانون جاسوسی فدرال است که در حکم ذکر شده است. تخلف از آن حداکثر 10 سال زندان دارد. در صورتی که افراد عمداً اطلاعات «مربوط به دفاع ملی» را به درخواست یک افسر فدرال که حق دریافت چنین اطلاعاتی را که در اختیار افراد قرار گرفته است، حفظ کنند و نتوانند ارائه دهند، طبق این قانون محکوم خواهند شد.

این اساسنامه به این دلیل مطرح می شود که اف بی ای 11 مجموعه اسناد طبقه بندی شده را دوشنبه گذشته از مار-آ-لاگو بازیابی کرد. اگر اطلاعاتی که انتشار غیرمجاز آن باعث «آسیب جدی به امنیت ملی» شود، «محرمانه» مشخص می‌شود. اطلاعاتی که می‌تواند باعث "خسارت فوق‌العاده شدید به امنیت ملی" شود، با علامت "فوق محرمانه" مشخص می‌شود. اگر اطلاعات با علامت "TS/SCI" مشخص شود، حتی بسیار محافظت می شود - "اطلاعات محفظه فوق محرمانه/حساس"، به این معنی که از منابع یا روش های حساس می آیند. به طور خلاصه، در حالی که تمام مواد کشف شده را می توان دارایی دولتی دزدیده شده در نظر گرفت، اسناد طبقه بندی شده ای که FBI بازیابی کرده و دارای علامت "فوق محرمانه" و "مختلف طبقه بندی شده/TS/SCI" هستند، نگرانی خاصی دارند. اگرچه قانون جاسوسی مستلزم طبقه بندی «اطلاعات مربوط به دفاع ملی» نیست، اما این اسناد بسیار حساس احتمالاً تحت تعریف «اطلاعات مربوط به دفاع ملی» تحت قانون جاسوسی قرار می گیرند.

در نهایت، جرم ممانعت از تحقیقات فدرال در حال انتظار با پنهان کردن اسناد مربوط به آن تحقیقات وجود دارد. این مجازات سنگین ترین مجازات احتمالی را دارد: تا 20 سال زندان. به همان اندازه که نقض دو قانون اول جدی است، دخالت در تحقیقات وزارت دادگستری بسیار جدی است. ترامپ همه تخلفات را رد کرده و مدعی است که تحقیقات با انگیزه سیاسی انجام شده است. گزارش قبلاً الگوی مربوط به گردش اسناد را به تفصیل شرح داده است. این با مذاکرات و درخواست داوطلبانه از بایگانی‌کنندگان ملی در سال 2021 آغاز شد که منجر به بازگرداندن 15 جعبه مواد در سال 2022 شد. این امر در بهار با احضاریه هیئت منصفه بزرگ که ظاهراً اسنادی را الزام‌آور بود دنبال کرد. سپس بازرسان در ژوئن بازدید کردند و اسناد بیشتری را با خود بردند و در مرحله‌ای بعد از اظهارات نادرست گزارش‌شده اخیراً گزارش‌شده اطمینان حاصل کردند مبنی بر اینکه همه مطالبی که به‌عنوان طبقه‌بندی شده علامت‌گذاری شده‌اند بازگردانده شده‌اند.

نه آن احضاریه و نه تحویل وکیل در ژوئن، 11 مجموعه اطلاعات طبقه بندی شده ای را که اف بی ای  اعلام کرد هفته گذشته از مار-آ-لاگو گرفته بود، ارائه نکرد. انتشار این حکم توضیح می‌دهد که مریک گارلند، دادستان کل در روز پنج‌شنبه درباره «رویه استاندارد جستجوی ابزارهای کمتر مزاحم» نسبت به حکم بازرسی در هر زمان ممکن صحبت می‌کرد. او به ما می گفت که وزارت دادگستری ابتدا همه چیزهای دیگر (و سپس برخی) را امتحان کرد. توجه داشته باشید که اگر ترامپ یا دیگران صادقانه از احضاریه تبعیت نکردند، این یک جرم احتمالی جداگانه است. به همین دلیل است که بنا به گزارش ها، اداره فیلم های نظارتی از ورود و خروج افراد از اتاق های اسناد را احضار کرده است. مقامات دولتی همچنین به طور قابل درک نگران بودند که چه کسی به اسناد طبقه بندی شده دسترسی دارد.

علاوه بر این، اگر ترامپ و اطرافیانش، از جمله وکلای او، عمداً اظهارات نادرستی به دولت داده باشند، ممکن است به دلیل اظهارات نادرست، مسئولیت کیفری داشته باشند. در حالی که این گزارش جدید در مورد نامه یک وکیل وضعیت را روشن می کند، شکاف ها لزوماً باقی می مانند. همانطور که رویه عملیاتی استاندارد است، وزارت دادگستری سوگندنامه مامور FBI در حمایت از حکم بازرسی را منتشر نکرده است. چنین سوگندنامه‌ها و شواهدی که در آنها وجود دارد، تا زمانی که وزارت دادگستری آمریکا هر گونه اتهام جنایی را ارائه کند، از نزدیک نگهداری می‌شود. افشای سوگندنامه ها پیش از موعد می تواند پرونده دولت را از بین ببرد و به اهداف اطلاع دهد که چه مسیرهای تحقیقاتی را باید مسدود کنند، چه شواهدی را برای از بین بردن و چه همکاری شاهدان احتمالی را برای جلوگیری از آن نیاز دارند. به همین دلیل است که گارلند باید علی‌رغم درخواست‌های برخی از متحدان رئیس‌جمهور سابق در کنگره برای دیدن این سوگند، محکم بماند.

دلایل معمولی با قدرت بیشتری در پرونده‌ای که شامل داده‌های امنیت ملی بسیار حساس و یک خبرچین بسیار محرمانه است، اعمال می‌شود. در محیط سیاسی کنونی و پربار ما، وقتی یکی از پیروان مسلح سایت رسانه های اجتماعی ترامپ به قصد قتل وارد دفتر FBI سینسیناتی می شود، هر گونه اطلاعات عمومی در مورد یک خبرچین گزارش شده مار-آلاگو می تواند به راحتی زندگی آن شخص را در معرض خطر قرار دهد. خطر با این حال، گارلند ماهرانه تصویر را با بیانیه مختصر خود و انتشار حکم جلب کرده است - در حالی که از قوانین سختگیرانه وزارت دادگستری در مورد آنچه که می توان و نمی توان گفت پیروی می کند. ما نباید صداقت دادستان کل و تجربه دادستانی را بدیهی بدانیم. به هر حال، ما فقط بیل بار را داشتیم، که تحریف های او به عنوان دادستان کل در گزارش مولر ممکن است باور ترامپ را مبنی بر مصونیت کامل شخصی از عواقب قانونی جسورتر کرده باشد. در دوران نیکسون، دادستان کل جان میچل و ریچارد کلاندینست را قادر ساختیم که هر دو به جرم جنایت محکوم شده بودند.

با توجه به مراقبت گارلند برای پیروی از قوانین، ما باید برای مدتی از افشاگری های او راضی باشیم. ما اکنون در پنجره‌ای هستیم که گارلند در یادداشت اخیر خود درباره اجتناب از هرگونه اقدامی که ممکن است بر انتخابات قبل از برگزاری آن تأثیر بگذارد، توسط وزارت دادگستری پرهیز کند. (اگرچه این پنجره اغلب به عنوان یک سه ماهه نامیده می شود، یادداشت در مورد تعداد واقعی روزها بی صدا است.)

ترامپ یکی از قطبی ترین شخصیت ها در سیاست آمریکا است و هر اقدامی که انجام شود می تواند بر انتخابات میان دوره ای تاثیر بگذارد. اگرچه ترامپ نامزدی خود را برای سال 2024 اعلام نکرده و در هیچ برگه‌ای هم حضور ندارد. انباشته شدن اتهامات احتمال متهم شدن ترامپ را افزایش می دهد. این فقط حذف احتمالی اسناد یا حتی اسناد جدی تر امنیت ملی نیست. این است که به نظر می رسد اسناد بارها و بارها پنهان شده است.

علاوه بر این، حرکات هفته گذشته گارلند لزوماً فقط در مورد جرایم اسنادی بالقوه نبود. همانطور که در یک مرور کلی توضیح داده شد، وزارت دادگستری می تواند از هر چیزی که بر اساس حکم جستجو پیدا می شود برای اثبات سایر جرایم احتمالی استفاده کند. سه جبهه وجود دارد که تحقیقات جنایی فدرال احتمالاً قبل از نوامبر، اما شاید با صدای بلندتر بعد از آن ادامه یابد: جنایات مستند، توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده با تلاش برای لغو انتخابات 2020 قبل از 6 ژانویه 2021، و ممانعت از کنگره در 6 ژانویه.

روز یکشنبه، ترامپ ممکن است اشاره ای به کشف اطلاعات مربوط به دو مورد اخیر توسط اف بی ای داشته باشد. او در سایت خود، Truth Social، شکایت کرد که اف‌بی‌آی «جعبه‌هایی از مواد «وکیل-مشتری» و همچنین مطالب امتیازات «اجرایی» را که آنها آگاهانه نباید می‌گرفتند، برد. ما می دانیم که بحث های وکیل-موکل و امتیازات اجرایی در تحقیقات 6 ژانویه به چشم می خورد. زمان نشان خواهد داد که آیا اف بی ای  همچنین اطلاعات مربوط به موارد اضافی جدا از حذف اسناد طبقه بندی شده را جمع آوری کرده است یا خیر. اظهارات بی اساس ترامپ در هفته گذشته نشان می دهد که او نگران پیگرد احتمالی است. او باید باشد. تحقیقات زیادی در حال انجام است که فکر می کنیم او می تواند از همه آنها طفره رود.

شایان ذکر است: دونالد ترامپ، نیروهای اف‌بی‌آی را به "سرقت" گذرنامه‌هایش در جریان یورش به عمارت مارالاگو متهم کرده است.

به گزارش اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ادعا کرد که اف‌بی‌آی، گذرنامه‌های او را "دزدیده" و این اقدام آن‌ها را "حمله‌ای علیه یک رقیب سیاسی" توصیف کرد.

دونالد ترامپ هفته پیش اعلام کرد که ماموران اف‌بی‌آی به اقامتگاه او در مارالاگو در ایالت فلوریدا یورش بردند و اقدام به تفتیش و محاصره این اقامتگاه کردند. پس از تفتیش اف‌بی‌آی، ماموران اسناد طبقه‌بندی شده‌ای پیدا کردند که این رئیس‌جمهوری سابق بعد از اتمام ریاستش آن‌ها را به منزلش برده بود.

دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خود تحت عنوان "تروث سوشال" به دنبال‌کننده‌هایش گفت: «طی یورش اف‌بی‌آی به مارالاگو، ماموران سه گذرنامه‌ من را که تاریخ دو تای آنها منقضی شده، به همراه چیزهای دیگر دزدیدند. این حمله علیه یک رقیب سیاسی در سطحی است که کشور ما تا به حال به خود ندیده است؛ جهان سوم.»

بودوویچ، سخنگوی ترامپ نیز در توییتر نوشت: ما مطلع شدیم که ماموران سه گذرنامه متعلق به رئیس جمهور ترامپ را ضبط کردند که دو پاسپورت منقضی شده و یکی پاسپورت دیپلماتیک فعال وی بود. ما آنها را برمی گردانیم.

این درحالی است که یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به ان‌بی‌سی گفت که گذرنامه‌های ترامپ در دست اف‌بی‌آی نیستند و در واقع آن‌ها به این رئیس‌جمهوری سابق تحویل داده شدند.

هواداران ترامپ به شدت تحت تاثیر این تفتیش قرار گرفتند و غافلگیر شدند و از این اقدام اف‌بی‌آی به عنوان "اقدامی سیاسی" آن هم در زمانی که انتظار می‌رود این رئیس‌جمهور سابق برنامه‌های خود را جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کند، انتقاد کردند.

دونالد ترامپ طی مصاحبه‌ای با "فاکس نیوز" هشدار داد: اگر این ناراحتی‌ها فروکش نکند، اتفاقات بدی رخ خواهد داد.

وی افزود: «آمریکا در موقعیت بسیار خطرناکی قرار دارد. خشم مهیبی وجود دارد که من مشابه آن را تا به حال ندیده‌ام. مردم نسبت به هر آنچه که اتفاق می‌افتد، بسیار خشمگین هستند. ما هرکاری که بتوانیم انجام خواهیم داد؛ چون این حجم از عصبانیت و خشم مردم در کشور باید کاهش یابد.»

این رئیس‌جمهور سابق در ادامه صحبت‌هایش گفت: اف‌بی‌آی در حین تفتیش، هر آنچه را که می‌خواست، می‌توانست مدرک‌سازی کند. هیچ زمانی مثل الان نبوده که از مجری قانون استفاده شود تا به خانه یک رئیس‌جهور سابق ایالات متحده آمریکا یورش ببرند و خشمی در کشور وجود دارد که تا به حال وجود نداشته است.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما