شناسهٔ خبر: 66429381 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

تحلیل اکبر گنجی درباره‌ی شعار «از تاجزاده تا شاهزاده»

صاحب‌خبر -

اکبر گنجی، نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی تلگرامی نوشت:

من یا هر فرد دیگری حق داریم که بگوئیم با شعار «از تاجزاده تا شاهزاده» موافق یا مخالف هستیم.

اما هیچ کس حق ندارد به نام مصطفی تاجزاده آن را نفی کند. تاجزاده مرتب درباره مسائل سیاسی روز و غیر روز می نویسد، مصاحبه کرده و موضع گیری می کند. او سیاستمداری بسیار زیرک، هوشیار، توانا، مدیر، مدبر و آینده نگر است. او کودک صغیر نیست که دیگران به عنوان ولی به جای او این اتحاد و ائتلاف را نفی می کنند.

سال گذشته این شعار از سوی یک استاد بازنشسته درخارج کشور به عنوان استراتژی ائتلاف فراگیر در یک کنفرانس مطرح شد. اتفاقاً تاجزاده هم در آن کنفرانس شرکت داشت. در همان زمان هم طرح این شعار نقدهایی را به دنبال داشت. اما تاجزاده سکوت کرد و چیزی نگفت. حال که دوباره این شعار برای تشکیل یک ائتلاف و اتحاد طرح شده، تاجزاده باز هم سکوت کرده است.

اگر طرح کنندگان این شعارِ ائتلافی به پیامدهای منطقی آن توجه نداشته باشند، تاجزاده کاملاً آگاه است. اتحاد با «شاهزاده» هیچ معنایی جز پذیرش نظام پادشاهی ندارد. اولاً: او شاهزاده است. ثانیاً: هیچ شاهی با کسی اتحاد و ائتلاف نمی کند. شاه فقط پذیرش و تبعیت و دست بوسی می خواهد. آیا رضا پهلوی و سلطنت طلبان می پذیرند مصطفی تاجزاده را «رئیس جمهور» بخوانند؟ نه. برای اینکه تاجزاده را رئیس جمهور خواندن همان و پذیرش یک جمهوری سکولار همان. پس اگر هم اتحاد و ائتلافی بخواهد شکل بگیرد باید آن شعار به شعار «از تاجزاده تا رضا پهلوی» تغییر کند، نه «از تاجزاده تا شاهزاده».

رضا پهلوی متحد نتانیاهو و اسرائیل است. او نه نتها تجاوزهای مکرر اسرائیل به ایران زمین را محکوم نکرده و نمی کند، بلکه نسل کشی ایرانی ها را به نتانیاهو و اسرائیل تبریک گفته است. رضا پهلوی در شرایطی که مردم ایران گرفتار سخت ترین و بزرگترین تحریم های طول تاریخ هستند که کمر آنها را شکسته است، دائماُ خواستار افزایش این تحریم ها تا نهایت ممکن شده و می شود. اگر به ۱۵ سال گذشته بنگریم می بینیم که این تحریم ها هیچ صدمه ای به جمهوری اسلامی نزده و نه تنها اسرائیلی ها، بلکه آمریکایی ها هم تمامی تحولات خاورمیانه را به گردن ایران می اندازند. روز گذشته آنتونی بلینکن در نشست ریاض به صراحت گفت که ایران از طریق گروهای نیابتی‌اش بی ثبات کننده خاورمیانه، مانع روابط همه کشورها با اسرائیل و حل مسئله فلسطین است. با اینکه تحریم ها در دوران جو بایدن بسیار افزایش یافته، دونالد ترامپ هم بارها و بارها گفته است که ایران بسیار قدرتمند شده و همه مسائل زیر سر ایران است. اگر این تحریم ها آنگونه که اسرائیل و آمریکا ادعا می کنند، نه تنها جمهوری اسلامی را تضعیف نکرده، بلکه در ۱۵ سال گذشته جمهوری اسلامی قدرتمندتر هم شده است، پس زیان این تحریم ها برای چی کسی بوده است؟ روشن است، مردم فقیر و فلاکت زده ایران. رضا پهلوی هم این را می داند.

رضا و یاسمین پهلوی در سفر به اسرائیل از سوی اسرائیلی ها به پادشاهی و شهبانویی منصوب شدند. رضا پهلوی رسماً در مصاحبه ای اعلام کرد که دخترش نور ولیعهد ایران است. سلطنت طلبان و رسانه های وابسته‌ی به رضا پهلوی عکس های این سه تن را به عنوان پادشاه و شهبانو و ولیعهد منتشر می کنند. پس از تجاوز اسرائیل به خاک ایران‌(کنسولگری ایران در دمشق) و پاسخ ایران به آن تجاوز، اسرائیلی هم دوباره رضا پهلوی را به عنوان پادشاه به رسانه های انگلیسی زبان برده و از او به عنوان پادشاه یاد کردند. آن زن اسرائیلی در برنامه پیتر مورگان با احساس فراوان و دعوا راه انداختن بر دو نکته تأکید کرد. اول- مردم ایران رضا پهلوی را به عنوان پادشاه می خواهند. دوم- مردم ایران خواهان حمله نظامی به ایران و بمباران ایران هستند. چرا رضا پهلوی این مدعیات را رسماً و به صراحت محکوم نکرد و نمی کند؟ روشن است، تمام امید او به رژیم آپارتاید و اشغالگر و استعماری و جنایتکار جنگی و نسل کش اسرائیل است. داستان رضا پهلوی و اسرائیل، داستان مسعود رجوی و عراق صدام حسین است.

مصطفی تاجزاده یک شخصیت ملی و وطن دوست است و استقلال و تمامیت ارضی و منافع ملی ایران را فدای قدرت طلبی نکرده و نمی کند. سهل است او برای ایران و ایرانیان هزینه داده و می دهد. به همین دلیل شعار «از تاجزاده تا شاهزاده» با آقا مصطفی خودمان نمی سازد. اما تاجزاده باید به صراحت در این مورد موضع گیری کرده و آن را نقد و رد کند. وگرنه این قصه ادامه خواهد داشت و بخواهد یا نخواهد به نام او هم تمام خواهد شد.

پس از شکست طرح هایی چون وکالت دادن به رضا پهلوی و ائتلاف شش نفره، چهره های شاخص سلطنت طلب آن را طرح های […] به شمار آوردند که از طریق نفوذی هایشان اجرا کردند(به نظر من بردن رضا پهلوی به اسرائیل و اتحاد رضا پهلوی با اسرائیل هم کار نفوذی ها بود). رضا پهلوی فردی ساده لوح است و دوباره فریب خواهد خورد. شاید او نداند که شعار «از تاجزاده تا شاهزاده» برنامه […] برای نفوذ دادن افراد جدید در کنار اوست و سپس به شکست مفتضحانه کشاندن آن تا رضا پهلوی را بی اعتبارتر سازند. […] قصد دارد با طرح این شعار در داخل کشور هم به تاجزاده و اصلاح طلبان زیان برساند. در مورد [مشکوک] بودن این شعار دن کیشوتی باز هم می توان سخن گفت.

انتهای پیام

نظر شما