به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از ایکوپرس ـ مهدی خطیبی، با بیان اینکه "تحریمها به ما کمک کرد تا خودروساز شویم"، گفت: ایران خودرو تولیدکنندهای قابل احترام و اعتماد در جهان خواهد شد و بهطور حتم در سالهای آینده، بازارهای خارجی استقبال خوبی از محصولات این خودروساز خواهند کرد.
خطیبی با تأکید بر اینکه "بهمنظور دستیابی به اهداف افزایش تولید، صادرات به غرب آفریقا، آسیای میانه، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، سوریه، ونزوئلا، شمال آفریقا و بهزودی به روسیه، خواهیم داشت"، گفت: موافق تحریمها نیستیم و موافق دادوستد در جریان بینالمللی هستیم.
وی با ابراز اینکه "از بهمن ماه سال گذشته، اهدافی را برای تولید و توسعه ایران خودرو تعریف کردهایم" گفت: مهمترین آن تبدیل شدن به یکی از پنج خودروساز ردهدوم جهانی در پنج سال آینده و قرار گرفتن در زنجیره جهانی ارزش خودرو در 10 سال آینده است و به این اهداف پایبند و پیگیر آن هستیم.
وی یکی از اقدامات مهم را حذف خودروهای ناقص از چرخه تولید و افزایش تولید خودروی کامل دانست و گفت: تحریمهای بینالمللی، صنعت خودروی کشور و از آن جمله ایرانخودرو را تحت تاثیر قرار داد و بیماری کرونا نیز تمامی صنعت خودروی جهان از جمله برترین خودروسازان جهان را دچار چالش کرد و سبب افزایش تولید ناقص در ایرانخودرو شد.
آخرین وضعیت خودروهای ناقص
خطیبی تصریح کرد: در بهمن ماه سال گذشته بیش از 82 هزار دستگاه خودروی ناقص در ایران خودرو دپو شده بود، در زمان حاضر تعداد کل خودروهای ناقص وارد کانال 10 هزار دستگاه شده، در سایتهای خزر، کرمانشاه، فارس و خراسان تعداد این خودروها صفر شده است و در سایت تهران ظرف چند روز آینده، 192 دستگاه باقیمانده صفر خواهد شد و در سایت تبریز نیز در 10 روز آینده به عدد صفر نزدیک خواهیم شد و به این ترتیب گروه صنعتی ایرانخودرو با خودروهای ناقص خداحافظی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه آمار تولید ایران خودرو از ابتدای سال تا 23 مردادماه، 221 هزار دستگاه است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 41 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: صنعت خودرو، صنعت تیراژ است و برای کاهش هزینههای سربار، باید تیراژ تولید را بالا برد.
خطیبی با بیان اینکه یکی از سیاستهای مهم ایران خودرو، افزایش تولید با لحاظ تغییر ترکیب تولید از خودروهای قدیمی و با کیفیت کم بهسمت خودروهای بهروز، مدرن و باکیفیت است، عنوان کرد: سال قبل تولید تارا که محصولی بهروز و مدرن است، 9 هزار دستگاه بود که امسال به تولید 75 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
وی حذف تولید خودروی ناقص و تولید عبور مستقیم را از دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با رویکردهای اجراشده دولت و وزارت صمت و حذف خودروی ناقص، افزایش 25درصدی در کیفیت خودروها و کاهش هزینه قابل توجه ناشی از تولید ناقص محقق شده است، با تحقق برنامه تولید امسال، کاهش هزینه هفت هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با یادآوری اینکه "امسال محصولات جدیدی مانند کشنده H5، اتوبوس برقی و وانت آریسان دو رونمایی شده است"، به طراحی و تولید نمونه اولیه محصول ریرا در سال جاری و طراحی محصول پروژه TF21 و رونمایی از آن در سال آینده اشاره کرد و گفت: خودروی ریرا، پلی است که ایران خودرو را به خودروسازی جهانی بدل خواهد کرد.
وی تصریح کرد: ریرا محصولی باکیفیت و بهروز است که علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، به بازارهای جهانی نیز وارد خواهد شد و اگر بخواهیم ظرف پنج سال آینده به یکی از پنج خودروساز ردهدوم جهان بدل شویم، باید بتوانیم تنوع خوبی در محصولات تولیدی داشته باشیم.
وی با ابراز اینکه راهاندازی ایرانخودرو پاورترین از برنامههای جدی این مجموعه صنعتی بهشمار میرود، اضافه کرد: طی چندسال آینده ایرانخودرو باید بتواند درآمد خوبی از محل تولید قوای محرکه و عرضه آن کسب کند.
خطیبی با تأکید بر اینکه "در تمام اقدامات بهویژه در طراحی محصولات جدید و تولید و راهاندازی خطوط تولید، توجه ویژهای به شرکتهای دانشبنیان داریم"، به برگزاری همایش ظرفیتهای همکاری با شرکتهای دانشبنیان و شناسایی بیش از 200 نیاز و ظرفیت همکاری با این شرکتها و امضای 54 تفاهمنامه در این راستا اشاره کرد و یادآور شد: قرار است با همکاری چهارجانبه وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و گروه صنعتی ایرانخودرو، پارک علم و فناوری صنعت خودرو راهاندازی شود.
وی تصریح کرد: تمامی این کنار سایر اقداماتی که برای افزایش کیفیت صورت گرفته است و در این راستا 279 پروژه در قالب برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تعریف شده است، ایرانخودرو را به روزهایی بهتر از گذشته خواهد رساند، بهطوری که پیش از گذشته موجب افتخار مردم ایران و صنعت کشور شود.
توسعه و رشد خود را به برجام گره نزدهایم
در ادامه این نشست، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به سؤالی در خصوص واردات خودرو و مقایسه قیمت محصولات داخلی و خارجی و تأثیر لغو تحریمها بر صنعت خودروی کشور و ایران خودرو، گفت: ایرانخودرو نهتنها هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، بلکه بهاحترام تجارت آزاد و رقابتی، کاملاً موافق واردات است، چرا که قطعاً رقابت، به افزایش کیفیت کار ما کمک میکند.
وی افزود: از نظر قیمت نیز اتفاقی که پس از شیوع بیماری کرونا در صنعت خودروی جهانی افتاد، موجب افزایش قیمت بسیاری از محصولات شده است، مقایسه قیمت محصولات ایران خودرو با قیمت خودروهای جهانی هیچ جای نگرانی برای فروش محصولات ما ایجاد نمیکند و آماده هستیم از نظر کیفیت و قیمت وارد رقابت شویم.
بهگفته خطیبی، اگر تحریمها برداشته شود، خودروسازان جهانی قطعاً نگاهی به بازارهای داخلی و ایران خودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه و یکی از بزرگترین شرکتهای صنعتی غرب آسیا خواهند داشت، اما ایران خودرو دیگر آن ایرانخودروی گذشته نخواهد بود و فراخور با شرایط موجود، رفتار و اقدام خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که ایران خودرو تا چهمیزان وابسته به واردات است و از منظر خودکفایی در چه مرحلهای قرار دارد، بیان کرد: دنیای امروز دنیای داد و ستد است و هیچ کشوری نمیتواند ادعا کند که کاملاً خودکفاست اما موفق شدهایم به عمق خودکفایی بسیار خوبی در محصولات تولیدی دست یابیم و در زمان حاضر بیشترین نیاز وارداتی و وابستگی ما در حوزه تراشهها و قطعات الکترونیکی است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه رتبه ایران در صادرات خودرو باید با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد بررسی شود، گفت: با وجود تحریمهای ظالمانه و محدودیتهایی که در این زمینه وجود دارد در زمان حاضر دارای رتبه بالایی نیستیم، اما با برنامهریزیهای صورتگرفته، قطعاً در سال 1403 اوضاع بسیار متفاوت خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه برای توسعه فعالیت در بازارهای خارجی، قطعاً یکی از راهکارها، راهاندازی خطوط تولید مونتاژ در خارج از کشور است، اضافه کرد: تا پیش از این در کشورهای عراق، سوریه و آذربایجان این اقدام صورت گرفته است، اما در صدد توسعه و افزایش کیفیت در این سایتها هستیم.
خطیبی خاطرنشان کرد: موافق تحریم نیستیم، اما صنعت خودروی کشور به درجهای از بلوغ و کیفیت رسیده که خود را با شرایط تحریم وفق داده و ادامه حیات داده است، به هیچ عنوان توسعه و رشد خود را به برجام گره نزدهایم و اگر تحریمها برداشته شود، شرایط نوینی فراهم خواهد شد که فراخور با آن شرایط عمل خواهیم کرد.
آذربایجان پایلوتی برای صادرات به کشورهای عضو CIS
وی در پاسخ به سؤالی درباره سطح همکاریهای ایران خودرو و کشور آذربایجان، خاطرنشان کرد: ایران خودرو با مشارکت شریک آذربایجانی سایت مونتاژی در کشور آذربایجان دارد و همکاریها در سطح بسیار خوبی قرار دارد و دو طرف از این همکاری رضایت دارند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: محصولات تولیدی و مونتاژشده در سایت آذربایجان، مورد وثوق و استقبال کشور همسایه قرار گرفته است، اما برنامههای توسعهای برای این سایت در نظر گرفتهایم که شامل افزایش تنوع و تیراژ تولید است و قرار است این کشور بهعنوان پایلوتی برای صادرات به کشورهای عضو CIS در نظر گرفته شود که در آینده خبرهای خوبی در این خصوص خواهید شنید.
وی در خصوص کیفیت محصولات ایران خودرو و برنامهها و هدفگذاریهایی که در این خصوص صورت گرفته است، ابراز کرد: 279 پروژه در بازههای زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تعریف شده است که همکارانم در معاونتهای مربوطه بهجد پیگیر پیشبرد این اهداف هستند. گزارشهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI مؤید این است که توفیقات خوبی در زمینه افزایش کیفیت در قبل و بعد از تحویل خودرو حاصل شده است.
خطیبی با اعلام اینکه محصولات گروه صنعتی ایران خودرو توسط سازمانهایی خارج از این مجموعه قیمتگذاری میشوند، تأکید کرد: بهدنبال رفع مشکل قیمتگذاری دستوری هستیم. با اینکه محصولات ایران خودرو با بهایی کمتر از قیمت تمامشده عرضه میشود، در بازار شاهد تفاوت قیمت چشمگیری هستیم، این در حالی است که میزان عرضه ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 30 درصد و صدور فاکتور نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 35درصدی داشته است، بنابراین این افزایش قیمت خودرو در بازار مرتبط با ایران خودرو و میزان عرضه آن نیست، باید دلایل آن را در خارج از این خودروساز جستوجو کرد.
برنامههای همکاری ایران خودرو با کشورهای حاشیه خلیج فارس
خطیبی با تأکید بر اینکه "همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس را در دستور کار خواهیم داشت"، گفت: در زمان حاضر دفاتر مستقر در آن مناطق داریم و مشغول مراودات هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به این سؤال که آیا ایران خودرو قصد همکاری با شرکتهای دانشبنیان جهانی و بهویژه کشور چین را دارد، گفت: اگر میخواهیم جزء خودروسازهای برتر ردهدوم جهان قرار گیریم، حتماً باید همکاریهای معتبر و مؤثری با شرکتهای مبتنی بر دانش و علم کشورهای خارجی بهویژه در حوزه برق و الکترونیک و پلتفرم داشته باشیم.
وی افزود: ما منظومهای از شرکتهای دانشبنیان را درون گروه صنعتی ایران خودرو داریم و کنار استفاده از توان این شرکتهای داخلی، از توان شرکتهای دانشبنیان بخش خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد و در حوزه انتقال تکنولوژی و توسعه آن، برنامههای خوبی را در همکاری با کشور چین پایهریزی میکنیم و استفاده از شرکتهای دانشبنیان این کشور از اهداف ماست.
خطیبی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ایرانخودرو تمایل یا برنامهای در خصوص تولید مشترک خودرو با همکاری کشورهای ترکیه و روسیه دارد، گفت: بهعنوان یک سیاست کلی از این ایده استقبال میکنیم، ترکیه، کشور توانمندی است که میتوانیم بهویژه در حوزه قطعهسازی همکاری خوبی با آن داشته باشیم.
برنامه صادرات هفتهزاردستگاهی به عراق در سال جاری
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامههای صادراتی به کشور عراق و برنامه ایران خودرو برای افرایش کیفیت محصولات صادراتی، بیان کرد: در سالهای گذشته، صادرات قابلتوجهی به کشور عراق صورت گرفته است، برنامه ایران خودرو برای امسال صادرات هفت هزار دستگاه خودرو به این کشور است که شامل تارا و دنا نیز میشود.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: شرکت ایساکو بهمنظور ارایه خدمات پس از فروش، از این پس حضور چشمگیرتری در این کشور خواهد داشت و بهطور جدّ پیگیر افزایش کیفیت محصولات صادراتی به عراق و از میان رفتن تفاوت میان خودروهای سیبیوی و سیکیدی صادراتی هستیم. از ماه آینده شاهد تفاوت و افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو و ارتقا یافتن آنها در کشور عراق خواهیم بود.
وی در خصوص برنامههای ایران خودرو برای حضور در بازارهای روسیه، اظهار کرد: صادرات به بازار روسیه از برنامههای مورد توجه ایران خودرو است و تاکنون کلینیکهایی برای برخی محصولات در این کشور برگزار شده است و در هفته آینده نیز نمایشگاهی مربوط به صنعت قطعهسازی و خودروسازی در این کشور برگزار میشود که ایران خودرو نیز با محصولات خود در آن حضور خواهد داشت.
خطیبی افزود: خودروی تارا بهزودی به این کشور صادر خواهد شد و بر اساس مطالعات میدانی صورتگرفته از این خودرو استقبال خوبی بهعمل خواهد آمد، در زمینه صادرات خودروهای تجاری و سنگین نیز توافقات خوبی با این کشور صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در افق 1403 روسیه از بازارهای صادراتی ما خواهد بود و از امسال صادرات به این کشور آغاز خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در صورت به ثمر نشستن مذاکرات برجام، ایران خودرو چه تغییراتی خواهد کرد، گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، انتظار ما این است که مراودات تجاری و امور بینالمللی و امورات مالی تسهیل بیشتری یابد و این تسهیل مراودات به کاهش قیمت تمامشده محصولات ما کمک خواهد کرد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره واگذاری سهام درونشرکتی ایران خودرو، عنوان کرد: یکی از سیاستهای درست ما واگذاری سهام درونشرکتی ایران خودرو به بخش خصوصی است و در این راستا اقدامات مربوط به ارزشگذاری قیمت سهام انجام و آگهی شده است.
وی افزود: پیشنهادهایی در این زمینه دریافت کردهایم که به دولت منتقل کردهایم و در انتظار اقدامات بعدی هستیم، بهطور کلی تحقق یا عدم تحقق این امر بستگی به کیفیت کار پیشنهاددهندگان و نیز تأیید مقامات ذیصلاح دارد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره کیفیت محصولات ایران خودرو، بیان کرد: حتماً عدم کیفیت وجود دارد و در این بخش در سالهای گذشته بیتوجهیهایی صورت گرفته است، اما بر اساس آمار و شاخصها قطعاً در مسیر بهبود قرار داریم.
خطیبی با اشاره به برنامههای بهبود خودروی دنا، یادآور شد: برای این محصول برنامههای بسیار قابلتوجهی در مسیر ارتقای کیفیت داریم که خروجی آن در سال جاری مشخص خواهد شد.
انتهای پیام/+
∎
نظر شما