دانشآموزان باید در مدارس هم آموزش درستی ببینند و هم مهارتهای لازم را به دست بیاورند. به هر حال مدارس باید حداقل وظیفه آموزشی خود در خصوص چارت آموزشی را رعایت کنند مانند انتقال اطلاعات، آگاهیها و همچنین فراهم کردن زمینهای برای پیشرفت آموزشی. از سوی دیگر بخش مهارتی باید مورد توجه قرار بگیرد. مهارتهای زیستیای که به درد زندگی در اجتماع میخورد یعنی یک مدرسه بتواند یک سری تواناییهایی را به بچهها منتقل کند که در آینده آنها به دردشان بخورد. مدرسه باید به گونهای باشد که تعامل با دیگران، همدلی، اهمیت به محیط زیست و... را به دانشآموزان منتقل کند. البته در مدارس کشور ما تقریبا بخش دومی که به آن اشاره شد مغفول مانده است و مورد توجه قرار نمیگیرد زیرا ساختار موجود به آنها اجازه این کار را نمیدهد. ساختار موجود مبتنی است بر یکسری دانستههای علمی که خانوادهها نیز بر آن حساس هستند و فرهنگ آموزشی نیز اتفاقا بر این قیمت تمرکز دارد. اما قست فرهنگسازی و شهروندسازی در ساختار آموزشی ما مورد توجه
قرار نمیگیرد.
بلکه به جای آن بخشهای ایدئولوژیک به دانشآموزان القا میشود. خانوادهها بیشتر بر بحث آموزش متمرکز هستند و متاسفانه بخش مهارت آموزی را مورد توجه قرار نمیدهند. والدین باید به درستی در خصوص مدرسه موردنظر و انتخاب آن تحقیق کنند. ظاهر مدرسه معیار مناسبی برای انتخاب آن نیست به عبارتی ظاهر خیلی خوب تضیمینکننده این موضوع نیست که مدرسه انتخاب شده مدرسه خوبی است. باید در خصوص انتخاب مدرسه بررسی و تحقیقهای مختلفی صورت بگیرد. از سوی دیگر والدین باید در خصوص معلمین مدرسه نیز تحقیق کنند و ضمن آشنایی با سوابق آنها مدرسه مورد نظر را انتخاب کنند. ذکر این نکته نیز ضروری است که این تحقیق و تفحص بهتر است از والدین و دانشآموزان سالهای گذشته صورت بگیرد تا والدین بتوانند مدرسه خوبی را برای فرزندان خود برگزینند.
در هر صورت انتخاب مدرسه مناسب کار دشواری است و هر خانواده باید معیارهای مناسبی را برای این انتخاب در نظر بگیرد.
محمدرضا نیک نژاد
کارشناس آموزشی
نظر شما