شناسهٔ خبر: 55567778 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یک سوم مساحت خراسان جنوبی کانون گرد و غبار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی معادل حدود یک سوم مساحت استان کانون گرد و غبار است.

صاحب‌خبر -

حاتمی گفت: براساس مطالعات انجام شده و تقسیم ‏بندی ناشی از وضعیت گرد و غبار استان‏ ها، خراسان جنوبی در کنار استان‏ های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبار خیزترین استان‏ های کشور محسوب می‏ شود.

او افزود: خشکسالی ‏های سالیان اخیر نقش بسیار موثری در وقوع و گسترش گرد و غبار و فرسایش بادی در استان داشته است و مهمترین اثرات خشکسالی ‏ها را در کاهش شدید ریزش‏ های جوی، کاهش و یا انهدام پوشش گیاهی طبیعی (مرتعی و جنگلی)، کاهش رطوبت سطحی خاک ‏ها، خشکی شدید اراضی کشاورزی به ویژه دیم‏زارها، کاهش آبدهی رودخانه‏‌های فصلی، خشکیدن و یا کم آبی تالاب‏ ها و آبگیرها، کاهش حجم آب‏ های زیرزمینی و کاهش رطوبت هوا می ‏توان مشاهده کرد.

حاتمی گفت: براساس این مطالعات کل سطح کانون‌های گرد و غبار استان برابر‏ ۵ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار (تقریبا یک سوم مساحت استان) با شدت‏ های غبارخیزی کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد برآورد شده است که به طور متوسط سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از این نواحی برخاست و در سطح استان و مناطق همجوار ریزش می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: نتایج حاکی از آن است که اگر چه کانون‏ های گرد و غبار با شدت زیاد و خیلی زیاد، مساحت نسبتا کمی از کل کانون‏ ها را شامل می‏ شود، ولی نقش قابل توجهی در انتشار گرد و غبار به اتمسفر دارد.

او بیان کرد: همه شهر‌های استان متأثر از پدیده گرد و غبار بوده و کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده هستند، ولی شدیدترین کانون ها‌ی شناسایی شده در استان در مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاین، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان قابل مشاهده هستند.

حاتمی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ به کارفرمایی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور، سالانه ۵۰۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (معادل ۷/۵ درصد از کل GDP استان در سال ۹۴) به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت وارد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: در صورت عدم اقدام مثبت و کاهش قابل توجه گرد و غبار، مجموع خسارتی که پدیده گرد و غبار در یک دوره ۱۰ ساله (۱۳۹۷- ۱۴۰۶) بر اقتصاد استان وارد می کند معادل ۳ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان خواهد بود که قابل توجه و تأمل است.

نظر شما