شناسهٔ خبر: 55567038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خسارت ۵۰۵ میلیارد تومانی گرد و غبار در خراسان جنوبی

گرد و غبار در خراسان جنوبی سالانه ۵۰۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت وارد می کند.

صاحب‌خبر -

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و تقسیم‏بندی ناشی از وضعیت گردوغبار استان ‏ها، خراسان جنوبی در کنار استان ‏های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبارخیزترین استان‏های کشور محسوب می‏ شود.

حاتمی افزود: خشکسالی ‏های سالیان اخیر نقش بسیار موثری در وقوع و گسترش گردوغبار و فرسایش بادی در استان داشته است و مهمترین اثرات خشکسالی‏ها را در کاهش شدید ریزش ‏های جوی، کاهش و یا انهدام پوشش گیاهی طبیعی (مرتعی و جنگلی)، کاهش رطوبت سطحی خاک‏ها، خشکی شدید اراضی کشاورزی به ویژه دیم‏زارها، کاهش آبدهی رودخانه‏ های فصلی، خشکیدن و یا کم آبی تالاب‏ها و آبگیرها، کاهش حجم آب‏های زیرزمینی و کاهش رطوبت هوا می‏توان مشاهده کرد.

وی گفت: براساس این مطالعات کل سطح کانون های گردوغبار استان برابر‏ ۵میلیون و ۱۷۳هزار و ۵۹۷ هکتار (تقریبا یک سوم مساحت استان) با شدت‏های غبارخیزی کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد برآورد شده است که به طور متوسط سالانه

۷۲۹هزار و ۶۹۲ تن گردوغبار از این نواحی برخاسته و در سطح استان و مناطق همجوار ریزش می کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: نتایج حاکی از آن است که اگر چه کانون‏های گردوغبار با شدت زیاد و خیلی زیاد، مساحت نسبتا کمی از کل کانون‏ها را شامل می‏ شود، ولی نقش قابل توجهی در انتشار گردوغبار به اتمسفر دارد.

حاتمی افزود: همه شهر‌های استان متاثر از پدیده گرد و غبار بوده و کانون‌های گرد و غبار در سطح استان پراکنده هستند، ولی شدیدترین کانون ها‌ی شناسایی شده در استان در مناطقی از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سربیشه، نهبندان، قاین، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان قابل مشاهده هستند.

وی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ به کارفرمایی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور، سالانه ۵۰۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (معادل ۷/۵ درصد از کل GDP استان در سال ۹۴ ) به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت وارد می شود.

حاتمی افزود: در صورت عدم اقدام مثبت و کاهش قابل توجه گرد و غبار، مجموع خسارتی که پدیده گرد و غبار در یک دوره ۱۰ ساله (۱۳۹۷- ۱۴۰۶) بر اقتصاد استان  واردمی کند معادل ۳۷۹۸ میلیارد تومان خواهد بود که قابل توجه و تامل است.

وی با بیان اینکه نقش اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی و احیایی کنترل گرد و غبار در کانون‌های شناسایی شده پر رنگ‌تر شده است گفت: نصب، راه اندازی و راهبری ۵ ایستگاه سنجش کیفی هوا در ۴ شهرستان بیرجند، سرایان، زیرکوه و نهبندان و امکان دسترسی عموم به شاخص کیفی هوا از طریق سامانه پایش کیفی هوای کشور از جمله اقدامات صورت گرفته توسط محیط زیست استان در این راستا است.

مقایسه داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در استان در چهار ماهه اول سالجاری (۵۷ روز کیفیت نامطلوب در ۱۴۰۱) در مقایسه با سال گذشته (۲۹ روز کیفیت نامطلوب در ۱۴۰۰) حاکی از افزایش متوسط تقریبا دو برابری روز‌های گردو غباری است و  در برخی از نقاط استان مانند زیرکوه افزایش روز‌های گرد و غباری تا ۷ برابر هم بوده است.

انتهای پیام/4905

نظر شما