شناسهٔ خبر: 55522620 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاریو: اسرائیل از ترس مداخله حماس، فورا آتش‌بس اعلام کرد

سپیده حسینی

یک روزنامه عبری زبان فاش کرد که رژیم صهیونیستی با اطلاع از توان حماس در جنگ علیه این رژیم و از بیم کشانده شدن پای این جنبش به جنگ سه روزه با جنبش جهاد اسلامی فلسطین، فورا با آتش بس موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان معاریو در این باره نوشت: در ارزیابی‌های امنیتی و نظامی فرماندهان ارتش اسرائیل به وزیر جنگ ارتش درباره رویارویی با جنبش حماس هشدار داده شده بود و تل‌آویو تصمیم داشت پس از ترور تیسیر الجعبری و خالد منصور، فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین در جنگ چند روزه اخیر فورا آتش‌بس برقرار کند.

معاریو نوشت، طبق این ارزیابی‌ها اسرائیل معتقد است حماس در مواجهه با تل‌آویو قابلیت مدیریت درگیری را دارد اما سیاست محافظه کاری را در پیش گرفته است.

معاریو در ادامه نوشت، پس از ترور خالد منصور، فرمانده لشکر جنوب در گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، فرماندهان امنیتی و سیاسی اسرائیل بر سر این مساله توافق کردند که اهداف و مقاصد حمله به طور کامل محقق شده و پیش از آنکه حمله گسترش پیدا کرده و به کارزاری تبدیل شود که اسرائیل تمایلی به آن نداشته و به دنبال آن نیست باید پایان یابد.

همچنین این روزنامه عبری زبان نوشت، اسرائیل علاقه‌ای ندارد به جنبش جهاد اسلامی اجازه دهد وضعیت جدیدی را برقرار کند که در آن فعالیت‌های عملیاتی اسرائیل علیه فعالان این جنبش در کرانه باختری، به آسیب رسیدن به شهرک‌نشین‌ها در جنوب اراضی اشغالی کشانده شود.

ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی در ساعات اولیه جنگ سه روزه علیه غزه، تیسیر الجعبری، فرمانده لشکر شمال در گردان‌های القدس را ترور کرد.

روزنامه معاریو نوشت، "تل‌آویو پس از ترور الجعبری و منصور تصمیم داشت فورا آتش‌بس برقرار کند و عملیات‌های اسرائیل در نوار غزه دقیقا و در مدت زمانی کوتاهی برای هدف قرار دادن جنبش جهاد اسلامی متمرکز بوده و حماس خارج از دایره اهداف بود".

این روزنامه نوشت، "جنگ کنونی علیه غزه که سه روز ادامه داشت، مشکلات پیچیده‌ای را که گروه‌های مقاومت در غزه و در راس آنها حماس مطرح می‌کنند، حل نکرد اما در چارچوب اهداف تعیین شده و از منظر کیفیت اجرا، اطلاعات و داده‌ها و دقت به خوبی مدیریت شده است".

معاریو در ادامه نوشت، (از نگاه ارتش اسرائیل)توانمندی‌های نظامی جهاد اسلامی در سطح حماس نیست و حماس از آرامشی که طی چند سال اخیر بر نوار غزه حاکم بوده، استفاده کرده و توانمندی‌های نظامی خود را بازسازی کرده و قدرت خود را برای رویایی بعدی با اسرائیل افزایش داده است.

این روزنامه عبری زبان در ادامه تاکید کرد، توانایی فرماندهی و کنترل سامانه آتش حماس (از جمله راکت‌های آن) امکان مدیریت جنگ برای حماس را با بُرد بیشتر و انفجارهایی بسیار بزرگتر از توان جهاد اسلامی فراهم می‌کند و این به منزله چالشی دیگر برای اسرائیل جهت مقابله با خطر راکت‌ها از غزه در حمله‌ای است که جهاد اسلامی به تنهایی اجرا کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما