شناسهٔ خبر: 66878954 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

چین از کنفرانس صلح مورد تایید کی‌یف و مسکو حمایت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن اعلام حمایت از برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی درباره اوکراین که از سوی مسکو و کی‌یف به رسمیت شناخته شود، گفت آمریکا باید درباره مسئولیت خود در بروز و گسترش بحران اوکراین تعمق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، امروز (دوشنبه) گفت پکن از آمریکا می‌خواهد، عمیقا درباره مسوولیت خود در بروز و گسترش بحران اوکراین تعمق کند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد: چین از آمریکا می‌خواهد، عمیقا، درباره مسوولیت خود در بروز و گسترش بحران اوکراین تعمق کرده و آن را ارزیابی کند، همچنین افترا زدن، فشار آوردن و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه تبعیض‌آمیز را متوقف کند.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین با توجه به این مطرح می‌شود که واشنگتن از ابتدای جنگ اوکراین به مداخله نظامی آشکار در آن پرداخته و حمایت‌های مالی و نظامی قابل‌ توجهی به اوکراین ارائه کرده است. آمریکا همچنین تحریم‌های متعددی را علیه دولت روسیه اعمال و دارایی‌های آن در خارج از کشور را مسدود کرده است.

مائو همچنین با اظهارنظر درباره درخواست کی‌یف از «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی صلح درباره اوکراین که قرار است به میزبانی سوییس برگزار شود، گفت چین از برگزاری یک کنفرانس صلح بین‌المللی برای حل‌وفصل بحران اوکراین حمایت می‌کند که از سوی مسکو و کی‌یف به رسمیت شناخته شود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه از رئیس‌جمهور چین و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواست که «شخصا، با رهبری و مشارکت خود» از این کنفرانس در سوئیس حمایت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره به خبرنگاران گفت: چین از تمامی تلاش‌ها در جهت حل‌وفصل صلح‌آمیز این بحران و برگزاری به‌موقع یک کنفرانس بین‌المللی صلح که از سوی روسیه و اوکراین به رسمیت شناخته شود و با مشارکت تمامی طرفین و گفت‌وگوهای بی‌طرفانه درباره تمامی ابتکارات صلح همراه باشد، حمایت می‌کند.

روسیه بارها آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده و این خود اوکراین است که تحت فشار غرب، مذاکره را نمی‌پذیرد. جنگ اوکراین در فوریه وارد سومین سال خود شد و تاکنون، تلاش‌های بین‌المللی برای توافق صلح میان طرفین جنگ نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

زلنسکی فرمانی را امضا کرده است که این کشور را از هرگونه مذاکرات صلح با روسیه تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری این کشور باشد، منع می‌سازد. از سوی دیگر، مسکو تاکید کرده است تا زمانی که اوکراین مناطقی که به کنترل روسیه درآمده به رسمیت نشناسد، هرگونه مذاکرات صلح با آن بی‌نتیجه خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما