شناسهٔ خبر: 55279459 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برای شرکت در کنفرانس بین المللی تاشکند؛

وزیر خارجه طالبان به ازبکستان رفت+ فیلم

هیئت اعزامی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز به سرپرستی امیرخان متقی با وزیر خارجه ازبکستان دیدار کرد و قرار است در کنفرانس بین المللی تاشکند شرکت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آوا، هیئت اعزامی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز دوشنبه به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان با وزیر خارجه ازبکستان دیدار کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، دیدار مذکور در شهر تاشکند پایتخت کشور ازبکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بی بی سی، هدف از این سفر شرکت هیئت اعزامی افغانستان در کنفرانس بین‌ المللی تاشکند رسانه ای شده است.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان درباره این سفر و نشست تاشکند به خبرنگاران گفت: در خصوص روابط اقتصادی به افغانستان و نیز تبدیل کابل به قطب ترانزیت منطقه صحبت می شود.... از همه کشورها اعم از کشورهای منطقه و همسایه می خواهیم تا روابط خود با افغانستان را گسترش دهند. اکنون تمام مناطق افغانستان تحت تسلط یک دولت است. کشورهای جهان و منطقه می‌ توانند با استفاده از این فرصت در کشورمان سرمایه‌ گذاری کنند.

وی در این خصوص اضافه کرد: در نشست تاشکند، مسائل مختلف از جمله اقتصاد، ترانزیت و نقش افغانستان به عنوان پل ارتباطی بین آسیای مرکزی و جنوبی و راه آهن ترمز- مزارشریف- کابل- پشاور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در بیانیه‌ ای که وزارت خارجه ازبکستان چند روز پیش در مورد این کنفرانس منتشر کرد، هدف آن را کار روی ایجاد مجموعه‌ ای از اقدامات و پیشنهاداتی در زمینه تعامل بهتر جهان با افغانستان تحت کنترل طالبان در عرصه‌ های مختلف خوانده بود.

بر اساس بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ازبکستان، حدود ۲۰ کشور و سازمان در این نشست شرکت دارند، اما اسامی کشورها و سازمان‌ های شرکت‌ کننده تا کنون رسانه ای نشده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، هدایت الله بدری، سرپرست وزرات مالی و انس حقانی، برادر سراج‌‎ الدین حقانی، وزیر کشور و شماری از مقام‌ های وزارت‌ های دیگر در هیات طالبان حضور دارند.

نظر شما