شناسهٔ خبر: 55267617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تاشکند میزبان نشست بین المللی «افغانستان؛ امنیت و توسعه اقتصادی»

سخنگوی وزارت امور خارجه ازبکستان گفت: امروز و فردا در شهر «تاشکند» نشست بین المللی با موضوع «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «یوسف قابل جان اف» سخنگوی وزارت امور خارجه ازبکستان گفت: به ابتکار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان روزهای 25 و 26 جولای سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» نشست بین المللی با موضوع «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به هدف اصلی برگزاری این نشست اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این نشست تنظیم اقدامات هماهنگ جامعه بین المللی در مورد افغانستان، پیشنهادات و اقدامات معین برای بازسازی اقتصادی کشور، ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ازبکستان ادامه داد: برقراری گفت و گوی مؤثر جامعه بین المللی در تسریع روند انجام درخواست‌های کلیدی جامعه جهانی توسط مقامات جدید «کابل»، ایجاد یک حکومت  فراگیر، رعایت حقوق زنان و تامین دسترسی دختران برای آموزش کامل در مدارس نیز از جمله مهم ترین اهداف این نشست است. این یک شرط اساسی برای تکمیل روند آشتی ملی در افغانستان خواهد بود.

قابل جان اف خاطرنشان کرد: پایبندی دولت طالبان بر تعهدات قبلی برای جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه منافع امنیت کشورهای همسایه، دیگر کشورهای منطقه و کل جهان، اهمیت آزاد کردن دارایی‌های مالی افغانستان در خارج از کشور و همچنین اجرای پروژه‌های مختلف زیربنایی در قلمرو کشور در زمینه‌های حمل و نقل و انرژی نیز از جمله اهداف اصلی نشست یادشده است.

وی عنوان کرد: اجرای این پروژه‌ها نه تنها برای ایجاد هزاران شغل، حل و فصل مشکلات اجتماعی-اقتصادی جامعه افغانستان، بلکه به برقراری صلح و ثبات پایدار در سرزمین افغانستان نیز کمک می‌‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ازبکستان با اشاره به حضور کشورها در این نشست نیز گفت: در حال حاضر انتظار می‌رود در این نشست نمایندگان ویژه افغانستان از انگلستان، اتحادیه اروپا، ایران، ایتالیا، اسپانیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، تاجیکستان، چین، نروژ، پاکستان، روسیه، آمریکا، ترکیه، ژاپن و دیگر کشورها، روسای سازمان ملل متحد و نهادهای فرعی آن، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی، نمایندگان موسسات مالی بین المللی و همچنین برای اولین بار هیئت دولت طالبان به ریاست «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه این کشور شرکت کنند.

در مجموع حدود 100 هیئت خارجی در این مراسم شرکت خواهند کرد.

قابل جان اف با اشاره به برنامه این نشست نیز اظهار داشت: برنامه ریزی می‌شود در این نشست روسای هیئت‌ها سخنرانی کنند. در چارچوب آن همچنین پروژه‌های بزرگ در دست اجرا در ازبکستان مبنی بر توسعه افغانستان و همگرایی آن در روندهای بین المللی نیز رونمایی خواهد شد. طرح ساخت خط ریلی «ترمذ- مزارشریف - کابل – پیشاور»، طرح احداث خطوط انتقال برق «سورخان - پولی خمری»، فعالیت مرکز حمل و نقل و لجستیک چند منظوره بین المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه، فعالیت مرکز آموزشی برای آموزش اتباع افغانستان در شهر «ترمذ» از جمله آنان است.

وی در پایان گفت: برنامه ریزی می‌شود در پایان این نشست بین المللی بیانیه کشور سازماندهی صادر شود.  

شایان ذکر است که دولت طالبان به سرپرستی «امیرخان متقی» سرپرست وزارت امور خارجه این کشور برای شرکت در این نشست وارد شهر «تاشکند» شده است.

«عصمت‌الله ایرگاش‌یف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان از این هیات استقبال کرد.

لازم به یادآوری است، این نشست ادامه همایش بین المللی تاشکند در سطح عالی در مورد افغانستان «روند صلح، همکاری در زمینه امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای» (27 مارس سال 2018) و همایش بین المللی سطح عالی تاشکند «آسیای مرکزی و جنوبی: به هم پیوستگی منطقه‌ای، چالش‌ها و فرصت‌ها» (15-16 جولای سال 2021) است.

انتهای پیام/ح

نظر شما