شناسهٔ خبر: 55273516 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ابداع یک فناوری امیدبخش برای تهیه واکسن کرونا

محققان فناوری جدیدی را برای تولید واکسن شناسایی کرده اند که با روش های موجود یک تفاوت اساسی دارد.

صاحب‌خبر -


محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و همکارانشان در جا‌های دیگر، روش متفاوتی را برای ساخت واکسن کووید ۱۹ شناسایی کرده اند که آن را در برابر انواع جدید کرونا موثر می‌کند و می‌توان آن را به عنوان قرص یا از طریق استنشاق یا راه‌های دیگر مصرف کرد.

این روش بر ساخت پلاسمید‌ها (مولکول‌های کوچک دایره‌ای DNA از باکتری‌های اصلاح‌شده ژنتیکی) تکیه دارد تا حاوی قطعاتی از مواد ژنتیکی باشد که به طور خاص برای هدف قرار دادن نقطه ضعف پروتئین Spike، بخشی از ویروس که برای اتصال مهم است، در نظر گرفته شده است.

پلاسمید‌ها از کروموزوم باکتری جدا هستند و می‌توانند به طور مستقل تکثیر شوند و دانشمندان می‌توانند از آن‌ها برای انتقال مواد ژنتیکی از یک سلول به سلول دیگر استفاده کنند و پس از آن ماده ژنتیکی وارد شده می‌تواند در سلول گیرنده تکثیر شود.

مائوریتزیو زانتی، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و رئیس آزمایشگاه ایمونولوژی در مرکز سرطان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، طی گزارشی اعلام کرد: این رویکرد امکان یک سیستم دائمی‌تر و موثرتر را در مقیاس بزرگ در ارتباط با واکسن کرونا نشان می‌دهد.

او گفت: جزئیات پیچیده، اما اصول اولیه ساده هستند و بر اساس اصول و روش‌های شناخته شده و اثبات شده مبتنی است؛ اما ما در مسیر دستیابی به برتری نسبت به واکسن‌هایی مانند RNA پیام رسان هستیم.

واکسن‌های RNA پیام‌رسان، مانند واکسن‌هایی که توسط فایزر و مدرنا تولید می‌شوند، نتیجه دهه‌ها تحقیق و توسعه قبلی هستند. این همه‌گیری فوریت، تمرکز و منابع جدیدی را اضافه کرده است و این واکسن‌ها به مردم وعده راه‌های سریع‌تری را داده‌اند.

این واکسن‌ها منجر به تغییر اساسی در روند همه‌گیری شد که شدت بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را به شدت کاهش داد؛ اما برای جلوگیری از انتقال ویروس کار چندانی انجام نمی‌دهند و نرخ ابتلا به این بیماری همچنان در حال افزایش و کاهش است.

زانتی گفت: هدف در ابتدا متوقف کردن بیماری نبود؛ بلکه هدف کاهش عواقب، کاهش شدت و عوارض بیماری بود و واکسن‌ها این کار را انجام داده اند.

اما ماهیت همیشه در حال تکامل ویروس نشان داد که اثربخشی واکسن‌ها بسته به متغیر متفاوت است و اغلب کاهش می‌یابد. برای مثال ثابت شده است که نوع «آلفا» مسری‌تر از سویه اصلی است که در ووهان، چین منشا گرفته است. نوع "دلتا" بیشتر از "آلفا" قابل انتقال بود و "امیکرون" بیشتر از "دلتا" است.

اگرچه واکسن‌ها همچنان به محافظت قابل توجهی در برابر بیماری‌های شدید ادامه می‌دهند و آنتی‌بادی‌هایی که آن‌ها را تحریک می‌کنند همیشه در خنثی کردن ویروس و در نتیجه افزایش انتقال آن کم‌تر هستند، ویروس «کرونا» در حال ظهور همچنان یک تهدید برای سلامت عمومی جهانی است.

زانتی گفت: آخرین واکسنی که روی آن کار می‌کنیم بر روی (کیفیت بیش از کمیت) تمرکز دارد؛ زیرا به دنبال القای آنتی‌بادی‌هایی است که ترجیحاً اتصال ویروس به گیرنده‌های سلولی آن را مسدود می‌کنند و انتقال آن منجر به پاسخ متمرکزتری به آنتی‌بادی‌ها می‌شود.

نظر شما