شناسهٔ خبر: 55232828 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح ۶ مرکز گروه خاص و منع پذیرش آسیب‌دیدگان اجتماعی در تهران

تهران - ایرنا - در مراسمی با حضور شهردار تهران ۶ مرکز گروه خاص و منع پذیرش آسیب دیدگان اجتماعی در تهران افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران روز شنبه در مراسم افتتاحیه ۶ مرکز گروه خاص و منع پذیرش آسیب دیدگان اجتماعی گفت: تصمیم داریم تا در مراکز توانمندسازی و کارآفرینی این افراد با یک شغل به خانواده‌هایشان بازگرداننده شوند و نگاه ما نسبت به افراد مددجو این است که آنها را به عنوان خانواده خود مورد صیانت قرار دهیم.  

احمد احمدی صدر افزود: مرکز یاورشهر یک با استعداد پذیرش ۵۰۰ نفر، یاورشهر ویژه افراد زیر ۱۸ سال به ظرفیت ۱۰۰ نفر، یاورشهر سه مخصوص افراد معتاد متجاهر زخم باز به استعداد ۱۵۰ نفر، یاورشهر چهار به استعداد هزار نفر و یاورشهر پنج که ویژه زنان است به ظرفیت ۲۰۰ نفر و مرکز یاورشهر ۶ در کنار محل اخوان سابق به استعداد هزار نفر راه اندازی و آماده افتتاح است همچنین در مرکز یاورشهر پنج توانمندسازی، کارآفرینی و محل پرورش گل و گیاه داریم تا این افراد را با یک شغل به خانواده هایشان بازگردانیم.

همچنین معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب افرادی که دچار آسیب شدند و برایشان مشکلی به وجود آمده، عیال الله هستند و یکی از مهم‌ترین مسائلی که در قرارگاه اجتماعی ما را مورد تاثیر قرار داد، حسی بود که بر اساس سخنان رهبری در ذهن و عمل اعضای قرارگاه به وجود آمد.  

محمد امین توکلی زاده افزود: در ابتدا این کار سخت به نظر می آمد، اما با همتی که شکل گرفت و منیت هایی که کنار رفت و آرمان هایی که به میان آمد، ما را بر آن داشت که به وظیفه و تکلیف خود عمل کنیم؛  کارهایی که نشان داد رفتارها و فرهنگ کار جمعی در حال تبدیل به یک مدل جدید برای حل مشکل آسیب های اجتماعی در سراسر کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اگر این روش و مسیر تداوم پیدا کند به نتیجه می رسد، تاکید کرد: صیانت از این قرار جمعی و همت و همدلی شکل گرفته، فریضه ای است که بر عهده تک تک ما است؛ یکی از مسائل آسیب‌های اجتماعی، عزیزان منع پذیرش بودند، بزرگانی که بالای ۶۵ سال سن داشتند و از کانون خانواده و جامعه دور افتاده بودند و ما نمی توانستیم از آنها میزبانی کنیم ولی امروز با افتخار می گوییم که یاورشهرهای ما این پدران دورافتاده جامعه را پذیرش می کنند.  

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: وقتی بحث صغر سنی مطرح می شد، نوجوان آسیب دیده ای را می دیدم که محلی برای پذیرش آنها نداشتیم اما امروز با افتخار می گوییم مکان تخصصی برای اینها داریم؛ همچنین وقتی شما معتادان زخم باز را در گوشه این شهر دیدید و آزرده خاطر شدید اما تدبیری برای آنها نبود اما امروز با افتخار مرکز پذیرش زخم باز داریم که از آنها میزبانی می کند.  

وی با اشاره به حساسیت اعضای قرارگاه برای حوزه بانوان آسیب دیده گفت: امروز درباره مرکزی حرف می زنیم که با عزت و کرامت می خواهد میزبان بانوان شهر باشد،  البته کار اصلی را اعضای قرارگاه انجام دادند و اگر این همت جمعی نبود به این مرحله نمی رسیدیم و می توانیم با این همت مابقی آسیب های اجتماعی شهر را مسأله قرارگاه قرار دهیم و نسبت به حل آنها نیز اقدام کنیم.  

افزایش ظرفیت ۴ هزار نفری معتادان متجاهر در تهران

همچنین معاون سیاسی و اجتماعی استانداری دراین مراسم گفت: در هفت ماه گذشته چهار هزار ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر به استان تهران اضافه شده و تا دو ماه آینده چهار هزار افزایش ظرفیت دیگر نیز خواهیم داشت.

سیدعباس جوهری افزود: با پیش بینی های انجام شده ۲۲ هزار ظرفیت را در استان تهران خواهیم داشت و با هدف گذاری انجام شده، امیدواریم تهران را عاری از وجود معتادان متجاهر کنیم و شاهد روزی باشیم که معتاد متجاهر در شهر تهران مشاهده نکنیم. 

وی تاکید کرد: زمانی کار دولت سیزدهم در استان تهران شروع شده که چندین سال بود حتی یک افزایش ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر در تهران ایجاد نشده بود همچنین باید توجه داشته باشیم که تهران پذیرای بیش از ۵۰ درصد معتادان متجاهر کشور است و تکلیف ما بود که بر اساس فرمایشات رهبری به این مسأله ورود کنیم و این تکلیف را همه عزیزان در قرارگاه دریافت کردند.

به گفته معاون استاندار تهران، در ۱۶ شهرستان همه فرمانداران رییس قرارگاه شدند و قرار شد هر شهرستانی خودش مکلف امر در حوزه آسیب های اجتماعی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این ۶ مرکز ظرفیت پذیرش ۳ هزار معتاد متجاهر را دارد و مراحل درمان،  سم زدایی، توانمندسازی،  هویت یابی و بازگشت به خانواده و جامعه برای آنها در این مراکز انجام می شود همچنین بر اساس مصوبات قرارگاه اجتماعی، مراحل کامل راه اندازی و پذیرش سه گروه منع پذیرش بالای ۶۵ سال، زیر ۱۸ سال و زخم باز را شهرداری تهران تقبل کرده است.  

نظر شما