شناسهٔ خبر: 55192610 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری هزار دوره آموزش فنی به صورت رایگان در مازندران

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای مازندران از تدوین سه استاندارد آموزشی و چهار سند حرفه‌ای در استان خبر داد و گفت: در هفته ملی مهارت هزار دوره آموزشی مهارتی به صورت رایگان برای ۱۹ گروه هدف اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سیدحسین درویشی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی مهارت برگزار شد، هدف این نهاد آموزشی را ترویج فرهنگ مهارت آموزی در جامعه دانست. 

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای مازندران، مهارت آموزی و ارتقای مهارت را دو وظیفه اصلی و سازمانی دانست و گفت: متقاضیان جویای کار و  شاغلین صنوف مختلف با هدف ثبات شغلی وافزایش کمی و کیفی محصولات تولیدیدر این مراکز مجهز به آموزش نوین تخصصی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین شاخص فنی حرفه‌ای آموزش و تقاضا محوری در کشور است، افزود: در بخش دولتی فنی و حرفه‌ای مازندران ۲۰ مرکز، ۱۰۶ کارگاه و ۲۰۰ مربی، در حوزه بخش خصوصی نیز هزار و  ۲۰۷ آموزشگاه و  هزار و ۳۰۰ مربی به مهارت آموزی می‌پردازند.

درویشی به ۱۹ گروه هدف آموزشی به عنوان پایگاه تخصصی آموزش و فنی حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۳ هزار و ۱۲۶ نفر در بخش دولتی و بیش از ۳۷ هزار نفر در بخش خصوصی از آموزش فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.

وی واگذاری فعالیت‌های آموزش‌ فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی را یکی از موضوعات قابل اجرا توسط سازمان متبوع عنوان کرد و یادآور شد: با سرعت در صدور مجوز آموزشگاه‌های بخش خصوصی سال گذشته از ۷۵۰ مورد به ۱۲۰۷ تقاضا افزایش یافت.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه برای ارتقای کفیت و کمیت محصولات تولیدی صدور مجوز آموزش جوار کارگاهی یکی دیگر از سیاست‌های سازمانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: تاکنون۳۵۴ موافقت اصولی آموزشگاه آزاد در مازندران صادر شد. 

وی با اعلام اینکه امسال دو گزاره آموزشی در حوزه دانشگاه‌ها انجام می‌شود، یادآور شد: آموزش مهارت دانشجویان است و اموزش فارغ التحصیلاتی که فاقد مهارت هستند از آموزش‌های مهارتی و تخصصی فنی و حرفه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

به گفته درویشی بنا به تقاضا در رشته‌های مهارتی سال گذشته ۶۴ رشته در حوزه فناوری‌های نوین، زیست بوم، زیست فناوری، گیاهان دارویی وپرورش زنبور عسل و ژل رویال، توسعه آموزش پنل‌های خورشیدی، اینترنت اشیاء، آموزش توسعه فیبر نوری و غیره به هنرجویان ارائه شد که در این خصوص ۹۵۶ نفر در حوزه ترویج کار افرینی فعالیت داشتند.

وی آموزش نخلستان و که ویژه دانشجویان، آموزش اقشار آسیب پذیر، ارتباط ویژه با مرکز رشد و دانش بنیان با عنوان مهارت بنیان را یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری فنی و حرفه‌ای مازندران دانست و گفت: امسال برای ۱۰ مرکز دانش بنیان مجوز صادر می‌شود. پایلوت این مدل اموزش توسط بخش خصوصی در قائم شهر اجرا شد.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای مازندران از برگزاری بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت آموزی در استان خبر داد و یادآور شد: برای ترویج مهارت‌آموزی در استان بنا داریم مسابقه مهارت آزاد در حوزه گردشگری را داشته باشیم.

وی به روز رسانی کارگاه‌های آموزشی را یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای مازندران دانست و گفت: در سفر ریاست جمهوری به مازندران برای تجهیز کارگاه‌های آموزشی ۹۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن جذب شد.

درویشی خاطرنشان کرد: در سه ماهه‌ی نخست امسال ۷ هزار و ۵۰۳ نفر در بخش دولتی و در بخش خصوصی ۷ هزار و ۹۸۲ نفر به آموزش مهارتی در فنی و حرفه‌ای مجهز شدند.

وی با اعلام اینکه سال گذشته اشتغال ۳۰۰ نفر تعهد داشتیم که  برای ۳۲۰ نفر شغل ایجاد شد، اظهار کرد: امسال برای شغل ۱۲۰ نفر تعهد داریم که تاکنون مشخصات ۹۰ نفر در سامانه کارا بار گذاری شد.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای مازندران از تدوین سه استاندارد آموزشی و چهار سند حرفه‌ای در استان خبر داد و گفت: مازندران با دو چالش جدی همچون فقر نیروی کار و مهارت مواجه است.

وی با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای مازندران سال گذشته ۷۰ هزار نفر را آموزش داده و از این تعداد برای ۱۳ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است، تصریح کرد: با آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای در سال گذشته برای حدود ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

درویشی میزان تعهد اشتغال در مازندران را ۵۳ هزار نفر عنوان کرد و یادآور شد: میزان اشتغال ایجاد شده در مازندران بر مبنای بیمه تامین اجتماعی ارزیابی می‌شود.

وی سهم آموزش فنی و حرفه‌ای را در رشته‌های تحصیلی کار و دانش ۳۸ درصد اعلام کرد و افزود: ۵۸ درصد مهارت آموزهای فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

درویشی اظهار کرد: برای اینکه نهضت مهارت‌آموزی و مهارت افزایی در استان داشته باشیم تنها فنی و حرفه‌ای قادر نیست همه نیازهای به حق مردم را پاسخ دهد لازم است همه دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی وارد میدان شوند.

به گفته درویشی در هفته ملی مهارت هزار دوره آموزشی به صورت رایگان برای  ۱۹ گروه هدف اجرا می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۶/ج

نظر شما