شناسهٔ خبر: 55186783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران:

اجرای طرح کهاد و نخلستان در مازندران/ مازندران نیازمند نیروی کار ماهر است

درویشی با بیان اینکه در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی و کارخانجات استان مازندران نیازمند نیروی کار ماهر هستند، فقر مهارتی در بین جویندگان کار استان موج می‌زند، گفت: مازندران نیازمند نیروی کار ماهر در حوزه‌های مختلف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «سیدحسین درویشی» امروز (چهارشنبه ۲۹ تیر) در نشست خبری ویژه تشریح برنامه های هفته ملی مهارت با بیان اینکه در استان ۲۰مرکز دولتی داریم، اظهار کرد: ۱۲۶مربی در بخش دولتی فعالیت دارند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با بیان اینکه ۱۹گروه هدف آموزشی در استان داریم، گفت: هزار و ۹۹مربی در استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰درصد از فعالیت های ما مرتبط به صنعت و صنوف سنگین است، افزود: بیش از ۸۵درصد بحث آموزشی را رشته های خدماتی داریم.

درویشی با بیان اینکه به جهت استفاده از ابزار قانونی ابا نگاه سال رویش و بهار آموزشگاه های آزاد را داشتیم، ادامه داد: صدور سه روزه مجوز آموزشگاه های آزاد را داشتیم امروز ۱۲۴۷ آموزشگاه آزاد داریم.

وی با بیان اینکه درسطح استان ۸مرکز آموزش جوارکارگاهی داشتیم، افزود: تاپایان ۲۸اسفند ماه سال گذشته ۱۱۳واحد ایجاد شد. ۷۶واحد مربوط به واحدهای تولیدی و خدماتی و باقی آموزشگاه ها به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

درویشی با بیان اینکه مرکز بین کارگاهی مرکزی است که در آن آموزش با استفاده از امکانات خط تولید ارائه می‌شود، افزود: همچنین مرکز جوار کارگاهی، مرکزی است که از لحاظ تجهیزات آموزش، مستقل از جریان تولید است. 
  
وی با بیان اینکه برای حل مشکل اشتغال در کشور باید به سمت مهارت آموزی برویم، تصریح کرد: در مراکز جوار کارگاهی و بین کارگاهی، آموزش مورد نیاز واحدهای صنعتی، تولیدی یا خدماتی به صورت باز آموزی و تکمیل مهارت کارگران شاغل در واحد یا واحدهای تولیدی، آموزش کارگران تازه استخدام شده، آموزش تخصص‌های جدید بر حسب نیاز صنایع و آموزش افراد تغییر شغل یافته ارائه می‌شود.

درویشی با بیان اینکه ۳۵۴موافقت اصولی اموزشگاه های آزاد نیز اعطا شد، گفت: ۱۵مرکز مشاوره شغلی داریم.

وی با بیان اینکه ترویج کارآفرینی در استان را پیگیریم، افزود: در سال ۱۴۰۰تعداد ۴هزار و... آموزش دیده اند.

وی از کسب عنوان برتر در جشنواره شهید رجایی در سال گذشته خبر داد و افزود: از نوزدهمین جشنواره ملی مهارت نیز مقام سوم کشور را دریافت کردیم‌.

درویشی با بیان اینکه توسعه مرکز جوارکارگاهی، توسعه آموزش محیط کار واقعی( استاد شاگردی نوین)، توجه به آموزش های نخلستان و کهاد، توجه به آموزش اقشار آسیب پذیر و حاشیه نشین، ارتباط ویژه با مراکز رشد و شتاب دهنده دانش بنیان در دستور کار داریم، گفت: برگزاری بیستمین جشنواره ملی مهارت در استان را پیگیریم.

وی از برگزاری طرح کهاد و نخلستان در استان خبر داد و گفت: طرح کهاد شامل حال دانشجویانی می‌شود که در مسیر تحصیل هستند و دوره‌های مهارتی مرتبط با رشته تحصیل آن‌ها برگزار می‌شود. 

درویشی اضافه کرد: طرح نخلستان هم به ساماندهی فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه بروز رسانی کارگاه های آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد، افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان ۹۰میلیارد تومان اعتبار ویژه برای بروز رسانی تجهیزات کارگاه‌های استان جذب شد که تاکنون ۱۰میلیارد تومان محقق شد.

درویشی با بیان اینکه ۲۰مرکز دولتی در سه ماهه اول سال جاری هفت هزار و ۵۰۳نفر را آموزش داده اند، گفت: همچنین هفت هزار و ۹۸۲نفر در ۱۴۵۹آموزشگاه‌ آزاد آموزش دیدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱تدوین و بازنگری استاندار آموزشی داشتیم، ادامه‌داد : سه ماه اول امسال ۳مورد استاندار را داشتیم. 

درویشی از آموزش ۸۲۲نفر در بخش مشاغل خانگی خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷نفر آموزش دوگانه مهارت و کار را پشت سر گذاشتند.

وی با بیان اینکه در استان مازندران در بخش تامین نیروی ماهر کار دچار چالش هستیم، افزود: همچنین استان از فقر مهارت رنج می برد. رویکرد خانواده ها در کنار آموزش نظری باید به سمت آموزش مهارت نیز باشد.

درویشی اظهار کرد:  اساسا افرادی که آموزش مهارت از مراکز آموزش فنی و حرفه ای دریافت می کنند حاضر به دریافت حقوق ناچیز از مراکز صنعتی نیستند و این تعارض بین حقوق و مزایا موجب شده که بخش صنعتی و تولیدی با فقر نیروی ماهر مواجه باشند. 

وی با بیان اینکه امروز ۷۰هزار نفر آموزش مهارت می بینند و ۱۳هزار نفر فرصت شغلی دارند، گفت: افراد آموزش دیده نیازمند دریافت وام هستند و بانک ها باید تسهیلات ارزان قیمت دهند تا شاهد ایجاد اشتغال در استان باشیم. 

درویشی بیان اینکه مازندران در سال گذشته حدود ۳۰هرار نفر را مشغول با کار کرده است، یادآورشد: بیمه تامین اجتماعی شاخص  شناسایی شاغلین آموزش دیده است.

وی بیان کرد: در سه ماهه اول امسال ۶۴هزار و ۷۷۸دانشجو و دانش آموخته دانشگاهی، ۲۴۷هزار و  ۱۹۱دانش آموز، ۶۴۴هزار و ۹۰۱ متقاضی مهارت آموزی، ۱۱۰هزار و ۳۲ زندانی، ۵۳هزار و ۴۹۸بنگاه اقتصادی، ۲۹هزار و ۶۰۱ معتاد بهبودیافته، ۶هزار و ۴۰۷معلول، ۴۸هزار و ۱۸۲زن سرپرست خانوار، ۲۰هزار و ۶۱۰ زن خانه دار، ۱۶۴هزار و ۶۸۵سرباز وظیفه، ۱۶هزار و ۳۵سکونتگاه های غیر رسمی از آموزشگاه های دولتی آموزش دریافت کردند.

درویشی بیان اینکه درسال جاری ۴۸هزار و ۷۷۴نفر ساعت آموزش فناوری های نوین و منطبق با مشاغل نو را طی کردند، افزود: همچنین ۱۸۱هزار و ۶۶۵نفر ساعت مهارت آموزی در محیط کار واقعی ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه ۷۲نفر ارائه خدمات کارآفرینی به مهارت آموختگان را داشتیم،  گفت: هزار و ۱۲۵نفر اجرای دوره های آموزشی طرح تکاپو نیز داشتیم‌.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران گفت: آموزش فناوری‌های نوین منطبق با مشاغل نو به ۴۸هزار و ۷۷۴ نفر ساعت، مهارت آموزی در محیط کار واقعی به ۱۸۱ هزار و ۶۶۵ نفر ساعت، ارائه خدمات کارآفرینی به ۷۲ نفر، اجرای دوره‌های آموزشی طرح تکاپو برای هزار و ۱۲۵ نفر نیز انجام شد. 

درویشی در خصوص درخواست‌ها بابت حلقه مفقوده بین فنی و حرفه‌ای و تامین اجتماعی، تاکید کرد: شورای هماهنگی در وزارت کار میتواند این دو سازمان را به یکدیگر متصل کند ما هم به دنبال این موضوع هستیم. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران یادآور شد: در حال حاضر در حوزه رشته‌های جدید همچون آموزش‌های زیست فناورانه و گیاهان دارویی، توسعه انرژی‌های پنل‌های خورشیدی و اینترنت اشیا و غیره مجوزهایی را صادر کردیم. 

وی با اشاره به عناوین روزهای هفته ملی مهارت در سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: این هفته از روز جمعه ۳۱ تیرماه آغاز و تا پنج شنبه ۶ مرداد ماه جاری ادامه دارد، آغاز هفته با شعار، مهارت؛ نهضت ملی، فرهنگ‌سازی و ترویج آموزش‌های مهارتی و در پایان با شعار روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نامگذاری شده است. 

وی ضمن گلایه از عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی، گفت: در حال حاضر با حدود ۱۰ درصد از نهادها همکاری داریم که شامل؛ اداره کل صمت، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و اصناف هستند و مابقی عملا همکاری خاصی با این سازمان ندارند.
 

پایان پیام/286

نظر شما