شناسهٔ خبر: 55193444 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هیچ محدودیت و حد و مرزی ندارد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس با بیان اینکه جامعه هدف و حوزه کاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هیچ محدودیت و حد و مرزی ندارد، گفت: کارجویان، شاغلین، اصناف، روستاییان، عشایر، سربازان همه و همه می‌توانند در دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، رهام کیایی، امروز، ۲۹ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران افزود:  مهم‌ترین مزیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انعطاف‌پذیری برای جامعه هدف است یعنی زمان، مکان و نوع حرفه به صورت انتخابی توسط متقاضیان است.

کیایی با تصریح اینکه در بیش از ۸۰۰ آموزشگاه آزاد فعال در سطح استان حرفه‌ها و رشته‌های متنوع با کادری مجرب از بخش خصوصی فعالیت آموزشی دارند، گفت: فعایلت آموزشی اداره‌کل فنی و حرفه‌ای در ۴ بخش صنعت، خدمات، کشاوری و فرهنگ و هنر تعریف شده است.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً این مهارت‌های مبتنی بر دانش روز یعنی مهارت‌های دانش‌بنیان باعث ایجاد اشتغال پایدار، افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری در جامعه و استان خواهد شد، افزود: ترویج فرهنگ کسب مهارت و کار در بین اقشار مختلف جامعه از طریق اصحاب رسانه به خصوص صدا و سیما تأثیرگذار و ضروری است و همراهی رسانه‌ها پشتوانه‌ای است که بتوانیم چالش‌های فقر مهارتی را با اطلاع‌رسانی مناسب و ایجاد گفتمان ملی مهارت برطرف کنیم.

او مهم‌ترین سیاست‌های سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای به عنوان اصلی‌ترین متولی آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم را گسترش چتر مهارتی به منظور توانمندسازی اقشار مختلف جامعه با در نظر گرفتن آینده مشاغل دانست و افزود: این سیاست در استان فارس از طریق فعالیت آموزشی در بیش از ۵۰ مرکز دولتی و بیش از قریب ۹۰۰ آموزشگاه آزاد و همچنین آموزش‌های غیرمتمرکز محقق خواهد شد.

کیایی، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، طرح سرباز ماهر ،  فعال کردن تمامی پروژه‌های عمرانی استان، ترمیم و مرمت ابنیه و تکمیل تجهیزات آموزشی، پیگیری تأسیس مراکز جدید آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح شهرستان‌های فاقد مرکز اعم از زرقان، مهر و گراش، تجهیز کارگاه‌های آموزشی در حوزه فناوری اطلاعات مربوط به جامعه نابینایان و ناشنوایان و غیره را از دیگر مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل برشمرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس از فعالیت بیش از ۶۰۰ مرکز دولتی و بیش از ۱۲ هزار آموزشگاه در سطح کشور خبر داد و گفت: ظرفیت و پتانسیل آموزش‌های مهارتی فارس بیش از ۸ درصد ظرفیت آموزش‌های مهارتی در کل کشور است و این ظرفیت فرصت مناسبی در جهت اشاعه فرهنگ و افزایش ضریب نفوذ آموزش مهارتی در سطح مختلف جامعه مخاطبان است.

وی با بیان اینکه تمامی خدمات آموزشی در بیش از ۵۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح استان و شهرستان‌های تابعه در بخش دولتی کاملاً رایگان ارائه می‌شود، افزود: آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای که به صورت خصوصی و با نظارت بخش دولتی اداره می‌شوند با اخذ شهریه مصوب در تمامی شهرستان‌های استان فعال هستند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای فارس از حضور ۵۰ هزار نفر در دوره‌های مهارتی در بخش دولتی در سال گذشته در این استان خبر داد که بیش از ۷۰ درصد آنان موفق به اخذ گواهینامه مهارتی شدند و سپس افزود: در سال جاری برنامه‌ریزی را به گونه‌ای تنظیم کردیم که ۵۰ درصد در میزان مشارکت متقاضیان رشد داشته باشیم یعنی ۵۰ هزار نفر را به ۷۵ هزار نفر برسانیم البته با تأمین امکانات و تجهیزات و مربیان مجرب.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال بیش از ۲۰ هزار نفر در دوره‌های آموزشی در بخش دولتی مشارکت داشتند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۶۰ درصدی داشته است، گفت: تنوع از لحاظ شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی متنوع است یعنی کسانی از مدرک تحصیلی زیردیپلم، دیپلم، کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از رده‌های ۱۲ تا ۶۰ سال می‌توانند در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

کیایی با یادآوری اینکه بیش از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت:  تمام افرادی که در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند باید در پایان دوره در آزمونی تحت عنوان سنجش مهارت شرکت کنند و در صورت پذیرش گواهینامه بین‌المللی اخذ خواهند کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس ادامه دادک سنجش مهارت تأکیدی بر روی آزمون‌های عمل است زیرا بیش از ۷۰ درصد آموزش‌ها در بخش دولتی و خصوصی به صورت عملی انجام می‌شود.

وی افزود: تسریع در فرایند صدور مجوزها که از ابتدای دولت سیزدهم صدور این مجوزها ظرف ۳ روز انجام می‌شود به طوری که طی ۹ ماه اخیر بیش از ۳۰۰ مجوز آموزشگاه آزاد در سطح استان صادر کردیم از جمله برنامه‌های ماست.

 برگزاری اولین نشست شورای مهارت استان در دولت سیزدهم در استانداری، برگزاری آیین غبارروبی از قبور مطهر شهدا و دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، اعزام گروه‌های جهادی، ارائه خدمات آموزشی و ... در روستاها و مناطق محروم، برگزاری نمایشگاه مجازی عکس و فیلم مهارتی، تولید محتوا و تکثیر در فضای مجازی با موضوع ترویج و نهادینه‌سازی گفتمان مهارت در سطح جامعه، برگزاری مسابقه کتابخوانی با عنوان «سفری از کارمندی به کارآفرینی» به مناسبت هفته ملی مهارت، برگزاری میز ارتباط مردمی و سخنرانی در محل مصلاهای نماز جمعه شهرستان‌ها، برگزاری آیین افتتاح آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد و افتتاح مرکز مهارت‌آموزی جوار کارخانه سیمان شیراز  از جمله برنامه‌های هفته ملی مهارت در استان است.


 

 

نظر شما