شناسهٔ خبر: 55184581 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تغییرات در ساختار کنکور مناسب، اما در راستای پوشش ضعف آموزش و پرورش است

بهراد گفت: تغییرات در روش جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری قطعاً متناسب با نظام آموزش عالی در جهان نیازمند تغییر و تحول است، اما اگر تصور بر این است که کیفیت نظام آموزش و پرورش از طریق تغییرات اعلام شده در کنکور ارتقاء پیدا می‌کند، محل تردید است.

صاحب‌خبر -

بهنام بهراد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: این روشن است که تنها کنکور نباید ملاک ورود به دانشگاه‌ها باشد؛ اما این تصور که کنکور موجب افت کیفیت نظام آموزش و پرورش است، چندان با منطق داده ها و اطلاعات موجود سازگار نیست و می تواند گمراه کننده باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: قطعا در کنکور سراسری باید اصلاحاتی انجام ‌شود و نباید تنها کنکور ملاک ورود به دانشگاه باشد. برای ورود به دانشگاه از جمله سوابق تحصیلی و معیار‌های دیگر نیز باید در نظر گرفته شوند و اساسا در بسیاری از کشورها برای رشته های خاص آزمون های خاصی نیز وجود دارند. از این جمله آزمون های ورودی برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی یا حقوق و روانشناسی و همچنین رشته های خاص مهندسی یا فنی هستند.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: اما شاید در حال حاضر شرایط در کشور ما برای چند ملاکی کردن پذیرش در دانشگاه‌ها پس از دوره دوم متوسطه فراهم نباشد. به نظر می رسد که فشارها برای تغییر در روش های جذب دانشجو پس از دیپلم متوسطه دوم معطوف بر کیفیت پایینی باشد که آموزش و پرورش کشور دستخوش آن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: برخی در درون و یا بیرون از آموزش و پرورش بر این باورند که کنکور مانع از کیفیت بخشی به نظام آموزش و پرورش و هدایت دانش آموزان به سمت تست زنی و عدم کسب مهارت های لازم برای زندگی فردی، اجتماعی و شغلی دانش آموزان می شود؛ اما واقعیت این است که آموزش و پرورش ما کیفیت لازم را ندارد و علت آن کنکور نیست.

او گفت: نتایج سه دهه مشارکت در مطالعات بین المللی تیمز و پرلز نشان می‌دهند که همواره عملکرد دانش آموزان کشور ما پایین‌تر از متوسط کشور‌های شرکت کننده در این مطالعات بوده است. آخرین مورد آن نتایج تیمز ۲۰۱۹ است. مطالعاتی از قبیل تیمز، پرلز و پیزا سنجش‌های بزرگ مقیاس بین المللی هستند که کشور‌های بسیاری زیادی در آن‌ها شرکت می‌کنند و از طریق سنجش بازده دانش آموزان در مهارت‌های تحصیلی پایه کیفیت نظام‌های آموزشی را مورد اندازه گیری قرار می‌دهند.

او گفت: در دور آموزش عمومی که از آمادگی تا پای نهم را تشکیل می‌دهد، عملا کنکور نقش پر رنگی ندارد. عملکرد ضعیف دانش آموزان ما در این مطالعات و سنجش‌ها نشان از کیفیت پایین نظام آموزش و پرورش دارد؛ بنابراین هر گونه تغییر در کنکور به نظر ارتباط چندانی با ارتقای کیفیت آموزش و پرورش عمومی در کشور ما ندارد. بهتر است نظام آموزش و پرورش ارتقای کیفیت خود را در دستور کار قرار دهد؛ زیرا تغییراتی از قبیل تغییر در روش‌های اجرای کنکور کمک چندانی به ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش نخواهد کرد.

نظر شما