شناسهٔ خبر: 67299252 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

جگوار F-Type به پایان مسیر خود رسید

جگوار F-Type، یکی از زیباترین خودرو‌های اسپورت تاریخ به آخر خط رسید. تولید این خودرو از سال ۲۰۱۳ آغاز شده بود.

صاحب‌خبر -

جگوار F-Type، یکی از زیباترین خودرو‌های اسپورت تاریخ به آخر خط رسید. جگوار پیش از این اعلام کرده بود که پس از عرضه اسپشیال ادیشن ۷۵ در سال ۲۰۲۲، تولید این مدل جذاب به پایان می‌رسد.

به گزارش دیجیاتو، تولید جگوار اف تایپ از سال ۲۰۱۳ آغاز شد. این خودرو به عنوان محصولی نمادین برای جایگزینی با مدل افسانه‌ای جگوار E-Type در نظر گرفته شده بود. البته توسعه این خودرو از دو دهه قبل در جگوار آغاز شد. طی این مدت چند مدل مفهومی از این خودرو نیز به تولید رسیدند.

مشخصات آخرین نسخه جگوار F-Type

این F-Type با رنگ خاص و کابین تزئین‌شده با چرم سفارشی به E-Type ادای احترام می‌کند. در نمای بیرونی شاهد رنگ بدنه سبز جیولا با سقف پارچه‌ای مشکی هستیم و در کابین از چرم ویندزور برنزه استفاده شده است. آخرین E-Type محصول ۱۹۷۴ دقیقاً همین مشخصات ظاهری را داشت.

جگوار F-Type به پایان مسیر خود رسید

این F-Type نه تنها پایانی برای این مدل، بلکه آخرین خودرو مجهز به موتور نمادین ۵ لیتری V-۸ جگوار است. این پیشرانه توان ۴۴۴ اسب بخار تولید می‌کند، در حالی که نسخه‌های قوی‌تر SVR تا ۵۷۵ اسب بخار قدرت داشتند. با برقی شدن خط تولید جگوار و عرضه اولین خودروی الکتریکی GT این برند در سال ۲۰۲۵، این آخرین جگوار با موتور V-۸ است.

اما این خودروی خاص در دسترس مشتریان نخواهد بود. آخرین F-Type در مؤسسه میراث جگوار دایملر در بریتانیا نگهداری خواهد شد. این مؤسسه که در سال ۱۹۸۳ تاسیس شده است، میزبان صد‌ها مدل نادر جگوار و دایملر است که قدمت برخی از آن‌ها به اواخر دهه ۱۸۰۰ میلادی برمی‌گردد.

قبل از پایان تولید، جگوار مدل اسپرت محبوب خود را در انواع خاصی مانند اسپشیال ادیشن ۷۵ با توان ۵۶۷ اسب بخار، در دسترس مشتریان قرار داد. فقط ۱۵۰ نمونه از ZP ادیشن در سراسر جهان عرضه شد، که با رنگ سفارشی و دایره‌های مسابقه‌ای روی در‌ها به E-Type ادای احترام کرد. در سال ۲۰۲۰، جگوار یک نسخه هریتج ۶۰ را با رنگ نمادین سبز شروود عرضه کرد.

جگوار در طول ۱۰ سال، ۸۷۷۳۱ نمونه از F-Type را به فروش رساند، که ۱۵۰۰۰ دستگاه بیشتر از E-Type بوده است.

نظر شما