شناسهٔ خبر: 54975008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

هشدار دامپزشکی در فصل گرما؛

تب کریمه کنگو در کمین است/ گوشت بدون مهر دامپرشکی نخرید

دامپزشکی سیستان وبلوچستان به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با توجه به فصل گرما هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، همه ساله با شروع فصل تابستان و گرمای هوا احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار مانند تب کریمه‌کنگو ایجاب می‌کند که شهروندان و دامداران به ویژه در استان پهناور سیستان و بلوچستان در خرید ومصرف گوشت و دام بیش از پیش دقت کنند.

بیان این مطلب بدان جهت است که سیستان وبلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان که منبع ورود بیماری تب کریمه کنگو به ایران به شمار می روند، مرز مشترک دارد.

 با توجه به مرز طولانی این خطه با کشورهای پاکستان و افغانستان و ورود دام قاچاق از این کشورها، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سیستان وبلوچستان بیشتر شایع و نیازمند توجه بیش از پیش مردم است.

هشدار دامپزشکی به مردم و دامداران

مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما از مردم و دامداران خواستار رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو به ویژه در آستانه عید قربان و اجرای آیین ذبح شد و بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی، حاد و خونریزی دهنده و مشترک بین انسان و دام است که مهم‌ترین راه انتقال این ویروس از طریق گزش کنه‌ها و تماس انسان با خون و بافت دام آلوده می باشد.

وی سم پاشی اسطبل و دام‌ها را مهمترین راه مقابله با این ویروس در دامداری‌ها دانست و افزود: باید از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام و همچنین از تماس غشاهای مخاطی بدن مانند چشم و دهان با ترشحات و خون دام آلوده خودداری کرد.

حسینی تاکید کرد: تهیه گوشت از مراکز مجاز با توجه به مهر و برچسب دامپزشکی، استفاده از دستکش هنگام بسته بندی و شست‌وشو و ضدعفونی تخته و ابزار آشپزخانه پس از بسته بندی از ضروری ترین اقدامات پیشگیرانه به شمار می رود.

این مقام مسئول اضافه کرد: شهروندان باید پس از خرید گوشت قرمز آن را به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتی گراد دمای یخچال نگهداری، و از خوردن جگر خام و نیمه پخته خودداری کنند.

به گفته وی، ویروس در برابر حرارت حساس بوده بر این اساس پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: شهروندان باید در صورت ایجاد زخم و یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.


انتهای پیام/

نظر شما