شناسهٔ خبر: 54960976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی/رسیدگی به تخلف ۷۳۰ میلیون دلاری در وزارت جهاد کشاورزی

فارس

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف،  مسعود ستایشی، سخنگو قوه قضاییه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از وقوع زلزله هرمزگان، رئیس قوه قضائیه دستورات ویژه‌ای در خصوص تامین امکانات و امنیت برای کاهش سختی‌های پس از وقوع زلزله کاهش صادر کرد.

*تاکید بر نوسازی برای کاهش خسارت حوادث احتمالی 

وی با تاکید به احیای حقوق زلزله‌زدگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن ادامه داد: رئیس قوه قضائیه برای نظارت بر توزیع عادلانه امکانات به زلزله‌زدگان هرمزگان نیز دستوراتی را صادر کرد، اصلاح بافت‌های فرسوده و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات زلزله یکی از مواردی است که ما به آن تاکید داریم. 

*حقوق بشر آمریکایی

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ۱۲ تیرماه به عنوان روز افشای حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دفاع حقوق انسان‌ها هیچ تبعیضی را نمی پذیرد و دفاع از حقوق ملت های ستم دیده را وظیفه خود می‌داند. 

ستایشی با اشاره به ظلم آمریکا به ایران گفت: دولت آمریکا بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در دنیا است، آن ها فکر می کنند صاحب اختیار دنیا هستند اما باید بدانند که مقاومت وجود دارد و این مقاومت پاسخ قاطعانه خواهد داد‌. امیدواریم در دستگاه قضا در برابر این موارد در حوزه داخلی و بین المللی تکالیف قانونی خود را انجام دهیم.

وی گفت: یکی از موفقیت‌های قوه قضائیه در دوره جدید دریافت نقد از منتقدان بوده است، در مرداد ماه کمیته منتخبی نقدهای ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نقد برتر را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: ٥٥٠ مقاله ارسال شده که ٣٢ درصد با موضوع رسیدگی به تظلمات، تعدیات، رسیدگی به شکایات و حل و فصل دعاوی است.

ستایشی گفت: ٢٣ درصد در رابطه با موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین، ١٩ درصد در درابطه با احیای حقوق عامه ،گسترش عدل و آزادی های مشروع ، ١٨ درصد با موضوع پیشگیری از وقوع جرم و ٣ درصد هم نسبت به مسائل مدیریتی قوه قضائیه بوده است.

*متهمان سرقت بانک ملی سابقه دار بودند 

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: دو نفر از متهمان سرقت از صندوق امانات بانک ملی سال گذشته از بانکی در قائمشهر دزدی کردند و پس از آن شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: پرونده این دو فرد در آن موضوع رسیدگی و متهمین به حبس محکوم می‌شوند و احکام قطعی بوده است. افراد برای تحمل کیفر نیامده‌اند و با احضار وثیقه گذار وثیقه ضبط شده است.

ستایشی بیان کرد: رئیس قوه قضائیه گفته‌اند دادستان انتظامی قضات موضوع را بررسی کنند و در صورتی که کوتاهی صورت گرفته بود اعلام کنند.

*آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی 

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با پرونده دو جاسوس فرانسوی اظهار کرد: رسیدگی در مرحله دادسرا است و این موضوع واجد محرمانگی است.

وی ادامه داد: این دو نفر تفهیم اتهام شدند و اتهامشان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بوده است و در حال حاضر تحت قرار بازداشت موقت هستند. مرتبطین آنها که از داخل ارتباط داشتند مورد بررسی و تحقیق قرار دارند.

*زمین خواری ۲۶ هزار متر در بهبان 

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: در حوزه قضایی بهبهان 26 هزار متر مربع از بستر نهر آب طبیعی با نخاله ساختمانی مسدود شده و تغییر کاربری به مسکونی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه زمین‌ها به فروش رسیده است، خاطرنشان کرد: ٥ نفر شناسایی و قرار تامین قانونی برای آنها صادر شده است. تا پایان سال ۱۴۰۰ فرآیند تفهیم اتهام انجام شده است.

ستایشی گفت: یکی از افراد بازداشت شده کارمند اداره ثبت، یک نفر بازنشسته اداره ثبت و فرد دیگر عضو هیات مدیره یک تعاونی مسکن بوده است.

*جاهای خالی سند تحول قضائی 

ستایشی بیان کرد: سند تحول قوه قضائیه یک سند مترقی است از ۲۰۹ اقدام سند تحول قوه قضائیه تاکنون ۱۲۹ اقدام این سند به صورت کامل اجرا شده است، اقدامات کوتاه مدت حدود ۹۰ درصد انجام شده است‌. 

وی میزان پیشرفت اقدامات سند تحول افزود: بخشی از این امر به همکاری دستگاه ها از جمله مجلس شورای اسلامی بستگی دارد‌، همچنین حوزه اقدامات پیشگیرانه سند تحول نیز مستلزم همکاری دستگاه های اجرایی است. 

*کاهش جمعیت زندانیان 

ستایشی بیان کرد: کاهش جمعیت کیفری در دستور کار قرار دارد، افتخار دستگاه قضا زندانی کردن کسی نیست، بلکه ما مفتخر این هستیم که با افرادی که مستحق زندان رفتن هستند برخورد قاطع صورت بگیرد. 

وی در پاسخ به سوالی درباره تخلف ۷۳۰ میلیون دلاری در وزارت جهاد کشاورزی که اخیرا مطرح شده است؟ گفت:  گزارشی از سوی سازمان بازرسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد. مطالب توسط سازمان بازرسی باید تا انتها پیگیری شود. این مسئله ناظر به اقدامی از سوی یکی از زیر مجموعه‌ها بوده و تعهداتی در رابطه با گندم، جو و غیره مطرح شده و موضوع  در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دیدار اخیر مسئولان قضائی با رهبری،  ایشان در خصوص عملکرد ضابطان و تأثیر و تاثرات متقابل نکاتی را مطرح کردند، رویکرد دستگاه قضائی در این باره چیست؟ گفت:  رهبری فرامینی داشتند و توجه و تذکری را  ابلاغ کردند، از جمله آنها نکاتی در رابطه با ضابطین بود که همگی در دستور کار قرار می‌گیرد و ما توجه ویژه خواهیم داشت. ملاک عمل دستگاه قضائی همین فرامین است و قوه قضائیه به صورت مستقل عمل کرده و از نظر کارشناسی ضابطین استفاده می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه حمید نوری گفت: در اولین نشست خبری به ظلم هایی که در زمینه حقوق بشر شده پرداختم.

با اشاره به اینکه دو سال و ۸ ماه آقای نوری به صورت مدام انفرادی بوده است. آیا این حقوق بشر است؟ گفت: وضعیت بینای حمید نوری نگران کننده است و باید به چشم پزشک رجوع کند؛ اما منع شده و قاضی پرونده در آخرین جلسه دادگاه گفته که همه محدودیت لغو می شود ولی نه تنها لغو نشده بلکه تشدید شده است. مگر دستگاه قضایی و قاضی فصل الخطاب نیست.

ستایشی اظهار کرد: یکی از افتخارات دستگاه قصای ایران این است که قاضی مستقل است. خانواده نوری اخیرا به سوئد سفر کرده‌اند اما باز هم به آن‌ها اجازه ملاقات نداده اند و حتی وکلایی که او آن‌جا دارد ارتباط حداقلی با نوری دارند و اعمال محدودیت‌ها علیه حمید نوری ذیل سازمان زندان‌های سوئد انجام می‌شود و این سازمان باید به تکالیف خود عمل کند.

 سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده شبکه میرکاظمی(حسن رعیت) اظهار کرد: پرونده آقای میرکاظمی و متهمین این پرونده رسیدگی و حکم محکومیت آن ها شده است.

وی ادامه داد: برخی افرادی که در پرونده میرکاظمی اتهام معاونت در جرم داشته‌اند نسبت به حکم اعتراض کردند که نسبت به پرونده نقص گرفته شده و پرونده برای رفع نقص رفته است اما حکم میر کاظمی قطعی است و به اطلاع عموم هم رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما