شناسهٔ خبر: 54949550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اجرای طرح های صنایع دستی به قشر محروم یک الگوی جهادی از سوی دولت است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:توجه به قشر محروم اولویت دولت است و اجرای طرح های صنایع دستی در مناطق محروم نشان از یک الگوی جهادی از سوی دولت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛سید علی احمدزاده در نشست پیگیری و نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی در یاسوج اظهار داشت: حضور رییس مجلس شورای اسلامی که از مدیران جهادی کشور محسوب می شود، پشتوانه ای عظیم برای مردم و ملت است.

وی افزود: دولت به دنبال پیاده کردن آرمان های امام (ره) است و وجود نیروهای جهادی و همسو با انقلاب نیاز جامعه است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امروز از ابر پروژه های استان همچون سد تنگ سرخ، پتروشیمی گچساران، سد تنگ سرخ و چندین طرح دیگر بازدید شد.

وی افزود: این پروژه‌های بزرگ در استان در حال ساخت هستند که نیاز به توجه ویژه مجلس دارند.

احمدزاده عنوان کرد: همچنین از بخش محروم دیشموک بازدید شد که این منطقه نمونه کوچکی از جاهای محروم استان است.

وی ادامه داد: این مناطق مایه نگرانی و دلواپسی همه مسئولان و نمایندگان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دیشموک، باشت، چاروسا، بهمئی، لنده و غیره در استان دارای محرومیت های فراوانی است.IMG-20220705-WA0064

وی تاکید کرد: در آغاز دولت سیزدهم رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته به این استان سفر داشت که دستور داد که به طور ویژه به استان توجه شود.

احمدزاده گفت: در پی این دستور، آبرسانی و جاده سازی در روستاها و مناطق دورافتاده استان رونق گرفت و میزان اعتباراتی که به استان تخصیص داده شد، بی نظیر بود.

به اتمام نرسیدن طرح‌ها و پروژه‌ های در این استان

آیت‌الله سید نصیر حسینی نیز در  این نشست با بیان اینکه مردم کهگیلویه و بویراحمد شاکر انقلاب اسلامی و نعمت‌های بی‌شمار آن هستند، گفت: قبل از انقلاب اثر کوچک و قابل ذکری از خدمات در استان نبود اما امروزه دورترین نقاط استان خدمات موج می‌زند.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: علی‌رغم خدمات بی‌شمار نظام اما آنطور که شایسته انقلاب است پیشرفت نکردیم و طرح‌ها و پروژه‌ هایی در این استان است که ۲۰ و بعضا ۳۰ سال شروع شده اما هنوز به اتمام نرسیده است.

وی ادامه داد: جاده پاتاوه به دهدشت در سال ۷۳ و در سفر مقام معظم رهبری کلنگ‌زنی شد اما هنوز کامل نشده است.سد تنگ سرخ که از آن بازدید کردید سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد.

امام جمعه مرکز یاسوج با اشاره به اینکه پتروشیمی دهدشت سال ۸۵ توسط آقای باهنر رئیس وقت مجلس شورای اسلامی کلنگ آن به زمین زده شد گفت: طرح‌های بسیاری به همین شکل باقی مانده است.

آیت الله حسینی بیان کرد: در سفر سال گذشته آقای رئیسی اعتبارات خوبی به استان اختصاص داده شد که امیدواریم به منصه ظهور بیانجامد اما در خواستی که از شما دارم انتقال شبکه آب از سد تنگ سرخ به یاسوج، اراضی کشاورزی این منطقه و مرکز استان است.

وی عنوان کرد: دو بانده شدت مسیر یاسوج به سمیرم و یاسوج به شیراز دیگر خواسته ما از آقای قالیباف است چرا که که بخواهیم توسعه پیدا کنیم باید زیرساخت ‌های ایجاد شود.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد احداث سد آبریز رل دیگر مطالبه استان دانست و عنوان کرد: سد مارون در استان ما احداث شده اما هیچ بهره‌ای از آن نمی‌بریم و بهره‌ای که از سد کوثر می‌بریم هم ناچیز است در حالی که ما ۱۰ درصد آب کشور را تامین می‌کنیم بنابراین آبریز یک سد حیاتی برای استان خصوصا منطقه کهگیلویه است.

وی ادامه داد: اگر سد آبریز احداث و حق‌‌ ابه آن رعایت شود اشتغالزایی خوبی برای کهگیلویه ایجاد خواهد شد.

امام جمعه مرکز کهگیلویه و بویراحمد به سهم ناچیز استان از نفت اشاره و عنوان کرد: می‌گویند سهم استان از نفت و گاز ۱۳ درصد است اما نفت و گاز به جز دود و رنج چیزی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد.

سهم گچساران فقط دود و رنج نفت و گاز است

آیت الله حسینی بیان کرد: گچساران فقط بوی دود و نفت، گفت و گاز را می‌دهد که این حق کهگیلویه و بویراحمد نیست مردم ما از این شرایط ناراحت و نگران هستند.

وی در بخش پایانی بر توجه به مساجد و خانه‌های عالم تاکید کرد و خطاب به رئیس مجلس گفت: امیدوارم برای تسریع در روند احداث طرح‌های بر زمین مانده استان دستور ویژه‌ای صادر کنید.

حق آبه کهگیلویه و بویراحمدی ها پیگیری شود

حجت الاسلام و المسلمین محمد موحد نیز گفت: مردم حضور شما که یکی از شخصیت های نظام و رئیس قوه مقننه و عضو شورای امنیت ملی هستید و در مناطق مختلف حضور دارید،  انتظار تحقق آثار مثبت این سفر را دارند.

وی با بیان اینکه مردم  شما را به عنوان یک بسیجی که بالاترین مدال ها است، خطاب می کنم، افزود: فرزندان این استان اعضا و جوارح آنها در جای جای جبهه های جنگ باقی مانده است کسانی که پد خندق را  نمود فراموش نشدنی می دانند، امروز نیروهای این استان غیر بومی هستند اما کسانی که اعضا و جوارح آنها در دفاع مقدس فدا شد حیران و رها هستند این افراد به کجا مراجعه کنند اولین خواسته آنها از شما این است آب هایی که از این مناطق جاری است  و خواسته حق آبه بیشتر هستند در این راستا  اگر حرف بی قانونی می زنیم ما را مواخذه کنید من موظفم فریاد مردمم را با صدای رسا اعلام کنم.

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حقوق مردم و ضرورت توجه به این حقوق اشاره کرد و ادامه داد: امید داریم با حضور شما پتروشیمی دهدشت، سیکل ترکیبی پادوک دو سال است در حال پاسکاری است از طرفی نیروگاه این شهر و بیمارستان لنده نیازمند توجه است.

وی به جاده پاتاه به دهدشت که سبب برون رفت از مشکلات و حوادث می شود اشاره کرد و گفت : فسفات چرام ، بوکسیت چرام که به سمت جاجرم حمل می شود تنها سبب نابودی جاده های ما می شود، آب بهمئی، آب چاروسا، آب کشاورزی حومه غربی، بخش دشمن زیاری و  انتقال از بخش رودسمه به چاروسا مورد توجه قرار گیرد.

عزم ملی در بحران خودکشی و طلاق در استان 

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از وضعیت مرکز استان و بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: حاشیه بر متن بر یاسوج غلبه کرده و چالش های زیادی این شهر را گرفتار کرده است.

مهدی روشنفکر افزود: امروز از نزدیک پیگیری های هوایی و زمینی از استان داشتید، در این بازدید رصد ها صورت گرفت مرکز استان شهری است که حاشیه آن بر متن غلبه پیدا کرده است، زیرساخت های شهردارای مشکلات مختلف است و شهری داری حاشیه و چالش است از طرفی خودکشی و طلاق رو به افزایش است بنابراین باتوجه به شرایط اسفناک نیازمند عزم ملی است و بهبود آن از عهده استان بر نمی آید .

روشنفکر گفت: پارک و فضای سبز در حاشیه شهر وجود ندارد، در سال ۹۴ سالن ورزشی شروع شد و ناقص ماند، آمار بیکاری در استان زیاد است و با وجود مواهب و استعداد، ظرفیت معادن، آب و نفت اما دارای مردمی فقیر هستند.

وی افزود: سرمایه گذار آن خصوصی به دلیل راه ها و وضعیت هوایی با وجود تشویق ها حاضر به سرمایه گذاری نیستند.

روشنفکر گفت: مسیر های مواصلاتی بیانگر توسعه هر استان است اما در استان ما به مسیر سپیدار به دهدشت، تقاطع مهریان به استان یزد و فارس مشکلاتی دارند و خواستار توجه هستیم.

وی به شهرستان تازه تاسیس اشاره کرد و اینکه تنها نام بخش به شهرستان تغییر پیدا کرده است، گفت: ۱۰ درصد آب های روان در استان است و به احداث سد برای کشاورزی و اشتغال توجه شده است بنابراین به سد تنگ سرخ و کبگیان توجه شود.

وی به مشکلات بلوط های زاگرس و توجه به نجات آن اشاره داشت و افزود: شهرستان زلزله زده دنا ۳۰۰ میلیارد تومان تصویب شد اما ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد که تقاضا داریم مابقی تخصیص داده شود.

سهام پتروشیمی مردم گچساران مشخص شود

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز گلایه از نا معلوم بودن سهام پتروشیمی مردم گچساران گفت: نفت گچساران خوب است اما برای پرداخت پول نفت خوب نیست .

سید ناصر حسینی پور با بیان اینکه جملات در وصف شما تملق نیست، گفت: زمانی شما برادر شهیدتان را در آغوش نگرفتید و در معراج شهدا فرصت دیدار را به حرمت مادران شهدا خودتان گرفتید و نتوانستید وداع کنید ما با شما از این جنس نگاه می کنیم و شما را یار دولت می دانیم نه بار دولت هستید.IMG-20220705-WA0065

وی اظهارداشت: تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده تفاوت یک درصد الایندکیدبر مبنای فروش الایندگی و یک درصد الایندگی باید مورد محاسبه قرار گیرد زیرا حق گچساران دیده نشده است.

وی به تونل دیل گچساران و اینکه بالای ۱۸۰۰ متر آن کار شده است اما متوقف شده ، است، گفت: اگر این تونل مشکل دارد چرا متوقف نمی شود اما اگر دچار اشکالی نیست روند آن ادامه پیدا کند.

حسینی با بیان اینکه تمام پتروشیمی کشور سهام مردم مشخص است اما سهام ۲۰ درصد مردم گچساران مشخص نیست، گفت: در بحث فرودگاه گچساران کمک داشته باشید.

وی به منطقه اقتصادی گچساران اشاره کرد و گفت: این منطقه در بحث اصل ۱۲۱ قانون اساسی ابلاغ شده است و رئیس جمهور تصویب شده است اما چرا در این موضوع ورود نشده است.

 

 

نظر شما