شناسهٔ خبر: 54949630 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

جزئیات شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور رئیس مجلس؛

درخواست های نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس از قالیباف؛ از پیگیری حقابه تا سهم استان از نفت و گاز+تصاویر

نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد با حضور محمدباقر قالیباف برگزار شد و نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات استان پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح زاگرس عصر امروز با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی کشور، شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

 

در این نشست روسای برخی از کمیسیون های مجلس،  نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل حضور دارند.


استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با گرامی داشت یاد و نام شهدا، گفت: دکتر قالیباف از یادگاران دفاع مقدس است که همرزم شهدا و رزمندگان دفاع مقدس هستید، شما از مدیران جنگ هستید که وقتی جنگ را بر عهده گرفتید تحول ایجاد شد؛ کشور به وجود شما و امثال شما نیازمند است.



احمدزاده حضور قالیباف را پشتوانه ای برای دولت انقلابی آیت الله رئیسی دانست و گفت: ورود شما را به کهگیلویه و بویراحمد خوش آمد می گویم؛ تیم شما از سد تنگ سرخ، ابر پروژه پتروشیمی گچساران، پتروشیمی دهدشت، بخش محروم دیشموک بازدید کرد؛ دیشموک، باشت، لوداب و بخش های مختلف دارای محرومیت فراوان است به گونه ای که دیشموک سمبل مناطق محروم استان است.


وی با بیان اینکه شما یک الگوی بی نظیر جهادی هستید و از حضور شما سپاس گذاریم، گفت: امید داریم با حضور شما شاهد مطلوب شدن شرایط استان باشیم.


احمد زاده به دستور ریاست جمهوری برای توجه ویژه به استان اشاره کرد و گفت: طرح های مختلف عمرانی و جاده های  روستایی در حال اجرا است و امید داریم با حضور شما این طرح ها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند‌.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست با عرض خوشامدگویی برای ورود ریاست مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد ، گفت: استان و مردم ما شاکر انقلاب هستند، مردم شاکر نعمت ها و خدمات بی شماری هستند که در زیر سایه ولایت و انقلاب اسلامی حاصل شد ، استان ما در دوران پهلوی مورد تحقیر و ظلم قرار گرفت و همه ملت این تحقیر را مشاهده کردند اما به برکت انقلاب اسلامی عزت و توسعه و پیشرفت حاصل شد.



آیت الله حسینی با بیان اینکه اثرات مهمی از خدمت در قبل از انقلاب نبود، گفت: به برکت انقلاب اسلامی خدمات در دورترین مناطق مشاهده می شود اما خدمات در شأن این مردم نیست ، در این راستا پروژه ملی پاتاوه دهدشت عمر ۲۰ ساله دارد که در سال جاری افتتاح شد، نمونه دیگر سد تنگ سرخ کلنگ زنی شده است و سایر طرح ها که انتظار حمایت وجود دارد هر چند در سفر ریاست جمهوری اعتبارات خوبی اختصاص یافته است اما امیدواریم این پروژه ها ادامه پیدا کند.


وی خواستار دو بانده کردن محورهای یاسوج-سمیرم و یاسوج-شیراز شد و افزود: استان از سد آبریز، سد مارون و سد کوثر دارای اندک بهره است که نصیب استان می شود و زمین های کشاورزی زیر این سد قرار می گیرند و اگر سهم حق آبه مشخص شود سبب اشتغال زایی می شود.


آیت الله حسینی با بیان اینکه سهم این استان محروم از نفت، دود و آلودگی است، گفت: مردم ما نگران و ناراحت هستند و انتظار دارند سهم مهمی از نفت به ما اختصاص پیدا کند.


نماینده ولی فقیه در استان به توجه به طرح های نیمه کاره فرهنگی که از سال ۹۰ تا امروز وجود دارد و باید مورد توجه باشد اشاره کرد و گفت: پتروشیمی های دهدشت ، گچساران و دیگر پروژه ها مورد توجه قرار گیرد.

دبیر مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست با تاکید بر پیگیری حقآبه کهگیلویه و بویراحمدی ها در مجلس گفت: جوانان این استان اعضاء و جانشان را برای حفظ انقلاب در جای جای این کشور جا گذاشتند اما امروز در همان جاها غریب هستند.

 

دبیر مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر پیگیری حقآبه کهگیلویه و بویراحمدی ها در مجلس گفت: جوانان این استان اعضاء و جانشان را برای حفظ انقلاب در جای جای این کشور جا گذاشتند اما امروز در همان جاها غریب هستند.

 

در نشست جمع بندی نظارت ستادی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن عرض خیرمقدم به دکتر قالیباف و روسای کمیسیون‌های انرژی، صنایع، کشاورزی و عمران مجلس گفت: مردم انتظار دارند که حضور ریاست مجلس به عنوان شخصیتی انقلابی که ابعاد امنیتی کشور را به خوبی می شناسد در این منطقه تحول‌آفرین باشد و آثار این حضور را در زندگی خود ببیند.

نماینده مردم کهگیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به عنوان نماینده مردم از شما که یک بسیجی هستید می‌خواهم به داد فرزندان کهگیلویه و بویراحمد برسید، این فرزندان همان دلاورمردانی هستند که در دوران دفاع مقدس جان خودشان را تقدیم این نظام و انقلاب کردند اما امروز فرزندان آنها در بهبهان، عسلویه و مناطق دیگر غیربومی محسوب می‌شوند و اداره کار به آنها مجوز اشتغال نمی‌دهد.

وی ضمن تأکید بر اینکه مردم انتظار دارند از سهم 8.5 میلیارد مترمکعب آب سرازیر شده سهم آنها داده شود، افزود: اما متأسفانه سهمی که به استان تعلق می‌گیرد تنها حدود یک میلیارد و 100 مترمکعب است و این به هیچ عنوان حق استان نیست. در این زمینه اگر حرف غیرقانونی می‌زنیم آن را نپذیرید اما این سهم حق مردم است.

موحد گفت: با تأکید بر ضرورت ساماندهی پتروشیمی دهدشت که صبح امروز مورد بازدید ریاست مجلس قرار گرفت، گفت: این پتروشیمی می‌تواند با حضور شما و تصمیمات اتخاذ شده متحول شود و انتظار ما این است که علاوه بر این تکنولوژی سیکل ترکیبی پادوک نیز با وجود گذشت سال‌ها که هنوز اندرخم یک کوچه است، سامان یابد.

این نماینده مردم در مجلس تکمیل بیمارستان دهدشت را که از مصوبات سفر رئیس جمهور به منطقه است را خواستار شد و اضافه کرد: از سوی دیگر جاده دهدشت که مسیر استان اصفهان به خوزستان را تکمیل می‌کند یکی از راه‌های مهم برون‌رفت استان از شرایط فعلی است.

وی تأکید کرد: متأسفانه بوکسیت منطقه از استان کهگیلویه و بویراحمد به جاجرم منتقل می‌شود که این مسئله فقط منجر به نابودی جاده‌های ما شده است.

موحد در پایان خواستار تأمین آب کشاورزی دیشموک و چارروسا شد که این مسئله منجر به از بین رفتن محرومیت در این مناطق خواهد شد.

مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد، دنا و مارگون  در مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از وضعیت مرکز استان و بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد گفت: حاشیه بر متن بر یاسوج غلبه کرده و چالش های زیادی این شهر را گرفتار کرده است.

 

مهدی روشنفکر در نشت جمع بندی نظارت ستادی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشکر از رئیس مجلس و روسای کمیسیون های تخصصی مجلس برای حضور در استان و بررسی مسائل و مشکلات به صورت حضوری، گفت: پس از این بازدیدها، نشانه هایی از شکوفایی و بهبود وضعیت نمایان شد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس یازدهم، خطاب به رئیس مجلس گفت: امروز از نزدیک پیگیری های هوایی و زمینی داشتید و تمام مسائل استان را رصد و مشاهده کردید، یاسوج شهری است که حاشیه آن بر متن غلبه داشته و از 320 هزار نفری که در آن زندگی می کنند 135 هزار نفر جمعیت شهری و 185 هزار نفر حاشیه نشین دارد. این شهر اولین شهر مهاجرپذیر در کشور بوده، اما زیرساخت های آن آماده نیست. آسیب های اجتماعی زیادی داشته و مردم به سختی زندگی می کنند، در واقع شهری پر از حاشیه بوده و آسیب های اجتماعی به صورت ماهانه در حال افزایش است و شرایط اسفبار بوده و بهبود آن نیازمند عزم ملی است، چرا که شهر از عهده منابع مالی و مادی آن برنمی آید.

وی ادامه داد: متاسفانه سالن ورزشی، پارک و فضای سبز در حاشیه شهر وجود ندارد و از سال 85 احداث سالن ورزشی در آن آغاز شده و سال 94 به صورت ناقص به بهره برداری رسیده است. همچنین ساخت خوابگاه ورزشی در سال 85 آغاز شده ولی تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

روشنفکر با بیان اینکه آمار بیکاری در شهر یاسوج بسیار بالا است، افزود: این شهر علی رغم داشتن نعمت های بسیار زیاد از جمله جنگل، طلای سیاه و نعمت آب، متاسفانه در محرومیت به سر می برد؛ در واقع استانی غنی ولی مردمی فقیر دارد. سرمایه گذاران به دلیل نبود راه مناسب، علی رغم امتیازات تشویقی حاضر به سرمایه گذاری در این استان نیستند. تقاضا دارم شرایط را برای سرمایه گذاری شستا و هلدینگ های مربوطه مهیا کنید. مسیرهای مواصلاتی در هر استان بیانگر توسعه آن منطقه است. در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وجود شرایط اقلیمی و جنگل های متعدد، راه های مواصلاتی به قتلگاه تبدیل شده اند که تعدادی از آنها را رئیس کمیسیون عمران مورد بازدید قرار داد. همچنین شهرستان مارگون در سال 98 ایجاد شده، اما فاقد هرگونه زیرساخت است. به نحوی که از 570 کیلومتر، 300 کیلومتر آن خاکی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه  10 درصد آب های روان از این منطقه عبور می کند، خطاب به رئیس مجلس گفت: امروز بیشتر وقتتان را صرف مسائل آب و سدهای استان کردید، یکی از عوامل نجات کشاورزان احداث سد تنگ سرخ بوده و همچنین دو سد دیگری که باید ساخته شود. از طرفی درختان استان در حال مرگ هستند، درخواست دارم کارگروهی تشکیل دهید تا نهادهای مرتبط برای نجات درختان بلوط بسیج شوند.

برای بازسازی مناطق زلزله زده سی سخت 300 میلیارد تومان مصوب شده بود که تنها نیمی از آن تخصیص یافت، برای ادامه کار و بازسازی مناطق زلزله زده لازم است سایر مبلغ مورد نیاز تخصیص یابد، از شما درخواست دارم این موضوع را پیگیری کنید.

 

سید ناصر حسینی پور نماینده گچساران و باشت: با ابراز گلایه از نا معلوم بودن سهام پتروشیمی مردم گچساران گفت: نفت گچساران خوب است اما برای پرداخت پول نفت خوب نیست .

 

در نشست جمع بندی نظارت ستادی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان کهگیلویه و بویراحمد خطاب به رئیس مجلس گفت: گزارشات مشکلات را به شما ارائه خواهیم کرد و انتظار می‌رود به رؤسای کمیسیون‌های تخصصی دستور دهید آنها را پیگیری کنند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من زمانی که بر روی صندلی خودم به شما نگاه می‌کنم به «حسن» برادر شهید شما فکر می‌کنم و این جملات حمل بر تملق نیست؛ وقتی شما خواستید از «حسن» خودتان خداحافظی کنید چون دیگر رزمندگان حضور داشتند، حسن را در آغوش نگرفتید و حسن رفت و در آب‌های جزایر مجنون شهید شد و پیکرش برگشت و زمانی که در معراج الشهدا خواستید با برادر وداعی داشته باشید چون دیگر خانواده شهدا هم بودند باز هم دیدار و وداع را صرفاً به حرمت پیکرهایی که در کنار «حسن» در معراج شهدا آرمیده و مادران شهیدی که آنجا ایستاده بودند از خودتان گرفتید و پا روی دلتان گذاشتید و نتوانستید حسن را در آغوش بگیرید و وداع کنید در نهایت توفیق شرکت در تشییع جنازه حسن را پیدا نکردید.

حسینی‌پور یادآور شد: ما با شما از این جنس و با این نگاه و مکتب نگاه می‌کنیم و این برادر را یار دولت می‌دانیم نه بار دولت؛ این نشست، نشستی مانند سفر رئیس جمهور و مصوبات سفر است البته وظیفه ما تقنین و نظارت است اما بخشی از باری که شما به دوش می‌کشید و پیگیری می‌کنید وظیفه دولت است اما اینجا فاصله‌ای بین ما و دولت نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برخی از مشکلات را با شما مطرح کردم و گزارشاتی در مورد مشکلات را در چندین صفحه تهیه و آنها را به شما ارائه می‌کنم؛ تبصره (1) ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات است که مسئولان اداره دارایی گچساران تفاوت یک درصد آلایندگی بر مبنای قیمت فروش داخلی و یک درصد آلایندگی بر مبنای جبران هزینه، تولید را محاسبه کردند اما در این رابطه حق گچساران ضایع شده؛ نفت گچساران خوب است اما در زمان پرداخت بر اساس یک درصد قیمت فروش محاسبه نمی‌شود.

وی با اشاره به وضعیت تونل دیل گفت: روز گذشته رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اقتدار از این پروژه دفاع و تأکید کرد که مسئولان مربوطه باید در کمیسیون عمران حاضر و موضوع را تعیین تکلیف کنیم؛ 1285 متر از این تونل باقی مانده و یک طرف تونل 600 و طرف دیگر آن 700 متر حفاری شده و 50 درصد آن باقی مانده است؛ چرا باید این کریدور شمال به جنوب متوقف شده باشد، اگر مشکل دارد بگویند گاز، گاز پایدار است و تونل را برای همیشه تعطیل کنند.

حسینی‌پور یادآور شد: موضوع سهام 20 درصد هم یکی از مشکلات است؛ وضعیت سهام شهرهای دارای پتروشیمی‌ مشخص است به جز سهام 20 درصد مردم گچساران که مشخص نیست کجا رفته است. در این رابطه سفسطه‌گویی هم نمی‌کنم و این مشکل را در گزارشی آماده کردم و آن را به شما ارائه خواهیم کرد؛ چرا سرگذشت سهام 20 درصد مردم گچساران مشخص نیست.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین موضوع فرودگاه گچساران یکی از مطالبات بوده که نیاز است به این موضوع ورود شود و مشکلات پرواز فرودگاه حل شود؛ مستندات سد چم‌شیر را نیز ارائه خواهم کرد؛ همچنین منطقه ویژه اقتصادی گچساران در اجرای اصل 123 قانون اساسی و همچنین ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری، صنعتی و 13 منطقه ویژه اقتصادی با توجه به مصوبات مجلس در جلسه 30 اردیبهشت 1392 تصویب و ابلاغ شده و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده بنابراین می‌طلبد دبیر شورای عالی مناطق آزاد پاسخگو باشد که چرا پس از گذشت این مدت به این موضوع ورود نمی‌کند.

وی افزود: همچنین در مورد حقابه‌ها گزارشی را ارائه خواهم کرد که می‌طلبد رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی به این موضوع ورود و از حق مردم گچساران دفاع کنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما