شناسهٔ خبر: 54791895 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

با حضور جمعی از مسئولان استان :

سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان کردستانی آغاز شد

آئین افتتاحیه برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در سال تحصیلی 1402-1401 با حضور جمعی از مسئولین استانی در سنندج برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، صبح امروز مراسم نمادین افتتاحیه اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان با حضور معاونین تربیت بدنی و سلامت و پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان، مدیران آموزش و پرورش نواحی یک و دو سنندج، رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، جمعی از مسئولین، اولیا و نو آموزان در دبستان استقلال ناحیه یک سنندج برگزار شد.

افشین خوش گوار معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در این مراسم با اشاره به ساحت شش گانه سند تحول بینادین در آموزش و پرورش، گفت: هدف نهایی این سند تربیت دانش آموزان برای ورود و نقش آفرینی در جامعه است . آموزان استا است  

خوش گوار ساحت تربیت زیستی و بدنی را مهم ترین ساحت دانست و گفت: این ساحت بر سلامت جسمانی و ایجاد و حفظ و ارتقای سلامت جسمانی دانش آموزان تاکید می کند.

وی ادامه داد: بدون شک طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان مهم ترین پیش نیاز و مقدمه شکل گیری ساحت تربیت زیستی و بدنی در مجموعه آموزش و پرورش است  و مهم ترین اقدامی که ما به دنبال اجرایی شدن آن هستیم سلامت جسمانی و روحی و روانی دانش آموزان است .

خوش گوار شناسایی به موقع و مداخله بهنگام را دو رکن اصلی برنامه سنجش دانست و گفت: ما هر ساله در آموزش و پرورش آزمون های استخدامی داریم و علی رغم اینکه جوانان و تحصیلکرد هایی داریم که نمرات علمی بالایی کسب می کنند اما در مرحله مصاحبه و سنجش سلامت آنان مواردی از کم شنوایی و کم بینایی مشاهده می شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه طرح سنجش باید از دو منظر مورد توجه قرار گیرد گفت: خانواده باید با این طرح همکاری کنند و اولین فایده طرح نصیب خانواده ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه حاکمیت و دولت و بخش اداری نیز از نتایج طرح سنجش بهره مند خواهند شد؛ گفت: با شناسایی، تشخیص و رفع ناهنجاری ها قطعا هزینه های درمان و هزینه هایی که بر دولت تحمیل خواهد شد مرتفع و به حداقل خواهد رسید.

خوش گوار در پایان از بخش ها درون سازمان و شرکای آموزش و پرورش از جمله دانشگاه علوم پزشکی و بهزیسی استان کردستان خواست همکاری و همراهی لازم را داشته باشند تا بتوانیم نوآموزان استان را با کمترین مشکل وارد آموزش و پرورش کنیم.

همچنین طالب محمدی رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز در ابتدای این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت رسمی دانش آموزان را بر عهده دارد؛ گفت: تعلیم و تربیت در دنیا بالاترین نوع سرمایه گذاری و مهم ترین رکن جامعه است.

محمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش در دنیا رشد کرده و به مرحله توسعه رسیده است؛ اظهارداشت: رمز ماندگاری آموزش و پرورش در مرحله توسعه یافتگی «کیفیت آموزشی» است .

وی اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان را یکی از گلوگاه های کیفیت بخشی دانست و گفت: آموزش و پرورش استثنایی متولی و مجری اجرای برنامه سنجش است .

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان یک برنامه ملی و فرابخشی است؛ آموزش و پرورش را یکی از حقوق حقه انسان ها نام برد و خاطرنشان کرد: کار وزارت آموزش و پرورش بستر سازی و زمینه سازی است .

وی ادامه داد: آموزش و پرورش زمینه ای را فراهم می کند که کودکان با همه استعدادها و توانایی ها و محدودیت ها بتوانند از سفره تعلیم و تربیت بهره مند شوند .

محمدی با بیان اینکه جامعه هدف را نوآموزان بدو ورود به دبستان است؛ گفت: برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان تضمین کننده کیفیت آموزش است و خروجی برنامه سنجش کیفیت بخشی به آموزش و پرورش است .

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه پایه اول ابتدایی پایه بنیادین سنوات تحصیلی است؛ خاطرنشان کرد: متولیان آموزش و پرورش باید با علم و اطلاع  نوآموزان را وارد بدنه آموزش و پرورش کنند.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه سنجش موجب می شود که متولیان تعلیم و تربیت با علم و آگاهی با دانش آموزان برخورد کنند؛ گفت: برنامه سنجش نوعی پیشگیری است .

محمدی اجرای برنامه سنجش را یکی از برنامه های مهم و اساسی آموزش و پرورش دانست و گفت: باید تلاش کرد دانش آموزان را با سلامت و مداخلات بهنگام وارد چرخه آموزش و پرورش کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان همراهی و همکاری خانواده ها در اجرای برنامه سنجش را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: ورود به موقع و مداخله بهنگام و ارجاع عمومی و تخصصی موجب ارتقای کیفیت آموزشی و پیشگیری از افت تحصیلی خواهد شد.

محمدی از آغاز رسمی برنامه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از امروز یکشنبه 5 تیرماه در 15 پایگاه سنجش استان خبر داد و با بیان اینکه حدود 7 هزار نوآموز دوره پیش دبستانی مورد سنجش قرار گرفته اند؛ گفت: پیش بینی می شود که حدود 25 هزار نوآموز ورود به دبستان در این برنامه شرکت کنند . 

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از صداوسیمای مرکز کردستان و خبرنگاران محلی در پوشش و انعکاس اخبار سنجش، بر اطلاع رسانی  گسترده برای پوشش برنامه سنجش تاکید کرد . 

شایان ذکر است؛ در این مراسم پایگاه سنجش سلامت نوآموزان به صورت نمادین با حضور مسئولین استانی در دبستان استقلال ناحیه یک سنندج افتتاح شد و تعدادی از نوآموزان نیز از لحاظ بینایی، شنوایی، سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نظر شما