شناسهٔ خبر: 54756915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه: آخرین وضعیت «مذاکرات رفع تحریم‌ها» بررسی می‌شود

«بورل » در راه تهران؛ دیپلماسی تنها راه بازگشت به توافق

صاحب‌خبر -

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی درباره سفرش به تهران، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس‌کردن تنش‌های فعلی خواند. او در این توییت نوشت: «به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای خود و دیگر مقامات ذیربط ایرانی به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق و معکوس‌کردن تنش‌های فعلی است.»
سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که سفر جوزپ بورل به ایران به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری در خصوص بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل است.
پیتر استانو در پیامی مکتوب افزود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۲۴ و ۲۵ ژوئن در تهران خواهد بود.
وی ادامه داد که بورل «به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.»
هم‌زمان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توییتر تصریح کرد که دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای و معکوس‌کردن تنش‌های فعلی است.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر درباره سفر بورل به تهران گفته بود این سفر در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می‌شود و در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.
شام کاری «مورا»، «بورل» و «مالی» بر سر برجام
یک روز قبل، انریکه مورا در توییتی با انتشار تصویری، از شام کاری با حضور جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا و راب مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در موضوع ایران در بروکسل خبر داد.
معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این توییت نوشت: «گفت‌وگوی عمیق در مورد برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه به طور وسیع‌ انجام شد.»
وی‌ نوشت: «راب مالی بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تاکید کرده است.»
مذاکرات با محور رفع تحریم‌ها و از سرگیری اجرای توافق هسته‌ای، پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده در وین، به دلیل تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیر قانونی این کشور در قبال ایران و برجام، به وضعیت بن‌بست کشیده شد. دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی برای نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

نظر شما