شناسهٔ خبر: 54744565 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بورل در راه تهران/ مذاکرات وین از سر گرفته می شود؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- سفر امشب بورل به تهران گمانه زنی درباره از سرگیری مذاکرات وین پس از توقف سه ماهه را افزایش داده است. برخی معتقدند با توجه به گفت وگوهای مذاکره کنندگان آمریکا و اروپا، احتمالاً حامل پیام آمریکایی‌ها به ایران خواهد بود.

گفت وگوی مذاکره کنندگان آمریکا و اروپا ‌‌درباره ایران

به گزارش شفقنا، انریکه مورا، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در توئیتر از گفتگو با مذاکره کننده ارشد آمریکا در امور ایران خبر داد.

مورا با تائید گفتگو با مقامات آمریکایی اعلام کرد: «جوزف بورل»، نماینده عالی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد توافق هسته‌ای و دیدگاه‌های منطقه‌ای در خاورمیانه گسترده‌تر گفتگو کردند و در این مذاکرات مالی بر تعهد قاطع آمریکا برای بازگشت به توافق تاکید کرد.

مورا اما جزئیات و توضیحات بیشتری درباره این دیدار و گفتگو میان مقامات آمریکایی و اروپایی درباره ایران ارائه نداده است.

علی واعظ، رئیس بخش ایران گروه بین‌المللی بحران هم با بازنشر توییت انریکه مورا در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکایی‌ها با اروپایی‌هایی مذاکره کردند که هر دو با مذاکره کننده ارشد ایرانی و همچنین وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرده بودند.» واعظ که سابقه همکاری با راب مالی را نیز داشته است همچنین در ادامه به ملاقات امیرعبداللهیان با لاوروف و همچنین گفتگوهای مقام‌های ایرانی با مقام‌های چینی و عمانی اشاره کرده است.

بورل امشب به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دقایقی پیش از سفر امشب جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپایی به تهران برای دیدار با وزیر امور‌ خارجه ایران و برخی‌ دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می شود در خصوص مناسبات دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

بورل احتمالاً حامل پیام آمریکایی‌ها خواهد بود

روزنامه العربی الجدید نوشته است: «از آنجا که جوزپ بورل و معاون او، انریکه مورا به‌ویژه طی ماه‌های اخیر پیام‌هایی را میان تهران و واشنگتن رد و بدل کرده‌اند، این‌بار نیز احتمالا حامل پیام آمریکایی‌ها خواهد بود.»

بورل: دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام است

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی درباره سفرش به تهران، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی خواند.

او در این خصوص نوشت: به عنوان هماهنگ‌کننده برجام برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان همتای خود و دیگر مقامات ذیربط ایرانی به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.

سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای در خصوص سفر بورل اعلام کرد: جوزپ بورل به عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرای کامل، در تاریخ ۲۴ تا ۲۵ ژوئن (امروز و فردا) به ایران سفر خواهد کرد. نماینده عالی به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همتایان ذیربط ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در آخرین اظهار نظرات خود درباره مذاکرات وین تأکید کرد: اکنون در نقطه ای از مذاکرات وین یا مذاکرات برای لغو تحریم‌ها قرار داریم که بین ما و آمریکایی ها مسائل بایستی به یک نقطه حل و فصل برسد؛ بدلیل اینکه موضوعی که روی میز قرار دارد، لغو تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران است. ما الان از نظر حقوقی با تحریم اروپایی مواجه نیستیم، هر چند اروپایی ها هم در این سالها عملاً از تحریم های یکجانبه آمریکا فاصله نگرفتند و در همان مسیر حرکت کردند. تجربه ما در برجام نشان می دهد که هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها (منظور من به طور مشخص سه کشور موجود در برجام انگلیس، فرانسه و آلمان است) نسبت به تعهدات خود پایبند نیستند، همانطوری که آمریکایی ها نسبت به تعهداتشان نیستند. حداقل از سال 2015 تا الان رفتار اروپایی ها بار دیگر این را نشان داده است. اما این بدین معنا نیست که در مذاکرات فعلی ما، مواضع آمریکا و اروپا کاملا برهم منطبق است. البته نقش نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آقای بورل و هم مذاکره کننده ارشد در وین آقای مورا، سازنده است. آنها تلاش می کنند تا به نقطه توافق نزدیک شویم.

کشورهای گروه بریکس خواستار حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران شدند

کشورهای گروه بریکس خواستار حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران شدندبه گزارش اسپوتنیک، رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی چهاردهمین نشست سالانه خود را روز پنجشنبه به صورت مجازی برگزار کردند. امسال ریاست این اجلاس به عهده چین بود.

کشورهای بریکس، بار دیگر بر لزوم حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران از راه‌های صلح آمیز و دیپلماتیک طبق قوانین بین المللی تاکید کردند. آنها همچنین با مهم توصیف کردن توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای ایران، خواستارر حفظ توافق هسته‌ای با ایران شدند.

کشورهای بریکس ۲۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و ۱۶ درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهند.

درخواست رهبران مذهبی آمریکا از بایدن برای بازگشت به برجام

درخواست رهبران مذهبی آمریکا از بایدن برای بازگشت به برجام ۲۵ رهبر مذهبی در آمریکا با صدور بیانیه‌ای از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند به توافق هسته‌ای برجام بازگردد.

این بیانیه به ابتکار «کمیته دوستی قانون ملی» (FCNL) تهیه شده اما ائتلافی از سران ادیان و روسای سازمان‌های مذهبی از آن حمایت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما قویاً از دولت بایدن می‌خواهیم در میز مذاکرات باقی بماند و شجاعت انجام اقدامات شجاعانه برای صلح را داشته باشد.

در بخشی از این بیانیه به ضرورت رفع تحریم‌ها علیه مردم ایران هم اشاره شده است: «رفع تحریم‌های اقتصادی بر اساس برجام به اتمام رنج انسانی ایرانی‌های بی‌گناه که بار این بحران اقتصادی را به دوش کشیده‌اند و در حین پاندمی کووید-۱۹ از داروها و تجهیزات حیاتی محروم ماندند، کمک خواهد کرد.»

نظر شما