شناسهٔ خبر: 5460955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: پرزیدنت | لینک خبر

شورای برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم تشکیل جلسه داد

شورای برنامه‌ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم با هدف بررسی «نحوه ارائه تسهیلات به منظور اجرای طرح مشارکت روستاییان در فعالیت‌های اقتصادی» تشکیل جلسه داد.

صاحب‌خبر -
در این جلسه که روز شنبه برگزار شد، بر لزوم تلاش جهت رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه توسعه ششم با بهره‌گیری از توان مشارکت همه مردم تأکید شد.
سیدابوالفضل رضوی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این طرح به نکات مهمی توجه شده، گفت: برای تهیه این طرح زمان زیادی صرف شده و مشورت‌هایی با همکاران شوراهای اسلامی بخش‌ها و دهیاران استان‌ها انجام شده و همچنین از تجارب کشورهای مختلف نیز استفاده شده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با تأکید بر اینکه جهت‌گیری ما در راستای تهیه این طرح درست بوده، اظهارداشت: ما برای رسیدن به یک طرح جامع، کامل و بی‌عیب و نقص، نیازمند مطالعه هستیم و قطعاً نقایصی باقی خواهد ماند که باید در حین اجرای کار برطرف شود.
رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ما پس از ۳۶ سال هنوز به رشد اقتصادی مطلوب نرسیده‌ایم گفت: از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۹۳ متوسط رشد اقتصادی ما ۴.۲ درصد بوده است و ما بناداریم در برنامه توسعه ششم این میزان را به ۸ درصد برسانیم که اگر با تلاش و همت مسئولین و مشارکت حداکثری مردم به این هدف برسیم مشکلات اقتصادی مردم برطرف خواهد شد و در غیر این صورت استقلال فرهنگی و سیاسی ما دچار مشکل خواهد شد.
رضوی با تأکید بر اینکه باور دو گروه سیاسیون و اقتصادیون در خصوص مردم بسیار مهم است، گفت: این دو گروه بر این باور بودند که از حضور مردم در صحنه‌های اجتماعی استفاده شده و اکنون زمان حضور نخبگان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی است اما واقعیت این است که حضور و مشارکت مردم در همه حال بعد از عنایت خدا عامل پیروزی در همه عرصه‌ها بوده است لذا باید زمینه حضور اقتصادی مردم فراهم شود مادامی که مردم در فعالیت‌های اقتصادی حضور پیدا نکنند رسیدن به نرخ رشد بالای ۴ درصد فقط در کتابها باقی می‌ماند، ما باید به خرد و نقش ریزپولهای مردم در امر توسعه اقتصادی باور داشته باشیم.
رضوی با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری راه حل اقتصاد، فعال کردن اقتصاد مقاومتی در داخل است، گفت: ما باید برنامه‌ای درون زا و بیرون نگاه داشته باشیم و از سرمایه انسانی و فیزیکی موجود استفاده بهینه صورت گیرد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با اشاره به اینکه عامل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها وجود مشکلات اقتصادی و نبود شغل و درآمد است، افزود: ایجاد جامعه پایدار روستایی از وظایف صندوق توسعه روستایی است.
در ادامه دکتر رضوی پس از استماع نظرات و پیشنهادات مدیران صندوق توسعه روستایی و اعضای شورای برنامه‌ریزی توسعه روستایی در خصوص طرح مذکور و تشکر از تعدادی از استانداران فعال در این زمینه گفت: آموزش، هماهنگی و توجیه دستگاه‌ها جزو وظایف همه است. ما نباید با وعده وام بدون بازگشت به مردم آنها را حقیر کنیم و همانطور که در قرآن نیز قرض‌الحسنه ۱۰ برابر احسان پاداش دارد باید به پرداخت وام‌های ۳ درصدی اهمیت بیشتری بدهیم تا مردم به اتکای تلاش و پشتکارشان به کار و تلاش بپردازند و تنها در نقاط مرزی طبق دستور مستقیم رییس جمهور در موارد خاص پرداخت وام‌های صفر درصد بلامانع است.
در خاتمه دکتر رضوی با بیان این که اجرای سه طرح اصلی در سال جاری مدنظر است، گفت: باید در هر شهرستان یک روستای نمونه داشته باشیم، برنامه توسعه روستایی و عشایری بطور جدی در برنامه ششم مدنظر قرار گیرد و همایشی در روز روستا به شکلی غیر از سال گذشته برگزار شود و در آن نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی هر روستا دایر شود.

نظر شما