شناسهٔ خبر: 54570485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

منافی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اهداف وزیر امور خارجه پاکستان از سفر به ایران / تاثیر روابط نزدیک اسلام‌آباد با ریاض و واشنگتن بر رابطه با تهران اجتناب‌ناپذیر است

یک کارشناس مسائل پاکستان گفت: روابط ایران و پاکستان اگرچه فراز و فرودهایی داشته که گاهی به دلیل مسائل مرزی و گاهی نیز به دلیل نقش‌آفرینی کشور ثالث بوده اما روابط دو کشور فراتر از آنی است که متاثر از رفت و آمد دولت‌ها باشد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا منافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر وزیر امور خارجه پاکستان به ایران و در پاسخ به این سوال که علاوه بر موضوعات دوجانبه، با توجه به انتخابات قریب‌الوقوع پاکستان، بلاول بوتو زرداری چه اهداف شخصی و حزبی را از این سفر و تحرکات دیپلماتیک دنبال می‌کند، گفت: سفر امروز آقای بلاول بوتو زرداری به تهران اولین سفر این وزیر امور خارجه جوان به ایران خواهد بود. ایشان چهره‌ای شناخته شده در پاکستان است و چه به لحاظ جوان بودن و چه سابقه فعالیت‌های سیاسی یک شخصیت جویای نام است. محبوبیت نسبتا خوبی در پاکستان دارد. وزیر امور خارجه پاکستان فرزند خانم بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر فقید این کشور که یک چهره سیاسی بسیار محبوب و شناخته شده و دوست داشتنی میان مردم پاکستان بود و آقای آصف علی زرداری رهبر حزب مردم که سابقه ریاست جمهوری نیز دارد، است. 

وی ادامه داد: بلاول بوتو زرداری سمپاتی‌ها یا گرایش‌های شخصی با ایران دارد؛ البته بحث مذهب را نباید در موضوعات سیاسی دو کشور دخالت دهیم اما نمی‌توان بحث شیعه بودن وزیر امور خارجه جدید پاکستان را نادیده گرفت. هم مادر ایشان و هم پدرش هر دو شیعه هستند. این می‌تواند یک وجه مشترک میان او و ایران باشد. 

منافی افزود: موضوع دیگر بحثی است که در خصوص موقت بودن این دولت در پاکستان و انتخابات پیش رو مطرح کردید؛  آقای بلاول بوتو زرداری الان که وزیر امور خارجه است با توجه به جوان بودن در این دوره می‌تواند تجربه خوبی را کسب کند و در صورتیکه بتواند کارنامه مقبولی از خودش به جا بگذارد، قطعا می‌تواند نظر دولت تک حزبی بعدی را هم به دست بیاورد که به احتمال قوی همین حزب مسلم لیگ شاخه نواز خواهد بود. 

این کارشناس مسائل پاکستان در پاسخ به این سوال که تداوم نخست وزیری شهباز شریف و پیروزی مسلم لیگ در انتخابات پیش رو چه تاثیری بر روابط تهران- اسلام آباد خواهد داشت، گفت: روابط ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و قدرت بزرگ منطقه‌ای همواره بر پایه حسن همجواری بوده است.  ۷۵ سال گذشته، یعنی از زمانی که پاکستان استقلال خود را به دست آورد دولت وقت ایران اولین دولتی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز متقابلا پاکستان اولین کشوری بود که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت؛ این‌ها سوابق تاریخی مهمی در روابط میان دو کشور است.

وی ادامه داد: روابط ایران و پاکستان اگرچه فراز و فرودهایی داشته که گاهی به دلیل مسائل مرزی و گاهی نیز به دلیل نقش آفرینی کشور ثالث بوده اما روابط دو کشور فراتر از آنی است که متاثر از رفت و آمد دولت‌ها باشد. البته تاثیر روابط نزدیک پاکستان با عربستان و تاثیر روابط با آمریکا بر روابط اسلام آباد- تهران اجتناب‌ناپذیر است و این در مورد بسیاری از کشورها صادق و طبیعت روابط بین‌الملل است. ایران جایگاه خودش را برای پاکستان دارد.

وی افزود: آقای بلاول بوتو زرداری در تماسی که آقای امیرعبداللهیان برای تبریک تصدی این سمت با ایشان داشتند به همتای ایرانی خود گفتند که بر گسترش روابط با ایران تاکید دارند. روابط ایران و پاکستان بصورت سنتی و به عنوان دو همسایه همیشه روابط خوب و دوستانه‌ای بوده است.      

نظر شما