شناسهٔ خبر: 54451163 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بلینکن: پوتین از محصولات کشاورزی علیه غرب استفاده می‌کند

وزیر امور خارجه آمریکا، رئیس جمهور روسیه را به تلاش برای استفاده از صادرات محصولات کشاورزی اوکراین به عنوان باج خواهی علیه غرب متهم کرد.

صاحب‌خبر -

آنتونی بلینکن گفت: تقریبا ۲۰ میلیون تن گندم در سیلو‌های نزدیک شهر اودسای اوکراین و در کشتی‌هایی که قبلا پر شده و در شهر بندری پهلو گرفته‌اند، ذخیره می‌شود. اما محاصره روسیه مانع از خروج آن‌ها و آوردن مواد غذایی حیاتی به بازار در بحبوحه یک بحران جهانی شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: همه این کار‌ها از سوی پوتین عمدی است. ما می‌دانیم که رئیس جمهور روسیه از ارسال مواد غذایی جلوگیری می‌کند و به شدت از ماشین تبلیغاتی خود برای منحرف کردن یا تحریف مسئولیت استفاده می‌کند، زیرا امیدوار است که جهان در مقابل او تسلیم شود و تحریم‌ها پایان یابد و این باج گیری است.

 او گفت: ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا رئیس جمهور پوتین کار درست را انجام دهد.

این درحالی است که ولادیمیر پوتین چندی پیش گفت: مانع صادرات غلات از اوکراین نمی شویم و وضعیت نگران‌کننده در بازار جهانی غذا با سیاست کوته‌بینانه انرژی اروپا مرتبط است.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل، اوکراین در محاوره به عنوان یک «سبد نان» جهانی شناخته می‌شود و پنجمین صادرکننده بزرگ گندم در سراسر جهان است.

مقامات سازمان ملل روز جمعه درباره در خطر افتادن امنیت غذایی جهان ۱۰۰ روز پس از جنگ روسیه و اوکراین هشدار دادند و گفتند که این خطر قحطی، بی ثباتی و مهاجرت گسترده در سرتاسر جهان را به همراه دارد، زیرا روسیه بنادر دریای سیاه را که معمولا غلات به جهان می‌فرستند محاصره می‌کند.

نظر شما