شناسهٔ خبر: 54403049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پوتین: مانع صادرات غلات از اوکراین نیستیم

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه مسکو اوضاع بازار‌های جهانی را بدتر می‌کند و روسیه مانع صادرات غلات از اوکراین نیست.

صاحب‌خبر -

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی اظهار داشت که مسکو شاهد تلاش‌هایی برای مقصر دانستن روسیه برای مشکلات موجود در بازار جهانی غذاست.

طبق گزارش الجزیره، ولادیمیر پوتین گفت: «تصمیم آمریکا برای چاپ پول منجر به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی شده است»، همچنین تأکید کرد: «وضعیت نگران‌کننده در بازار جهانی غذا با سیاست کوته‌بینانه انرژی اروپا مرتبط است.»

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تحریم نفت‌وگاز روسیه گفت: «اروپا در مورد اهمیت منابع انرژی جایگزین اغراق کرده است.»

پوتین اضافه کرد: «افزایش قیمت کود ربطی به عملیات نظامی در اوکراین ندارد. با تحریم تولید کود‌های ما، وضعیت بدتر خواهد شد.»

رئیس‌جمهور روسیه در ارتباط با تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه کشورش تصریح کرد: «تحریم‌های جدید علیه روسیه تنها وخامت اوضاع در بازار‌های جهانی را تشدید می‌کند.»

وی گفت: «ما تخمین می‌زنیم که اوکراین می‌تواند ۵ میلیون تن گندم و ۷ میلیون تن ذرت صادر کند. روسیه مانع صادرات غلات از اوکراین نیست و ما آماده‌ایم صادرات از بنادر دریای آزوف را تضمین کنیم.»

پوتین تأکید کرد: «غلات را می‌توان از اوکراین از طریق رومانی و لهستان صادر کرد. ما امنیت صادرات غلات از بنادر را تضمین می‌کنیم و هیچ مشکلی برای حمل‌ونقل آن‌ها از اوکراین وجود ندارد.»

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به این‌که اوکراین می‌تواند غلات را از بنادر تحت کنترل خود مانند اودسا صادر کند، اضافه کرد: «روسیه عملیات خنثی‌سازی مین‌ها در بنادر اوکراین را به پایان رسانده است و غلات می‌تواند از طریق آن‌ها صادر شود.»

اتحادیه اروپا امروز (جمعه) تحریم علیه بخش نفت و انرژی روسیه و تحریم‌های دیگر از جمله بانک‌ها و شبکه تلویزیونی این کشور را به طور رسمی تصویب کرد.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واردات نفت خام روسیه طی ۶ ماه و سایر فراورده‌های نفتی روسیه طی ۸ ماه به بازار‌های اتحادیه اروپا ممنوع خواهد شد. همچنین این تحریم‌ها استثناء موقتی را برای کشور‌هایی از جمله مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی که به دریا راه ندارند شامل می‌شود. زیرا این کشور‌ها به منابع نفتی روسیه وابسته هستند و گزینه مناسب دیگری برای جایگزینی ندارند.

نظر شما