شناسهٔ خبر: 54367076 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اصفهان رکورددار فرونشست در کشور

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: استان اصفهان با حدود ۳۱ شهر دارای خطر، رتبه اول فرونشست در سطح کشور را دارد.

صاحب‌خبر -

مینا بگی گفت:  اصفهان در بحث خشکسالی پنجمین استان کشور به‌شمار می‌آید، استان اصفهان از گذشته تا کنون همواره درگیر مشکل خشکسالی بوده است، اما در سال‌های اخیر به واسطه استقرار صنایع و بهره‌برداری بی‌رویه در بخش‌های مختلف و نیز کشاورزی این بحران جدی‌تر شده است.

به گفته او درحال‌حاضر استان اصفهان با حدود ۳۱ شهر دارای خطر بالای فرونشست در سطح کشور رتبه اول را دارد، در شهر اصفهان شش هزار بنای تاریخی وجود دارد و متاسفانه فرونشست زمین تمام میراث فرهنگی و شریان‌های حیاتی استان اصفهان را تهدید می‌کند.

به گفته بگی حدود ۲۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان، وجود دارد که بالای ۱۰ هزار حلقه از این چاه‌ها غیرفعال و متروکه هستند چراکه آبخوان‌های آب زیرزمینی ظرفیت و توانی برای برداشت منابع آب نداشتند و در واقع آبی در آبخوان وجود نداشته است.

 مهم‌ترین چاره برای فرونشست زمین، کنترل برداشت منابع مجاز و اندازه‌گیری هوشمند چاه‌ها است، حدود ۴۱ هزار حلقه چاه مجاز در سطح استان اصفهان وجود دارد که باید همه آن‌ها به ابزار اندازه‌گیری هوشمند تجهیز شوند تا در برداشت زیاده روی نشود.

رئیس گروه حفاظت آب زیرزمینی آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه بحث پر کردن چاه‌های غیرمجاز در استان اصفهان از حدود سال ۸۶ مطرح شد، گفت: بالای هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز تاکنون در استان پر شده است، همچنین در سال گذشته تعداد ۸۰۳ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان مسدود شد.

نظر شما