شناسهٔ خبر: 54363476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس شورای فدراسیون روسیه:

روسیه آماده امضای توافقنامه با اوکراین برای برقراری صلح است

صاحب‌خبر -
روسیه آماده امضای توافقنامه با اوکراین برای برقراری صلح است

خبرگزاری آریا- والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس اعلا) روز سه‌شنبه در دیدار با فیلیپه نیوسی، رئیس‌جمهور موزامبیک گفت: روسیه برای گفتگو با اوکراین و امضای توافق‌هایی که به صلح منجر می‌شود، آماده است.

هیئتی از شورای فدراسیون به رهبری ماتوینکو از 30 می تا 1 ژوئن در یک سفر رسمی به موزامبیک است.

این مقام روس گفت:"ما برای گفتگو آماده هستیم. من کاملاً با موضع شما موافقم که راه حل های دیپلماتیک و صلح آمیز مورد نیاز است. اما اراده برای آن مورد نیاز هر دو طرف است. ما مجدداً تأکید می کنیم که آماده گفتگو هستیم، برای امضای توافقنامه هایی که مانع از وقوع غیرنظامی در اوکراین شود. و منجر به صلح شود، اما ما هیچ واکنشی از سوی کیف نمی بینیم."

وی یادآور شد که قبل از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین، روسیه در حال مذاکره با شرکای غربی و ایالات متحده بود و خواستار تضمین امنیت مشترک و غیرقابل تقسیم در قاره اروپا"آنگونه که در تمام اسناد بین المللی متعهد است" بود، .

وی افزود: متأسفانه ما پاسخ کافی دریافت نکردیم و پس از اینکه اوکراین گفت که می‌خواهد یک قدرت هسته‌ای باشد و وقتی دیدیم که چگونه مملو از سلاح‌ها، از جمله سلاح‌های تهاجمی است، می‌دانیم که سومین حمله مسلحانه به دونتسک و در مناطق لوگانسک را طراحی می‌کند.  طبیعتاً ما هیچ راه دیگری برای تضمین امنیت خود نداشتیم.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیشتر به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه ای خود گفته بود که می خواهد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

مذاکرات روسیه و اوکراین از 28 فوریه انجام شده است. جلسات متعددی در بلاروس برگزار شد، سپس طرفین مذاکرات را در قالب ویدئو کنفرانس ادامه دادند.

دور بعدی مذاکرات آفلاین در 29 مارس در استانبول برگزار شد. اما در 12 آوریل، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت که کی یف از توافقات قبلی منحرف شده و این روند را به بن‌بست کشانده است.

در 20 آوریل، دمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت که مسکو پیش نویس سندی را که به وضوح در مورد توافقنامه ها تنظیم شده بود، به کی یف تحویل داده و منتظر پاسخ است.

نظر شما