شناسهٔ خبر: 54321439 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیشروی روسیه به سمت شهرهای کلیدی دونباس

منابع خبری اعلام کردند نیرو‌های روسیه به سمت شهر‌های کلیدی سورودونتسک و لیسیچانسک در منطقه دونباس پیشروی کرده اند.

صاحب‌خبر -

شبکه تلویزیونی «ب. اف. ام. ت. و» فرانسه نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد «همه زیرساخت‌های اساسی در سورودونتسک» ویران شده است.

بنا بر اعلام این شبکه خبری فرانسوی، نیرو‌های روسیه که از شهر خارکیف عقب نشینی کرده و در جنوب اوکراین مستقر شده اند، به سمت شهر‌های کلیدی سورودونتسک و لیسیچانسک در منطقه دونباس پیشروی کرده اند.

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین نوشت: مقامات شرق اوکراین می‌گویند گلوله باران سورودونتسک از سوی روسیه به قدری شدید بوده است که ارزیابی تلفات و خسارات ممکن نیست، زیرا مسکو به این بزرگترین شهر دونباس که هنوز تحت کنترل اوکراین است، نزدیک شده است.

فرماندار منطقه لوهانسک گفت: در حال حاضر تصرف سورودونتسک هدف اصلی روسیه است.

مقامات اوکراینی اوضاع سورودونتسک را یادآور اوضاع ماریوپل، شهری بندری که در ۲۰ ماه مه و پس از تقریبا سه ماه حمله بی امان روسیه سقوط کرد، توصیف کرده اند.

این تشدید درگیری‌ها زمانی رخ داد که رئیس جمهور اوکراین، در اولین حضور رسمی خود در خارج از منطقه کی یف از زمان آغاز این جنگ، از نیرو‌های اوکراینی در خط مقدم در منطقه شمال شرقی خارکیف بازدید کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفت: آزادسازی دونباس یک اولویت بی قید و شرط برای مسکو بود و سایر مناطق اوکراین باید خودشان درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

در حالی که ولودیمیر زلنسکی قرار است امروز (دوشنبه) برای رهبران اروپایی که در بروکسل نشست فوق العاده‌ای برای این کشور تشکیل دادند، سخنرانی کند، اوکراین مدعی است که در منطقه خرسون، که از زمان آغاز تهاجم در کنترل روسیه بود، مجدداً کنترل برخی مناطق را به دست آورده است.

نشست اتحادیه اروپا که دیروز (یک‌شنبه) نتوانست برای تحریم نفت روسیه آرای موافق را کسب کند، در نشست امروز خود علاوه بر تحریم نفتی، بسته تحریمی با هدف حذف بانک‌های روسی از نظام مالی بین‌المللی سوئیفت و کمک به اوکراین تا سقف ۹ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۲ را بررسی می‌کند.

تلاش‌ها برای میانجیگری بین مسکو و کی یف متوقف شده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، بار دیگر در آخر هفته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگوی تلفنی داشتند و از او خواستند تا «مذاکرات مستقیم جدی» را با کی‌یف آغاز کند.

در حالی که اوکراین، قدرت بزرگ کشاورزی در سطح جهانی، دیگر نمی‌تواند غلات خود را به دلیل مسدود شدن بنادر خود صادر کند، ولادیمیر پوتین در گفتگو با همتایان فرانسوی و آلمانی خود اطمینان داد کشورش آماده برای کمک به صادرات بدون مانع غلات از اوکراین است.

نظر شما