شناسهٔ خبر: 54323937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تلکسیران | لینک خبر

آخرین تحولات اوکراین

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه آزادسازی منطقه دونباس، یک اولویت مطلق برای مسکو است، گفت: تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه مدت طولانی است که در حال آماده سازی و برای بازدارندگی روسیه بوده و بعید است با پایان درگیری‌ها در اوکراین هم لغو شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس ‌جمهوری اوکراین پیشنهاد مربوط به گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه را بررسی خواهد کرد.

سرگئی نیکیفوروف، دبیر مطبوعاتی زلنسکی شب گذشته، یکشنبه، در این باره به خبرنگاران گفت: در خصوص مواضع دفتر ریاست جمهوری اوکراین باید بگویم که اگر رئیس جمهوری روسیه موافقت خود را اعلام کند، ما نیز چنین پیشنهادی را بررسی خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد که طرف اوکراینی آماده بررسی چنین پیشنهادی برای مذاکره است، علیرغم اینکه این توافقات فقط بین روسای جمهور روسیه و ترکیه صورت گرفته و هیچکس از کی‌یف چیزی نپرسیده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیشتر تایید کرد که گفت‌وگوی تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه روز دوشنبه 30 ماه مه (9 خرداد ماه) بدون شرکت ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین در آن، انجام خواهد شد.

اردوغان روز گذشته با اعلام قصدش برای مذاکره تلفنی با همتای روسی خود گفته بود که آنکارا آرزوی پایان هرچه سریعتر درگیری‌های نظامی در اوکراین را دارد، ولی متاسفانه رویدادها هر روز به شکلی منفی در حال رخ دادن هستند. علاوه بر این، رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو به پایان مناقشه اوکراین کمکی نخواهد کرد، برای اینکه روسیه را بیشتر نگران می‌کند.

ولادیمیر زلنسکی پیش از این  از آمادگی خود برای مذاکره با ولادیمیر پوتین بدون واسطه خبر داده بود.  زلنسکی بارها گفته که برای مذاکره با پوتین آماده است، ولی به این شرط که موضوع مذاکره، توقف درگیری‌ها باشد. به عقیده وی، موضوع مذاکره با رئیس جمهوری روسیه هر روز سخت تر شده و برخورد منفی در جامعه اوکراین در این رابطه وجود دارد.

در عین حال، به گفته سخنگوی کرملین، طرف روسی از چنین دیداری امتناع نمی‌کند، ولی باید شرایط آن از قبل آماده شود. پسکوف افزود  که مسکو شرایط خود را تدوین و به طرف اوکراینی تحویل داده، ولی از کی‌یف پاسخی دریافت نکرده است.

ولادیمیر پوتین نیز در اواخر ماه آوریل یادآور شده بود که احتمال تماس مستقیم وی با زلنسکی بر اساس نتایج مذاکرات بین هیئت‌های دو کشور تعیین می‌شود، در حالی که  طرف اوکراینی در جریان مذاکرات ناهماهنگی و عدم تمایل خویش برای یافتن راه حلی منطقی برای مسائل را نشان داده است.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز نود و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

تردید لاوروف درباره لغو تحریم‌های غرب حتی پس از پایان جنگ

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، یکشنبه، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی فرانسوی TF1 ، ابراز تردید کرد که تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه که مدت طولانی در حال آماده سازی بوده، بعید است با پایان درگیری‌ها در اوکراین هم لغو شود.

لاوروف توضیح داد: «سرعت اعمال تحریم‌ها و حجم آنها نشان می‌دهد که این اقدامات محدودکننده "یک شبه" ساخته و پرداخته نشده‌اند، بلکه برای تهیه آنها مدت طولانی زمان صرف شده و بسیار بعید است که این تحریم‌ها در صورت توقف عملیات ویژه مسکو برای حفاظت از دونباس برداشته شود.»

وزیر خارجه روسیه یادآور شد، به ویژه در آمریکا نظریه‌ای غیررسمی در این باره وجود دارد که پس از پایان جنگ هم تحریم‌های ضدروسی همچنان پابرجا خواهند بود. در عین حال، به عقیده لاوروف، این تحریم‌ها ارتباط مستقیمی به روند اوضاع اوکراین ندارد، بلکه به عنوان یک ابزار "چانه زنی" عمل کرده و در واقع برای بازدارندگی گسترده روسیه تدارک دیده شده است.

نشست سران اتحادیه اروپا درباره اوکراین به منظور بررسی امکان تحریم نفتی علیه روسیه

نشست سران فوق‌العاده 27 رهبر کشورها و دولت‌های اتحادیه اروپا درباره اوکراین که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (30 و 31 ماه مه-9 و 10 خرداد ماه) در بروکسل برگزار شود، احتمالاً اینبار هم نتواند به توافقی در خصوص بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه، از جمله تحریم نفتی این کشور که تقریباً یک ماه است در بروکسل بحث‌های بی‌نتیجه‌ای داشته، دست یابد. این مسئله با توجه به ادامه مخالفت مجارستان و برخی کشورهای دیگر اتحادیه اروپا که تمام نفت خود را از روسیه دریافت میکنند، بسیار بعید است.

در عین حال، همانطور که یک منبع دیپلماتیک اروپایی در آستانه نشست سران بروکسل گفته، کشورهای اتحادیه اروپا که آماده حمایت از تحریم‌ها هستند، به ویژه لهستان، با امتیازدهی بیش از حد به بوداپست مخالف هستند، زیرا می ترسند که منابع انرژی ارزان‌تر روسیه می تواند اقتصاد مجارستان را با مزایای رقابتی "بیش از حدی" مواجه سازد.

موضوع جداگانه در این نشست، بحث درباره امکانات قانونی لازم برای مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه خواهد بود. رهبران کشورهای اروپایی همچنین قصد دارند در خصوص امکان تخصیص یک برنامه وام 9 میلیارد یورویی به اوکراین به توافق برسند که منابع مالی برای تامین آن باید مشخص شود.

بر اساس برنامه رسمی این نشست، رهبران اتحادیه اروپا از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را هم خواهند شنید و ارائه کمک‌های مالی و نظامی بیشتر به اوکراین و همچنین کمک به سازماندهی صادرات غلات این کشور را بررسی خواهند کرد.

در دومین روز نشست، در روز سه شنبه، رهبران اتحادیه اروپا در خصوص پیامدهای بحران اوکراین برای اتحادیه اروپا و جهان به طور کلی در زمینه‌های انرژی، تامین غذا و امنیت بحث و تبادل نظر خواهند کرد. مسائل مربوط به اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین در این نشست مورد بررسی قرار نخواهد گرفت و بحث در در این باره یک ماه بعد در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه ژوئن برنامه ریزی شده است.

لاوروف شایعات مربوط به وضعیت بد سلامتی پوتین را رد کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی TF1، انتشار اطلاعاتی در رابطه با وضعیت بد سلامتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را تکذیب کرد.

لاوروف یادآور شد که با توجه به شرکت پوتین در رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی، مردم هر روز این فرصت را دارند که ببینند رهبر روسیه چگونه ظاهر شده و وضعیت جسمانی او چگونه است. وی گفت: «رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هر روز در انظار عمومی ظاهر می شود. می توانید او را روی صفحه تلویزیونی ببینید، سخنان او را خوانده و گوش دهید. فکر نمی‌کنم افراد عاقل بتوانند در این شخص نشانه‌هایی از هر نوعی بیماری یا مشکل جسمانی ببینند.»

وزیر خارجه روسیه افزود: چنین شایعاتی باید روی وجدان کسانی سنگینی کند که از روی عمد چنین اطلاعاتی را منتشر می‌کنند.

در تمام مدت آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، رسانه‌های خارجی بطور مرتب شایعاتی را در خصوص بیماری جدی ولادیمیر پوتین منتشر کرده‌اند. این در حالی است که رئیس جمهوری روسیه به طور منظم جلسات بررسی اوضاع داخلی و خارجی روسیه را برگزار می‌کند و حتی شخصاً در رژه روز پیروزی در میدان سرخ شرکت کرده و در میان مردم به راهپیمایی پرداخت.

آزادسازی منطقه دونباس، اولویت اصلی روسیه در اوکراین است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی TF1اعلام کرد: «آزاد سازی دونباس و مناطق دونتسک و لوهانسک که توسط فدراسیون روسیه به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت شناخته شده‌اند، یک اولویت مطلق و بی قید و شرط در جریان عملیات ویژه روسیه در اوکراین است.»

رئیس وزارت خارجه روسیه افزود: «ساکنان بقیه مناطق اوکراین که عملیات نظامی در آنجا در حال انجام است، باید خودشان تصمیم بگیرند که در چه محیطی به زندگی خود ادامه دهند: در محیطی که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، با ممنوعیت آموزش، منابع رسانه‌ای، فرهنگ روسی و همچنین استفاده از زبان روسی در زندگی روزمره  ایجاد کرده،  یا در محیطی دیگر، جایی که آنها بتوانند فرزندان خود را آنطور که خود مایل هستند بزرگ کنند و نه طبق نظر زلنسکی و تیمش.»

لاوروف تاکید کرد که وظایف نیروهای نظامی روسیه "پس راندن ارتش اوکراین و "گردان‌ها ملی‌گرا" از مناطق دونتسک و لوهانسک است.

وزیر امور خارجه در این مصاحبه همچنین ابراز تاسف کرد که فرانسه نقش مهمی در تحریک تمایلات ناسیونالیسم و نئونازیسم اوکراینی ایفا می‌کند. به گفته وی، پاریس به طور فعال کی‌یف را تامین تسلیحاتی کرده و همچنین "خواهان ادامه جنگ تا پیروزی اوکراین" و "شکست روسیه" است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین یادآور شد که غرب سال‌ها در برابر درخواست‌های روسیه برای وادار کردن اوکراین به انجام تعهدات خویش در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی ناشنوا بوده، ولی با این وجود، طرف روسی از گفت وگو با اروپا امتناع نورزیده و صرفاً بر اساس قضاوت خود درباره مسائل تصمیم گیری خواهد کرد.

سرگئی لاوروف افزود، آلمان و فرانسه هرگز به گفتگوی مستقیم بین مقامات کی‌یف و جمهوری‌های مردمی در منطقه دونباس کمک نکردند،برای هشت سال طولانی دولت اوکراین به کشتار غیرنظامیان در این منطقه ادامه داد و تمام اروپا سکوت کرد و به روسیه گفتند که اگر اوکراینی‌ها نمی‌خواهند به توافقات مینسک عمل کنند، پس مسکو باید آنها را انجام دهد.

وی در عین حال یادآور شد که روسیه پیش از این جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک را متقاعد کرده بود که در صورت پایبندی کی‌یف به توافق‌نامه‌های مینسک، از حق حاکمیت اعلام شده خود صرف نظر کنند و در این صورت وضعیت فعلی اصلاً بوجود نیامده بود.  

نخستین سفر زلنسکی به منطقه خارکوف از ابتدای جنگ

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه در سفری اعلام نشده از منطقه خارکوف و شهر خارکوف بازدید کرد و در آنجا با نیروهای نظامی اوکراینی دیدار و گفتگو کرد.  این نخستین سفر زلنسکی به این منطقه، از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

زلنسکی بعد از بازدید خود از منطقه، رومن دودین، رئیس سرویس امنیت اوکراین در منطقه خارکوف را از سمت خویش برکنار کرد. رئیس جمهوری اوکراین درباره علت تصمیم خود توضیح داد: ارتش، پلیس، شهردار و اداره منطقه‌ای خارکوف همگی در تلاش برای پیروزی در رویارویی با روسیه هستند و در چنین شرایطی رئیس سرویس امنیت خارکوف "فقط به شخص خود فکر می‌کند" و این مسئله قابل قبول نیست.

مذاکرات تلفنی پوتین و رئیس جمهوری صربستان درباره اوکراین و روابط دوجانبه

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شب گذشته اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و الکساندر ووچیچ، روسای جمهوری روسیه و صربستان در جریان مذاکراتی تلفنی درباره وضعیت اوکراین و تحولات پیرامون آن گفتگو کردند.  طبق این اطلاعات، طرفین در خصوص برخی موضوعات بین‌المللی، از جمله رویدادهای مربوط به کوزوو نیز تبادل نظر کردند.

کرملین یادآور شد که روسای جمهوری روسیه و صربستان "قصد متقابل خود برای تقویت مداوم مشارکت راهبردی بین دو کشور بر اساس روابط مرسوم نزدیک بین روسیه و صربستان را تأیید کردند. روسای جمهور همچنین در خصوص ادامه ارسال گاز طبیعی روسیه به صربستان توافق کردند.

پیش از این، رئیس جمهوری صربستان اعلام کرده بود که سه عامل برای بلگراد مهم است: حجم عرضه گاز، قیمت و قابلیت اطمینان عرضه آن. ووچیچ ابراز اطمینان کرد که پس از گفتگو با ولادیمیر پوتین، صربستان، مانند گذشته، "بهای منصفانه‌ای" برای گاز عرضه شده از سوی روسیه در حجم مورد نیاز این کشور دریافت خواهد کرد.

سفیر روسیه در انگلیس: ما از ابتدا هیچ برنامه‌ای برای تصرف کی‌یف نداشتیم

آندری کلین، سفیر روسیه در انگلستان روز گذشته، یکشنبه، در مصاحبه با شبکه بی.بی.سی. اعلام کرد که رهبران روسیه از ابتدا هم هیچ هدفی برای تصرف یا اشغال شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین در جریان عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس تعیین نکرده بودند.

کلین گفت: «هیچ یک از رهبران ما، نه رئیس جمهور و نه مقامات وزارت دفاع روسیه، هرگز نگفتند که قصد تصرف کی‌یف را دارند و چنین ادعایی صحت ندارد.»

سفیر روسیه همچنین افزود که مسکو تعداد نیروهای روسیه در اوکراین را افزایش نخواهد دارد، برای اینکه تعداد نیروها برای مقابله با وضعیت موجود کافی بوده و آنها به خوبی به وظایف خود عمل می‌کنند.

از زمان آغاز جنگ، مقامات مسکو بارها تاکید کردند که هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین وجود نداشته و حملات تنها به زیرساختارهای نظامی نیروهای مسلح اوکراین انجام می شود تا این کشور غیرنظامی شده و دیگر تهدیدی برای روسیه نباشد.

برچسب‌ها:

نظر شما