شناسهٔ خبر: 54316278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شهر راهبردی لیمان به کنترل روس‌ها درآمد

روزنامه جوان

جنگ اوکراین درحالی وارد چهارمین ماه خود شده است که روس‌ها توانسته‌اند بسیاری از مناطق شرقی این کشور را تحت کنترل خود درآورند و در تازه‌ترین دستاورد‌های نظامی، روس‌ها کنترل شهر راهبردی لیمان را به دست گرفتند که نقطه اتصال به جاده‌های کلیدی اوکراین به شمار می‌رود. پوتین هم که نیروهایش موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌اند برای مذاکره بر سر صادرات غلات به خارج از طریق دریای سیاه اعلام آمادگی کرده است.

صاحب‌خبر -

نیرو‌های روسیه که در هفته‌های اخیر همه توان خود را برای تصرف مناطق شرقی اوکراین گذاشته‌اند، پیشروی‌های زیادی را در این مناطق داشته و شهر‌ها را یکی پس از دیگری به کنترل خود در می‌آورند. پس از شهر مهم ماریوپل، این بار روس‌ها بر شهر مهم لیمان در شرق اوکراین مسلط شده‌اند. وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نیرو‌های روسی کنترل کامل شهر «لیمان» واقع در منطقه خودمختار دونتسک در شرق اوکراین را به دست گرفته‌اند. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت، در حملات هوایی روز شنبه نیرو‌های روسیه در اوکراین بیش از ۲۶۰ ملی‌گرای اوکراینی کشته شدند. او همچنین گفت، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه یک بالگرد «Mi-۸» اوکراینی را در نزدیکی منطقه زاپوریژیا سرنگون کردند و همچنین ۱۸پهپاد اوکراینی را هدف قرار دادند. تصرف شهر لیمان در حالی رخ داده که یک مقام وزارت دفاع امریکا روز پنج شنبه گفت، روسیه در بخش‌هایی از منطقه خودمختار دونباس در اوکراین به شکل فزاینده‌ای پیشروی داشته است. یک منطقه راهبردی متصل به شهر‌های شرقی مهم تحت کنترل اوکراین است، زیرا محل یک مرکز اصلی راه‌آهن بوده در جاده منتهی به شهر‌های کلیدی قرار دارد که در حال حاضر تحت کنترل اوکراین است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، همزمان با پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین، فرماندار لوهانسک روز شنبه با اعلام حضور ۱۰ هزار سرباز روس در این منطقه از احتمال عقب‌نشینی نیرو‌های اوکراینی خبر داد. سرهی گایدای، فرماندار لوهانسک همچنین می‌گوید نیرو‌های روسی وارد سیورودونتسک در استان لوهانسک شده‌اند که هنوز در کنترل اوکراین است. از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین شنبه شب در نطق ویدئویی به تصرفات اخیر روسیه واکنش نشان داد و گفت: «اگر اشغالگران فکر می‌کنند که لیمان یا سیورودونتسک مال آن‌ها خواهد بود، اشتباه می‌کنند. دونباس اوکراینی خواهد بود.» زلنسکی با این حال آمادگی خود را برای گفتگو با ولادیمیر پوتین اعلام کرده است. میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفتگو‌های صلح با مسکو گفت که به توافق با روسیه نمی‌توان اطمینان کرد و تنها راه برای جلوگیری از به زعم وی تهاجم روسیه، توسل به زور است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در پیامی در کانال تلگرام خود نوشت: «هرگونه توافقی با روسیه در حد حتی یک پاپاسی هم ارزش ندارد. آیا امکان دارد با کشوری که همواره دروغ می‌گوید مذاکره کرد؟» این درحالی است که مقامات مسکو، اوکراین را مقصر به شکست کشاندن مذاکرات اعلام کرده بودند. مقامات کی‌یف شروطی از جمله عقب‌نشینی روس‌ها از دونباس و شبه‌جزیره کریمه را مطرح کرده‌اند که مسکو به شدت با آن مخالفت کرده است. این درحالی است که با تسلط روس‌ها بر شرق اوکراین، این احتمال وجود دارد که این مناطق به‌طور کامل ضمیمه خاک روسیه شوند. هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق امریکا هم اخیراً در سخنانی جنجالی پیشنهاد داده که برای توقف جنگ در اوکراین، این کشور باید بخش‌هایی از خاک خود را به روسیه واگذار کند. روسیه تلاش می‌کند با کنترل شرق اوکراین، امنیت مرز‌های خود را گسترش دهد تا از تهدیدات ناتو در امان باشد. هرچند با کمک‌های گسترده تسلیحاتی غرب به اوکراین، تنش‌ها بین ناتو و روسیه روز به‌روز تشدید می‌شود که نگرانی‌ها نسبت به درگیری مستقیم بین دو طرف افزایش یافته است.
پوتین در موضع قدرت
به دنبال درخواست آلمان و فرانسه برای ازسرگیری مذاکرات میان مسکو و کی‌یف، ولادیمیر پوتین از آمادگی کشورش برای از سرگیری مذاکرات با اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در یک گفت‌وگوی تلفنی مشترک از پوتین خواستند مذاکرات مستقیمی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود انجام دهد. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین افزود، آن‌ها ابتدا بر تکمیل روند مذاکرات تأکید کرده و سپس در‌باره وضعیت نظامی در میدان جنگ میان دو کشور تبادل‌نظر کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور روسیه درباره خطر ادامه ارسال تسلیحات از غرب به اوکراین هشدار داد و گفت که حمایت و کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین باعث بی‌ثباتی اوضاع و تشدید بحران انسانی خواهد شد. در این مکالمه تلفنی ولادیمیر پوتین ضمن اشاره به لزوم لغو تحریم‌های غربی علیه مسکو، گفت که عرضه محصولات کشاورزی از روسیه ممکن است تنش‌های موجود در بازار مواد غذایی را کاهش دهد. پوتین همچنین تأکید کرد که کشورش آماده یافتن راه‌هایی برای صادرات غلات اوکراین از جمله انتقال آن از بنادر دریای سیاه است. در حالی که کی‌یف بحران جهانی غذا را ناشی از توقیف ۲۲ میلیون تن غلات در بنادر خود توسط روسیه می‌داند، مسکو بار‌ها این موضوع را رد کرده و مسئولیت ایجاد این بحران را برعهده تحریم‌های شدید غرب می‌داند. در هفته‌های اخیر سازمان ملل و بسیاری از کشور‌ها نسبت به بروز بحران غذایی در جهان پس از جنگ اوکراین هشدار داده‌اند و طبق آمار‌ها میلیون‌ها نفر در جهان در معرض خطر گرسنگی قرار دارند که می‌تواند فاجعه انسانی را رقم بزند.

نظر شما