شناسهٔ خبر: 54153271 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

۳۱ اردیبهشت ماه؛

روز ملی اهدای عضو گرامی باد

در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز ۳۱ اردیبهشت ماه هر سال روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» نام‌گذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا گیلان، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز ۳۱ اردیبهشت ماه هر سال روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» نام‌گذاری شده است.

این روز مصادف با سالروز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو با تلاش مسئولان واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همت واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و با تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی کشور به‌ عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی به ثبت رسیده است.

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد. برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را می‌توان زمانی که شخص اهداکننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد. هرکس و در هر سن می‌تواند در صورت بروز مرگ مغزی و با رضایت بستگان، اهداکننده‌ی عضو یا نسج باشد. شرایط پزشکی فرد در زمان مرگ مغزی، تعیین‌کننده‌ی قابلیت وی برای اهدا خواهد بود. اعضای قابل‌اهدا کلیه‌ها، کبد، قلب، ریه، لوزالمعده، روده و نسوج قابل اهدا شامل قرنیه، استخوان، سیاهرگ، غضروف، دریچه‌های قلبی، پوست و تاندون هستند.

دین مبین اسلام، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به‌ تصریح اشاره شده است که "هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است".

این روز بزرگ فرصتی است برای ادای احترام به عزیزانی که با اهدای عضوشان زندگی دوباره را به بیماران نیازمند پیوند اهدا نموده و همینطور خانواده‌های اهداکننده که با رضایت خود در این امر پسندیده سهم داشته‌اند. با آرزوی سلامتی برای گیرندگان عضو و خانواده‌های اهداکننده و آمرزش و غفران برای عزیزانی که اعضای خود را اهدا نموده‌اند.

نظر شما