شناسهٔ خبر: 54146706 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو گرامی باد

هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان۸ نفررا نجات دهد.در هر۱۰دقیقه،یک نفر به لیست انتظار اضافه می‌گردد و در هر۲ساعت،یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد. در هر۱۲ساعت،یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا-جهرم، ۳۱ اردیبهشت روز اهدای عضو نامگذاری شده تا اهمیت این مساله مهم و حیاتی بیش از پیش در جامعه تبیین شود .

اما اهدای عضو چیست؟

انتقال اعضای یک فرد به فرد دیگر برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی وی، را اهدای عضو می‌گویند. اهدای عضو می‌تواند از افراد زنده (در مورد کلیه و یا اهدای قسمتی از، کبد یا ریه بزرگسالان به فرزندانشان) یا از افراد مرگ مغزی و یا از افراد مرگ قلبی ، در شرایط خاص و با تجهیزات و تمهیدات ویژه انجام شود.

چه اعضاء و بافت هایی قابل اهدا می باشد؟

اعضای قابل اهدا: قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کلیه‌ها می‌باشد. علاوه بر این اعضا، برخی از بافت‌های بدن ، نیز قابل پیوند می‌باشند. با اهدای قرنیه چشم ، می‌توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند. تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می‌شوند. پیوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو ، در سرطان استخوان شود. دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می‌رود. پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید می‌باشد. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون می‌باشد. برخلاف عضو، بافت می‌تواند تا ۲۴ و یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی ذخیره کرد.

خلاصه آنکه هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی بخشد.

آیا در صورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد؟

بله؛ بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا ۴۸ ساعت نسوجی مانند قرنیه چشم، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا می‌باشند.

نکته: امروزه روشی به نام(Donation after Cardiac death)  DCD ) یا اهدای پس از مرگ قلبی نیز در برخی کشورها رایج شده است که بر اساس این تکنیک می‌توان برخی ارگان‌های افراد مرگ قلبی را نیز با تکنیک‌های خاص و رعایت برخی محدودیت‌ها استفاده نمود.

آیا فرد زنده هم می‌تواند اهدا کننده باشد؟

بله، در بعضی شرایط می‌تواند اهدا کننده باشد. کلیه یکی از معمول‌ترین اعضای اهدایی افراد زنده می‌باشد، زیرا یک فرد سالم با یک کلیه هم قادر است به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. قسمتی از ریه والدین به کودک زیر ۶ سال، قسمتی از کبد به افراد دیگر و در موارد نادر قسمتی از روده کوچک نیز قابل اهدا می‌باشد.

نظر شما