شناسهٔ خبر: 54153029 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

کاری از مفداگراش به مناسبت روز ملی اهدای عضو ؛

اینفوگرافیک/ "باورهای اشتباه درباره اهدای اعضا"

مفداگراش به مناسبت ۳۱ اردیبهشت ماه روز ملی اهدای عضو ، شش باور غلط در مورد اهدای عضو را در قالب اینفوگرافیک تهیه و منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

گاهی تصورات اشتباه درباره اهدای اعضا مانع از این می‌شود که افراد به اهدای عضو عزیزان خود رضایت بدهند. در ادامه چند مورد از این تصورات اشتباه را مرور می‌کنیم :

۱. اگر داوطلب اهدا باشم، کادر درمان تمام تلاشش را برای نجات جان من نمی‌کند

وقتی که شما برای درمان هر بیماری‌ای راهی بیمارستان می‌شوید، پزشکان و کادر درمان روی حفظ جان و تأمین سلامت شما تمرکز می‌کنند. آنها بهترین مراقبت و پرستاری را از شما خواهند کرد و مطمئن باشید برای نجات جان یک فرد دیگر شما را نادیده نمی‌گیرند.

۲. ممکن است موقع صدور گواهی فوت، من هنوز زنده باشم

شاید در روزنامه‌ها و شبکه های اجتماعی خوانده باشید که افرادی پس از تأیید مرگشان، دوباره زنده شده‌اند. یعنی در تشخیص مرگ آنها اشتباهی صورت گرفته است. اما در واقعیت هیچ‌ کسی پس از مرگ زنده نمی‌شود. افرادی که متقاضی اهدای عضو هستند، تست‌های بیشتری را برای بررسی شرایط پزشکی پشت‌سر می‌گذارند تا اطمینان حاصل شود که واقعا از دنیا رفته‌اند. چهار پزشک متخصص نیز باید جداگانه مرگ مغزی بیمار را تأیید کنند و اگر نظر هر چهار پزشک یکسان بود، مرگ مغزی فرد تأیید می‌شود.

۳. اهدای اعضا با اعتقادات مذهبی من تناقض دارد

اهدای اعضا عملی انسانی است که با بیشتر مذاهب دنیا در تناقض نیست. این مذاهب عبارت‌اند از:

  • کاتولیسم رومی؛
  • اسلام؛
  • بیشتر شاخه‌های یهودیت؛
  • بیشتر انواع پروتستان‌ها.

اگر از این بابت مطمئن نیستید، می‌توانید با مبلغی مذهبی مشورت کنید تا با اطمینان کامل در این راه انسانی قدم بردارید.

۴. من زیر ۱۸ سال سن دارم و سنم برای این تصمیم خیلی کم است

در این صورت می‌توانید ابتدا با خانواده خود مشورت کنید و رضایت قلبی و تمایل خود را با آنها در میان بگذارید. به خاطر داشته باشید که کودکان هم از جمله بیماران نیازمند به پیوند هستند و معمولا به عضوهای کوچک‌تری نیاز دارند.

۵. برای اهدای اعضا خیلی پیرم و اعضای بدن من مناسب اهدا نیستند

برای اهدای اعضای بدن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. تصمیم‌گیری در خصوص اهدای عضو بر اساس معیارهای پزشکی و بررسی سلامت عضو انجام می‌شود و ربطی به سن‌وسال فرد اهداکننده ندارد. اجازه بدهید که پزشکان تصمیم بگیرند اعضای بدن شما برای پیوند به فرد دیگر مناسب است یا نه. تصور نکنید که سن بالا باعث می‌شود اعضای بدن شما به کار نیاید.

۶. افراد ثروتمند یا مشهور برای دریافت اعضای اهداشده در اولویت هستند

افراد ثروتمند یا مشهور برای دریافت اعضای اهداشده اولویتی ندارند. در تخصیص اعضای اهداشده برای پیوند، وضعیت اقتصادی و شهرت فرد در نظر گرفته نمی‌شود. تمام تصمیم‌ها بر اساس موارد پزشکی و میزان نیاز افراد اتخاذ می‌شود. مسئول تخصیص عضو برای پیوند در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تنها کسی است که به فهرست بیماران نیازمند پیوند دسترسی دارد. این تخصیص بر اساس اولویت ورود به سامانه، همخوانی گروه خونی و سایر عوامل پزشکی انجام می‌شود و هیچ فرد دیگری در آن دخالت ندارد.

طراح : امیرحسین سحابی، مسئول زیرسرویس گرافیک مفداگراش

نظر شما