شناسهٔ خبر: 54146745 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گشتی در منابع تاریخی و طهران قدیم

روده‌تابی؛ سومین صنعت ارزآور کشور | ردپای آلمانی‌ها در محله

«زهتابی» نام یکی از محله‌های قدیمی منطقه۱۷ است که تاکنون اسم جدیدی برای آن انتخاب نشده است. برای اینکه بدانیم نام این محله چطور انتخاب شده، باید سراغ منابع تاریخی رفت و آن وقت متوجه شویم که ارتباطی بین این نام و محله بوده است یا خیر.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: شغل «روده‌تابی» یا «زه‌تابی» سابقه طولانی در کشورمان دارد. افرادی که در این حرفه مشغول بودند، روده گوسفند را با زحمت بسیار زیاد تاب می‌دادند تا از آن زه تیر و کمان بسازند که در جنگ‌ها و نمایش پهلوان‌ها استفاده می‌شد.

بعدها از این زه برای ساخت کمان حلاجی، آلات موسیقی و شلاق چهارپایان استفاده شد. از آنجا که چنین شغلی در کشورهای دیگر مرسوم نبود، مسئولان شوروی سابق به ایران آمده و در این حرفه سرمایه‌گذاری کردند.

قدیمی‌های منطقه۱۷ از پدر و مادران‌شان نقل می‌کنند که آلمانی‌ها در زمین‌های ضلع جنوبی خط آهن تهران- اهواز و اطراف خیابان آل‌احمد فعلی شروع به ساخت کارخانه‌های زه‌تابی کردند. به همین خاطر اسم این بخش از منطقه به زهتابی معروف شد و هنوز هم سر زبان‌هاست.

این کارخانه‌ها بیش از نیم قرن پیش در این قسمت از منطقه۱۷ ساخته شدند و با توجه به اینکه هنوز هم صادرات روده گوسفند از ایران به اروپا به خصوص آلمان زیاد است و گفته می‌شود کشورمان پس از زعفران و خاویار، سومین صنعت ارزآور خود را مدیون آن است، به احتمال قوی چنین روایتی صحیح است و آلمانی‌ها در راه‌اندازی آنها نقش داشته‌اند.

این محدوده از منطقه۱۷ در سر راه کشتارگاه تهران هم قرار داشت و دامداری‌های زیادی در اینجا فعال بود. به همین خاطر تأمین روده برای کارخانه‌های زهتابی آسان بود.

پس از پیروزی انقلاب و مهاجرت گسترده اقوام مختلف به اراضی منطقه۱۷، این کارخانه‌ها تعطیل شدند و جای خود را به کارگاه‌های کاشی‌پزی و موزاییک‌سازی دادند. البته از این کارگاه‌ها هم اثری باقی نمانده و جایشان را خانه‌ها به‌خصوص مغازه‌ها و فروشگاه‌های کاشی و سرامیک گرفته‌اند.

نظر شما