شناسهٔ خبر: 54045914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: فردوسی در قله شعر و حماسه افتخار ایرانیان است

صاحب‌خبر -

محمد حسین زاده در آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی افزود: فردوسی رستم را حماسه کرد تا حماسه رییس علی دلواری مقابل استعمار انگلیس آغاز شود.

وی با بیان اینکه فردوسی سیاوش را حماسه کرد تا میرزاکوچک خان جنگلی نماد مقاومت با حاکم دست نشانده استعمار شود، ادامه داد: فردوسی سهراب را حماسه کرد تا نوجوان بسیجی فکه و شلمچه برای ما ستاره شود؛ همچنین فردوسی کاوه را حماسه کرد تا محمود کاوه برای ما در کردستان معنا شود.

دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان رضوی با بیان اینکه فردوسی در قله شعر و حماسه  افتخار ایرانیان است و هرچه برای فردوسی مرزبان زبان شیرین فارسی کار کنیم کم است زیرا کار او معجزه است، اظهار کرد: فردوسی رستم، سهراب، سیاوش، کاوه و فریدون را به ایرانیان هدیه داد تا راه و رسم عزت را به ما هدیه کند.

وی تصریح کرد: فردوسی راه و رسم بندگی را در میدان رزم برای نسل‌های بعد خود مشق کرد و مقاومت را به نظم درآورد و عزت را سرود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در راستای فرمایشات نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی که گفتند «فردوسی مظلوم بوده و همچنان مظلوم است بروید برای فردوسی کار کنید.» و نیز سخن علامه جوادی آملی در این خصوص «حماسه زیاد داریم ولی فردوسی و حماسه سرا کم داریم»، امسال در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی طی ۱۰ روز آینده برنامه های فرهنگی و هنری گوناگونی در سطح شهر خصوصا با محوریت آرامگاه حکیم توس از فردا شروع خواهد شد و با اهدای جوایز و نشان فرهنگی و هنری فردوسی به بزرگانی که در این حوزه قدم برداشته و حماسه آفریدند، برنامه ها ادامه پیدا می کنند و فردا نیز ویژه برنامه مفصلی در محل آرامگاه برگزار می شود.

حسین زاده ادامه داد: همچنین پس از آن طی فاصله حماسه فردوسی تا شب سوم خرداد همزمان با حماسه فتح خرمشهر، هرشب در محل آرامگاه فردوسی نمایش های متناسب با فردوسی، نقالی، شاهنامه خوانی، تئاتر موضوعی با یکی از قصه هایی که در شاهنامه نقل شده است برای مردم عزیز اجرا می شود.

وی با بیان اینکه همچنین برنامه های متنوعی در سطح نهاد کتابخانه های استان، در مدارس و مساجد برگزار می شود تا بدین طریق به فردوسی توجه شده باشد، عنوان کرد: نسل جدید نیاز دارد که با استفاده از ابزار هنر و زبان روز بتوانیم فردوسی و آرمان فردوسی را به او منتقل کنیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه نشان فردوسی در چهار حوزه اهدا می شود، افزود:  حوزه اول حماسه پژوهی، فردوسی شناسی و شاهنامه شناسی است که به پیشکسوتان و بزرگانی که سالیان سال در این حوزه فعالیت داشته اند با عنوان «نشان فردوسی در حوزه حماسه پژوهی» و حوزه دوم حوزه نشان فردوسی در حماسه سرایی است که به افرادی که سالانه در مسیر فردوسی و تحقق آرمان او گام بر می‌دارند تا در حماسه ها آفرینش ادبی و هنری رقم بزنند و حماسه سرایی برتری داشته باشند اهدا می شود.

وی ادامه داد: حوزه سوم نشان فردوسی در حوزه حماسه سازی است که این نشان به حماسه سازانی که در حوزه های علم، صنعت، فرهنگی، اجتماعی هم قدم رستم در حوزه صیانت از ایران، حماسه سازی می کنند، اهدا می شود.

 حسین زاده بیان کرد: حوزه چهارم نشان فردوسی در حوزه بین المللی است و به کسانی که کمک می کنند که زبان فارسی و آرمان فردوسی در دنیا نهادینه شود اهدا می شود.

وی افزود: هنوز جا دارد که دکتری سیاست خارجی، نظامی و روابط بین المللی خود را بر اساس مرام شاهنامه احصا کنیم و واحد درسی شود و در دروس علوم سیاسی تدریس شود.

نظر شما