شناسهٔ خبر: 54023216 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارش ایرنا از فروشگاه های سراسر کشور؛

گزارش ایرنا از فروشگاه های سراسر کشور/ تب خرید فروکش کرد+فیلم

استانها - ایرنا- یک روز پس از اوج گرفتن خریدهای هیجانی مردم، رصد میدانی بازار و فروشگاههای زنجیره ای در سراسر کشور در عصر روز جمعه ۲۳ اردبهشت ماه نشان می دهد که تقاضای خرید فروکش کرده و در اغلب شهرهای صف های خرید اقلامی چون مرغ و روغن برچیده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با آغاز اجرای طرح اصلاح سیاست های ارزی و یارانه ای و اعلام نرخ کالاهایی چون، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن روز گذشته شاهد شکل گرفتن صف های خرید مقابل فروشگاههای زنجیره ای در شهرهای مختلف بودیم زیرا شهروندان به دنبال خرید این کالاهای موجود در با نرخ های قبل بودند.

البته مسئولان ملی و استانی با تاکید بر کافی بودن ذخایر کشور در حوزه کالاهای اساسی به مردم اطمینان داده اند که اقلام پرمصرف سبد خانوارها تامین است؛ در این رابطه وزیر جهادکشاورزی روز جمعه با اعلام اینکه هیچ مشکلی در تولید و عرضه مرغ، تخم مرغ و روغن خوراکی نداریم، اظهار داشت: ذخایر روغن در وضعیت عالی قرار دارد و ازدحام در فروشگاه ها به دلیل کمبود کالا نیست.

وی با بیان اینکه نرخ های جدید از ۲۴ اردیبهشت ماه در بازار اعلام می شود، از عرضه کالاهایی چون مرغ و روغن به میزان مورد نیاز خانواده ها خبر داد تا کمبودی احساس نشود.

بر این اساس عصر امروز خبرنگاران ایرنا با حضور در فروشگاههای بزرگ در شهرهای مختلف، مشاهدات میدانی خود را قالب خبر، عکس و فیلم روایت کردند تا نمای روشنی از وضعیت بازار و انتظارات مردم به مسئولان ارایه کنند. در گزارش زیر بخشی از این گزارشها روایت شده است:

 تب خرید فروکش کرد

آذربایجان شرقی

در فروشگاه مرکزی رفاه در تبریز عصر جمعه تعداد مراجعه کنندگان برای خرید کالا افزایش یافته اما مردم با آرامش در حال خرید هستند؛ ماکارونی با نرخ جدید در قفسه ها عرضه شده اما روغن وجود نداشت. در فروشگاه جانبو این شهر نیز روغن نباتی با نرخ مصوب به خریداران عرضه می شود.
در هایپر مارکت پردیس مراغه که یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای جنوب آذربایجان شرقی است، به جز روغن بقیه کالای اساسی به وفور در این فروشگاه عرضه می شود.در فروشگاه رفاه مراغه نیز وضعیت به همین منوال است.

آذربایجان غربی

 در فروشگاه اتکای ارومیه هیچ کمبودی مشاهده نشد و روند عادی خرید در حال انجام است؛ ماکارونی به قیمت جدید عرضه می شود و روغن های موجود نیز اغلب روغن ذرت است که تغییر قیمتی نسبت به قبل نداشته است.
طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا همه اقلام اساسی در فروشگاه های مهاباد وجود دارد به غیر از روغن، ماکارونی و مرغ که به گفته مدیران فروشگاه ها از فردا شنبه به قیمت های جدید عرصه خواهند شد و هیچ کمبودی وجود ندارد.

اردبیل

 بررسی میدانی از فروشگاههای زنجیره ای در اردبیل نشان می دهد که هنوز وضعیت روزهای اخیر در  کمبود برخی کالاها وجود دارد اما مرغ، ماکارونی و روغن با قیمت جدید عرضه می شود. البته قفسه اغلب فروشگاهها از این اقلام خالی است و فروشندگان گفتند که از هفته آینده این کالاها با قیمت جدید تامین و عرضه می شود. 

ایلام

 در فروشگاه اتکا در ایلام اقلام پر مصرف مانند روغن، مرغ، قند و شکر و لبنیات پس از اصلاح قیمت ها هنوز تامین نشده و موجود نیست اما باقی اقلام وجود دارد. خبرنگار ایرنا به فروشگاه افق کوروش نیز مراجعه کرد اما اجازه تهیه گزارش داده نشد. همچنین در فروشگاه هفت  اقلام ذکر شده موجود نبود و فروشگاه برگ سبز شهر ایلام نیز بجز مرغ سایر اقلام را با قیمت قبل عرضه می کرد. همچنین فروشگاه رفاه شهر ایلام نیز با کمبود برخی اقلام از جمله روغن مواجه بود که اعلام کردند بزودی تامین خواهد شد.

اصفهان

 بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از فروشگاه  زنجیره ای کوثر اصفهان، فضای فروشگاه آرام و خلوت است و کالاهایی چون روغن ، ماکارونی و مرغ با قیمت جدید عرضه می شود.

البرز

 رصد میدانی فروشگاههای شهر کرج نیز نشان می دهد که قفسه های مربوط به عرضه مرغ ، تخم مرغ،  روغن خوراکی و شکر خالی است. در یکی از فروشگاه های کوروش کرج مرغ عرضه نمی شد و در فروشگاه اتکا ماکارونی وجود داشت اما مرغ و روغن و شکر موجود نبود. به گفته یکی از فروشندگان فروشگاه کوروش کرج مرغ با تاخیر دو روزه از سوی شرکت ها تامین می شود و اقلامی چون روغن و شکر تحویل فروشگاه نشده است.

 تب خرید فروکش کرد

بوشهر

در فروشگاه شعبه مرکزی رفاه بوشهر امروز قفسه های مرغ و گوشت و روغن خالی است فقط روغن ذرت و مقداری شیشه روغن زیتون و مقدار کمی روغن حیوانی در قفسه ها موجود می باشد.

شهرستان های استان تهران: طبق مشاهدات خبرنگاران ایرنا شرایط در اغلب شهرها آرام است؛ برای نمونه در فروشگاه زنجیره ای رفاه در شهر پردیس اقلام موجود است و کارکنان در حال چیدن کالا هستند و شهروندان به راحتی خرید می کنند و هیچ ازدحامی مشاهده نمی شود.
فروشگاه زنجیره‌ای هایپراستار لواسان روغن مایع و جامد موجود نیست؛ به گفته کارکنان در دو روز گذشته این اقلام تامین شده بود اما به سرعت تمام شده است. این فروشگاه برای اقلاکی چون ماکارونی و شکر محدودیت فروش گذاشته و برای هر نفر سه تا چهار بسته ماکارونی و یک بسته شکر فروخته می شود اما در شهر گیلاوند دماوند شاهد صف خرید روغن هستیم.

خراسان شمالی

 طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا  در فروشگاه های زنجیره ای رفاه و کوروش بجنورد فعالیت به روال عادی ادامه داشته و اقلام اساسی اما به قیمت جدید وجود دارد. در فروشگاه زنجیره ای هایپر فامیلی بجنورد روغن نبود اما گوشت تعاونی ران گوسفند لاغر به قیمت هر کیلوگرم یک میلیون ریال عرضه می شد. تخم مرغ  و گوشت مرغ هم با قیمت جدید به وفور وجود دارد که برای خرید آن همانند روز گذشته صف نبود. سایر اقلام هم به اندازه کافی موجود است.

خراسان رضوی

 در شهر مشهد نتیجه مراجعه به سه فروشگاه افق کوروش، فروشگاه زنجیره ای شهرمای شهرداری مشهد، هایپرمی، رفاه و یک فروشگاه خصوصی نشان می دهد که هیچ یک از این فروشگاهها روغن خوراکی نداشتند اما روغن های ذرت و زیتون و سایر روغن های گران قیمت در قفسه ها وجود داشت.

خراسان جنوبی

 بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در بیرجند فروشگاه رفاه این شهر فاقد روغن بود و البته به دلیل تعطیلی کشتارگاه در روز جمعه مرغ هم امروز عرضه نشده بود اما تخم مرغ در این فروشگاه هنوز با قیمت قدیم یعنی بسته ۱۵ عددی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شد و لبنیات، برنج و ماکارونی در این فروشگاه موجود بود.
در فروشگاه اتکا بیرجند نیز امروز روغن عرضه نشده و قفسه خالی بود اما یکی از کارکنان فروشگاه اظهار داشت که از هفته آینده در صورتی که کارخانه برای ما محموله جدید ارسال کند، توزیع روغن با نرخ مصوب را خواهیم داشت. در این فروشگاه مرغ، تخم مرغ، ماکارونی و لبنیات موجود نبود و قفسه های این اقلام خالی بود. همچنین افراد مراجعه کننده به این فروشگاه‌ها در این ساعت بسیار کم بودند.

 تب خرید فروکش کرد

زنجان

در فروشگاه بزرگ ارزان تک زنجان با نصب کاغذی بر روی شیشه به شهروندان اعلام شده که روغن ندارند؛ در این فروشگاه قفسه های خالی با نوشابه و سایر اقلام پر شده اند و البته برنج به وفور یافت می شود. در فروشگاه دیلی مارکت نیز گفته فروشندگان همه اجناس چون ماکارونی، روغن و مرغ در روزهای گذشته به فروش رفته و یک هفته است که روغن وجود ندارد.

سمنان

 در فروشگاه هایپر فامیلی سمنان به عنوان بزرگ ترین فروشگاه مورد رجوع مردم شهر سمنان، مرغ به دلیل خرید هیجانی مردم موجود نبود و فردا با قیمت جدید ارایه می‌شود، ماکارونی موجود نیست، برنج ایرانی با قیمت قدیم ارائه می‌شود، روغن، قند و شکر نیز با قیمت جدید موجود است. کره نیز موجود بوده اما به هر خانواده فقط ۲ عدد کره فروخته می‌شود. حتی روغن‌های قدیمی که قیمت درج شده روی آن‌ها قیمت قدیم است، از عصر پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت با قیمت جدید ارائه می‌شود.

فارس

 در شهر شیراز وضعیت عرضه کالاها در فروشگاه‌ها به جز اقلام روغن، ماکارونی، شکر و مرغ، عادی است. فروشندگان می‌گویند که از اوایل خردادماه، محموله روغن را دریافت و آن را عرضه می‌کنند. ضمن آنکه تعداد زیادی از فروشگاه‌های مرغ شیراز امروز جمعه تعطیل هستند و برخی که باز هستند، با صف طولانی، محصولات را می‌فروشند.
در شهرستان لارستان در جنوب استان که دیروز به دلیل عرضه روغن با قیمت قبل شاهد جمعیت فراوان مقابل یکی از فروشگاهها بود، با اعلام نرخ جدید، شهد خلوت شدن فروشگاه هستیم و بر اساس اعلام اداره صمت لارستان بالای ۶۰ تن روغن مایع به بازار تزریق شده است

قزوین

در شهر قزوین قفسه روغن و ماکارونی در قفسه های برخی از فروشگاهها در حال اتمام و در برخی فروشگاهها قفسه ها پر است؛ البته مسوولان استان علام می کنند که مشکلی در خصوص کالاهای اساسی وجود ندارد ولی فروشگاه داران اعلام می کنند که از دیروز به محض توزیع، قفسه ها سریع خالی می شد که امروز وضعیت بهتر شده و حضور مردم قزوین در فروشگاهها عادی است. طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا در قزوین تقاضا برای خرید روغن و ماکارونی مثل صبح روز گذشته نیست.

 تب خرید فروکش کرد

کردستان

در فروشگاه افق کوروش و پاسارگاد شهرستان بیجار کالاهای اساسی از جمله انواع ماکارونی و روغن موجود است و خریدها به طور عادی جریان دارد در فروشگاه وین مارکت  هم ماکارونی و کالاهای اساسی عرضه می شود. در شهر بانه نیز تمام اقلام ضروری در دسترس مردم است.

کرمانشاه

 در فروشگاه زنجیره ای افق کوروش کرمانشاه، مرغ و روغن به اندازه کافی در قفسه ها و یخچال موجود بود اما مشتری در فروشگاه نبود.
همچنین طبق مشاهدات ایرنا در فروشگاه رفاه و کوروش قصرشیرین مرغ و روغن، قند و شکر، ماکارونی موجود نیست ولی دیگر اقلام موجود است و ازدحامی وجود ندارد اما در فروشگاه اتکا اقلامی چون برنج، ماکارونی و روغن به صورت سهمیه ای بین کارکنان نیروهای مسلح توزیع می شود.
تمامی فروشگاه های سطح شهر نیز مانند سایر فروشگاه های زنجیره ای فاقد کالاهای اساسی مانند روغن، قند و شکر هستند و مرغ فروشی ها در روز جمعه تعطیل است و اوضاع سطح این  شهر مرزی آرام است.

کرمان

 در فروشگاه رفاه کرمان تنها کمبود روغن وجود دارد که مسئولان فروشگاه اعلام کردند این کالا از کارخانجات بارگیری شده و به زودی توزیع می شود. ضمن آنکه کمبود مرغ در فروشگاهها گزارش نشده و با قیمت جدید درحال توزیع است.
در برخی فروشگاه ها مثل اتکا-شعبه غدیر که روغن موجود بود صبح امروز مردم به صورت نوبتی برای دریافت یک روغن با قیمت قبل به داخل هدایت می شدند.
مسوولان کرمان گفته اند انبارهای کالای استان از نظر کالاهای اساسی تامین است و کمبودها با فوریت تامین می شود. در برخی سوپری ها نیز تخم مرغ فله تمام شده و اعلام می شد که از فردا با قیمت جدید اعلام می شود اما در اغلب فروشگاه های زنجیره ای تخم مرغ بسته ای موجود است.

کهگیلویه و بویراحمد

در فروشگاه های شهر یاسوج کالاهای اساسی موجود و آرامش در این فروشگاهها برقرار است.

گلستان

 طبق روایت خبرنگار ایرنا در فروشگاه رفاه گرگان ماکارونی به نرخ روز ارایه می شود اما روغن و مرغ موجود نیست و شهروندان به آرامی در حال خرید هستنند. در شهرستان مینودشت نیز روغن و ماکارونی در فروشگاه زنجیره ای افق کوروش موجود نبود و با پیگیری خبرنگار مشخص شد این اقلام هفته آینده عرضه می شود. در گنبدکاووس نیز در فروشگاه زنجیره ای افق کوروش ماکارونی و روغن به حد کفایت در قفسه ها موجود است. روغن ۸۱۰ گرمی با نرخ درج شده ۱۴۳۰۰ تومان از دیروز با نرخ ۶۹۵۰۰ در حال عرضه است البته موجودی سایر فروشگاه های کوچک از روغن کم است.

گیلان

در سراسر رشت و گیلان وضعیت عادی است و تنشی دیده نمی شود ضمن آنکه در آستارا فروشگاه های زنجیره ای کالاهای اساسی مدنظر را با قیمت های قبلی توزیع و تمام کرده اند و منتظرند فردا یا امشب کالاها با قیمت های جدید وارد شود. روز گذشته صف ها شلوغ بود و اکنون آرامش کامل برقرار است.

 تب خرید فروکش کرد

لرستان

 در یکی از فروشگاه های کوروش در خرم آباد  قفسه‌ها پر از اجناس مختلف بوده اما ماکارونی و روغن در  این فروشگاه وجود ندارد و جای این اقلام با کالاهای دیگر پر شده است.

مازندران

 در فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ شهر ساری فعالیت به روال عادی ادامه دارد . همچنان روغن سرخ کردنی وجود ندارد ولی روغن پخت و پز به وفور با قیمت جدید وجود دارد ولی کسی خرید نمی کند. تخم مرغ هم با قیمت جدید در بسته های مختلف به وفور وجود دارد که بعضی از مردم میخرند . سایر اقلام هم به اندازه کافی موجود است . مرغ در این فروشگاه ها وجود ندارد و وعده فردا شنبه را می دهند.

مرکزی

در استان مرکزی طی بازدیدی که از فروشگاه رفاه اراک انجام شد، کمبود روغن و لبنیات محسوس است اما مرغ گرم هم به صورت بسته‌بندی بین مشتریان توزیع می شود و در مورد دیگر کالاهای اساسی مشکل چندانی به چشم نمی‌خورد.

همدان

همچنین اجناس مختلف از جمله کالاهای اساسی در فروشگاه‌های همدان موجود و وضعیت خرید مردم همانند روزهای گذشته برقرار است.

هرمزگان

 بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا در هرمزگان با توجه مشخص شدن قیمت‌های جدید مرغ و روغن وضعیت فروشگاه‌های تارا، رفاه و شیلات بندرعباس آرام بوده است. در جزیره کیش کالاهای اساسی از جمله برنج، ماکارونی، تخم مرغ و روغن در جزیره کیش در حال توزیع است هرچند در برخی از فروشگاه‌های روغن و مرغ موجود نیست اما طبق پیگیری های ایرنا از مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش محموله های مختلفی از برخی استان ها خریداری و در حال حمل به جزیره است.
طبق  اظهارات علی فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری هرمزگان کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از جمله مرغ، روغن، برنج و شکر در سطح همه شهرها و روستاها در تمامی شهرستان‌های استان در انبارها نیز ذخیره‌ سازی شده است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

نظر شما