شناسهٔ خبر: 54040780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش میدانی خبرنگاران استانی مهر؛

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

گزارش میدانی خبرنگاران مهر در استان‌های مختلف کشور حکایت از رسیدن بازار به ثبات بعد از چند روز التهاب دارد، تب تند خرید فرونشسته است اما همچنان در برخی کالاهای اساسی کمبود وجود دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بعد از گذشت چند روز از اعلام تصمیم اقتصادی جدید دولت خبرنگاران استانی خبرگزاری مهر به سطح بازار رفتند و در گفت‌وگو با مردم و کسبه آخرین وضعیت را جویا شدند، به‌رغم اینکه بازار در مسیر رسیدن به آرامش قرار دارد همچنان در برخی استان‌ها کمبود کالاها گزارش‌شده است.

درخواست شهروندان برای تشدید نظارت‌ها و نگرانی از تسری گرانی از چهار قلم اعلامی به سایر کالاهای اساسی و همچنین جلوگیری از احتکار و گران‌فروشی از دیگر مطالبات مردم بوده است.

بحث فروش اجناس گذشته به قیمت جدید، عدم تخصیص یارانه به برخی خانوارها و افزایش حجم تقاضای عمومی در بازار از دیگر موارد مطرح‌شده بود.

در این گزارش جزئیات گزارش‌های میدانی خبرنگاران مهر در استان‌های کرمانشاه، یزد، آذربایجان شرقی، لرستان، مازندران، خوزستان و گیلان آمده است که همراه با فیلم‌هایی از وضعیت فروشگاه‌های عرضه کالا پیش روی مخاطبان قرارگرفته است.

گزارش میدانی مهر از بازار کرمانشاه؛

آرامش در بازار کالاهای اساسی / ضرورت افزایش نظارت بر بازار

سمیه نوری خبرنگار خبرگزاری مهر در کرمانشاه گزارش داد که با افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در راستای اصلاح سیاست اعطای ارز ترجیحی در چند روز اخیر زمزمه‌هایی از کمبود کالاها مطرح شد.

پس واریز یارانه‌های کمک معیشتی وارد بازار شدیم تا از میزان موجودی کالاهای اساسی و گرانی‌ها آگاهی پیدا کنیم که در این راستا وارد فروشگاه‌ها و خرده فروش‌های مواد غذایی که عرضه کالاهای اساسی مردم را به عهده داشتند شدیم.

نرگس حسنی یکی از همشهریان کرمانشاهی که برای خرید مواد مورد نیاز خود به فروشگاه مواد غذایی آمده بود در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چند روز پیش در صفحه‌های فضای مجازی عکس نوشته و فیلم‌های بسیاری مبنی بر گرانی کالاهای اساسی منتشر شد که با وجود داشتن برخی مواد غذایی مانند روغن، تخم‌مرغ در منزل باعث شد برای خرید مجدد به بازار بیاییم.

وی با اشاره به اینکه متأثر از مطالب منتشر شده در فضای مجازی برای تهیه روغن و تخم مرغ قرار گرفته بود، افزود: تصور داشتم که با کمبود و قحطی برخی کالاها مانند روغن و گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بازار مواجهه باشیم اما حالا به راحتی مواد مورد نیاز پیدا شده و برای تهیه آن هیچ مشکلی نداشتم.

این شهروند کرمانشاهی با بیان اینکه قیمت‌ها افزایش یافته است، ادامه داد: با وجود اینکه شاهد افزایش قیمت برخی اقلام در بازار هستیم اما بر خلاف شایعه‌سازی‌ها تمام کالاهای مورد نیاز به ویژه کالاهای اساسی در بازار یافت می‌شود و حتی نیازی به طی کردن مسیر برای پیدا کردن مواد مورد نیاز نیست.

حسنی مبلغ واریز شده به عنوان یارانه کمک معیشتی را طرح خوبی دانست و گفت: دولت و مسئولان با واریز کردن مبلغی با عنوان یارانه معیشتی کمک بسیار خوبی به بالا بردن سطح توانایی خرید مردم برای تهیه کالاهای مورد نیاز کرده و همزمان شدن اجرای این طرح با طرح افزایش قیمت‌ها همخوانی داشته و باعث شده که فشار زیادی به مردم وارد نشود.

در جایی دیگر یکی از کسبه و خرده فروشان در محلات پایین شهر، شهر کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در چند روز اخیر طی ابلاغیه‌ها و اجرای طرح‌هایی از سوی دولت و مسئولین به منظور ثبات قیمت‌ها و ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور تغییراتی در قیمت کالاهای اساسی موجود در بازار شده است که نگرانی مردم را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاها، افزود: در چند روز گذشته برخی کالاها مانند روغن، گوشت مرغ، تخم‌مرغ در بازار شاهد افزایش قیمت‌هایی بود که به همین دلیل از سمت مردم نیز تقاضای بیشتری داشته که علت اصلی این افزایش تقاضاها نگرانی مردم از کمبود و یافت نشدن این کالاها است.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

این خرده فروش کرمانشاهی در ادامه با بیان اینکه تا کنون در چند روز گذشته هیچ گونه کمبودی وجود نداشته، بیان کرد: با وجود تقاضای بیش از حد مردم برای ۴ کالای نام برده شده اما تا به امروز دچار کمبودی نبوده‌ایم و به محض اتمام کالاهای مورد نیاز در مغازه به سرعت کالای جدید جایگزین شده است.

کسبه خرده فروش کرمانشاهی ابراز کرد: تا چند روز پیش نگرانی مردم از عدم یافتن مواد مورد نیاز خود بود که تقاضای زیادی برای روغن و نیز گوشت مرغ را داشتند اما به دلیل موجود بود اقلام به میزان کافی آسودگی خاطری برای اهالی ایجاد شده و امروز در مقایسه با روزهای گذشته بسیار آرام‌تر و تب و تاب مردم برای تهیه برخی اقلام فروکش کرده است.

به دنبال پیگیری‌های خبرنگار مهر برای بررسی علت گرانی و کمبود برخی اقلام مورد نیاز مردم در بازار به سراغ مسئولین استانی رفت.

شهریار قاسمی رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ماه گذشته بیش از ۲ هزار تن کالای اساسی در استان توزیع شده و در حال حاضر کمبود کالای اساسی برای مردم وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه مرغ جوجه ریزی ۹۰ روز زمان می‌برند، افزود: به دلیل جوجه ریزی مناسب در استان کرمانشاه در حال حاضر گوشت مرغ به اندازه کافی برای توزیع روزانه با توجه به افزایش تقاضا به صورت ۱۲۰ تنی وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه تیم‌های نظارتی جهاد کشاورزی نظارت بر توزیع کالاها دارند، تصریح کرد: ۱۶ تیم نظارتی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در نوبت‌های صبح و عصر به همراه ۶۵۰ نفر از بسیجیان بر توزیع کالاهای اساسی نظارت دارند. جزئیات گزارش خبرنگار مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار یزد؛

اطمینان خاطر استاندار به مردم در مورد یارانه‌ها / بازار آرام است

نیره شفیعی پور خبرنگار خبرگزاری مهر در یزد هم گزارش داد پس از آنکه دولت اقدام به واریز یارانه جدید و مصوب کردن افزایش نرخ برخی اقلام نظیر مرغ، تخم مرغ و روغن کرد، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در یزد نیز فعال شدند.

عده‌ای در تلاش برای ارائه اطلاعات صحیح به مردم و عده‌ای دیگر در صدد تهییج مردم هستند اما آگاه کردن مردم توسط مسئولان استان از استاندار گرفته تا ائمه جمعه و جماعات تا کارشناسان، فضای یزد را آرام و به دور از تنش کرده است.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

البته با رسانه‌ای شدن افزایش قیمت روغن، مرغ و تخم مرغ، صف‌هایی در برخی فروشگاه‌ها تشکیل شد که البته برخی از این صف‌ها به گفته بازرسان پشت پرده‌هایی دارد که در ادامه ذکر خواهد شد.

پس از تصویب قیمت و اعلام رسمی آن از صبح پنجشنبه، این صف‌ها نیز برچیده شد و به نظر می‌رسد با قطعی شدن نرخ برخی دیگر از کالاها، آرامش به طور کامل بر بازار حاکم شود و مردم بتوانند با یارانه‌های دریافتی خود، اقلام مورد نیازشان را خریداری کنند.

پشت پرده صف در یکی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای یزد این بود که صاحب فروشگاه، مقادیر زیادی روغن احتکار کرده بود اما به محض اینکه متوجه شد، انبار احتکار او لو رفته، با ارسال پیامک به مشتریان خود با این مضمون که روغن به نرخ قبل عرضه می‌شود، مشتریان را به فروشگاه کشاند که البته بازرسان پس از آنکه روغن بین مردم توزیع شد، برای انجام اقدام قانونی وارد عمل شدند.

این فروشگاه تقریباً از معدود فروشگاه‌هایی بود که مردم برای خرید روغن از آن صف بسته بودند و فیلم‌های همین صف نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که البته برخی بدون اطلاع از موضوع، زیرنویس‌هایی برای این فیلم تهیه کردند که دور از واقعیت بود.

تلاش‌هایی برای متشنج نشان دادن اوضاع بازار یزد در شبکه‌های اجتماعی انجام شد اما واقعیت این است یزد از آرام‌ترین استان‌های کشور است و مسئولان استان توانسته‌اند با توضیحات خود مردم را نسبت به طرح هوشیار کنند.

البته مردم نگرانی‌هایی نیز دارند اما این نگرانی‌ها باعث نا امیدی آنها نشده است. یکی از شهروندان یزدی در مورد نگرانی خود از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به خبرنگار مهر گفت: نگرانی من این است که دولت نتواند قیمت سایر کالاهایی که خود اقدام به افزایش قیمت آنها نکرده را کنترل کند.

عبدالرضا مقیمی عنوان کرد: به نظر می‌رسد وقتی قیمت مرغ، تخم مرغ، شیر، روغن و برخی کالاهای دیگر گران شود، سایر کالاها و حتی خدمات مثل حمل و نقل نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و گران می‌شود.

وی افزود: اگر دولت بتواند در این زمینه به خوبی عمل کند و کنترل بازار را در دست داشته باشد، می‌توان به آینده این طرح امیدوار بود.

اطمینان خاطر استاندار به مردم در مورد یارانه‌ها/بازار آرام است

مقیمی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه دولت قول داده، با اجرای این طرح قاچاق کالا را مهار کند و یارانه را عادلانه توزیع کند، به این طرح خوش بین هستم اما همه چیز به مدیریت دولت در ادامه اجرای طرح باز می‌گردد.

شهروند دیگری اظهار داشت: ایران به بهشت اتباع خارجی تبدیل شده است زیرا ارزش پول ما نسبت به اغلب کشورها حتی کشورهای عربی همسایه پایین‌تر است به همین دلیل قاچاق کالا بسیار اتفاق می‌افتد و این حقی است که از مردم ما ضایع می‌شود.

زهرا محقق عنوان کرد: اگر دولت بتواند طرح را همانطور که اکنون برنامه ریزی کرده، پیش ببرد، نگرانی نداریم.

برخی کالاها گران شده اما مردم، ما به ازای آن را در قالب یارانه دریافت کرده‌اند و این حقی است که دولت برای مردم کشورمان قائل شده است.

یکی دیگر از نگرانی‌های مردم، عدم واریز یارانه هاست. برای برخی که یارانه واریز نشده، به شدت نگرانی بخاطر عدم توان خرید کالاهای اساسی مانند مرغ و روغن وجود دارد اما استاندار یزد در این زمینه به مردم آرامش خیال داده است.

استاندار یزد در این زمینه اظهار داشت: مردم هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند و اعتراض خود را در صورت عدم دریافت یارانه در سایت‌های اعلام شده، ثبت کنند.

مهران فاطمی عنوان کرد: دولت با نگاه منعطف به اعتراض‌ها رسیدگی خواهد کرد و برخلاف یارانه‌های قبلی، ۹۷ درصد مردم زیر پوشش قرار می‌گیرند بنابراین تقریباً هر فردی که یارانه دریافت نکرده، با ثبت اعتراض، به حساب او واریز خواهد شد.

وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهم به عنوان استاندار دولت رئیسی، اجازه نمی‌دهیم هیچ حقی از هیچ فردی ضایع شود.

مشروح گزارش مهر را اینجا ببینید.

گزارش میدانی مهر از بازار آذربایجان شرقی؛

آرامش در فروشگاه‌ها حاکم است / کمبودها جبران شود

آناهیتا رحیمی خبرنگار خبرگزاری مهر در تبریز هم گزارش داد که طی چند روز گذشته نیز اخبار متعدی از کشف احتکار کالاهای اساسی در استان به گوش رسید؛ اخباری که مردم را برای تأمین کالاهای اساسی نگران کرد و به دنبال آن، موج افزایش قیمت و صف‌های طویل بار دیگر آغاز شد.

حالا چند روزی است که مردم در تب و تاب خرید کالاهای اساسی خود هستند و گزارشات میدانی خبرنگار مهر نیز حاکی از آرامش در فروشگاه‌های تبریز و همچنین کمبود برخی از کالاهای اساسی است.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

یکی از صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر با کمبود روغن و شکر مواجه شده‌ایم اما تخم مرغ و ماکارونی با قیمت‌های جدید موجود است و کمبودی در این اقلام نداریم.

وی ادامه داد: دولت باید هر چه سریع‌تر تمهیدات لازم را اتخاذ کند تا از خرید بی رویه مردم جلوگیری شود.

صاحب فروشگاه زنجیره‌ای گفت: در حال حاضر مردم دچار نوعی ترس و اضطراب از کمبود اقلام اساسی شده‌اند و به همین دلیل بیش از نیاز مصرفی خود، خرید می‌کنند.

یکی از شهروندان تبریزی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در بیشتر فروشگاه‌ها روغن و شکر کمتر یافت می‌شود و مردم به نوعی سردرگم شده‌اند.

این شهروند تبریزی بیان کرد: دولت هر چه سریع‌تر باید سر و سامانی به وضعیت بازار بدهد.

حالا اکیپ‌های نظارتی برای جلوگیری از احتکار هم‌چنان به رصد خود ادامه خواهند داد و به گفته مسئولان نیز، تا چند روز آتی وضعیت آشفته بازار بهبود خواهد یافت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کمبود کالا در سطح استان آذربایجان شرقی وجود ندارد و با توجه به میزان کافی ذخایر کالاهای استراتژیک در استان، آماده ارائه کالا به نسبت میزان تقاضای مردم هستیم.

محمد کلامی ادامه داد: طی روزهای گذشته ۳۰۰ تن کشتار و توزیع مرغ گرم در بازار انجام می‌گرفت اما در حال حاضر نزدیک بر ۴۰۰ تن مرغ گرم و ۷۵ تن مرغ منجمد در بازار توزیع شده است.

وی افزود: کمبود تخم مرغ در بازار وجود ندارد و در حال حاضر نیز روغن با قیمت‌های قبلی در برخی از فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و با قیمت‌های جدید نیز از فردا در فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد. ادامه گزارش خبرنگار مهر را اینجا ببینید.

گزارش میدانی مهر از بازار خوزستان؛

کمبود روغن در برخی فروشگاه‌ها

خبرنگار خبرگزاری مهر در اهواز هم گزارش داد که بعد از التهابات ایجاد شده در تأمین کالاهای اساسی در بازارهای خوزستان و نایاب و کمیاب شده برخی کالاها مثل روغن، مرغ، تخم مرغ و … امروز شنبه و با تعیین قیمت‌های جدید، بازارها به آرامش نسبی رسیده‌اند.

از شهرهای مختلف خوزستان خبر می‌رسد، کالاهای اساسی به اندازه کافی در فروشگاه‌های تأمین شده و مردم مشکلی برای تأمین آنها ندارند هر چند برخی‌ها با قیمت‌های جدید شوکه شده‌اند و این بار مشکل آنها گرانی این کالاها است.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

علی میاحی مدیر یک فروشگاه بزرگ در آبادان در خصوص شرایط توزیع کالاهای اساسی به خبرنگار مهر گفت: از امروز صبح فروشگاه ما همه کالاهای اساسی و ضروری مردم را به اندازه کافی دارد و از روز گذشته محموله‌های این کالا به فروشگاه ما ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه کالاها با قیمت جدید به فروش می‌رسد، افزود: مراجعه مردم امروز به صورت عادی بوده است و با وجود اینکه مردم خرید زیادی انجام می‌دهند ولی هجومی به فروشگاه در کار نیست ضمن اینکه اقلام به اندازه کافی در فروشگاه ما موجود است و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

میاحی بیان کرد: بیشترین تقاضای در خریدهای مردم برای دریافت روغن بوده است که خوشبختانه به اندازه کافی در فروشگاه موجود است.

در اهواز هم بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد آرامش نسبی در بازار حاکم است ولی هنوز برخی فروشگاه هیچ روغنی در ویترین خود ندارد و اعلام می‌کنند هنوز به دست آنها رسیده است.

علی طهماسبی یک مغازه دار اهوازی به خبرنگار مهر گفت: تقاضا برای روغن زیاد داشتیم ولی تا ظهر امروز روغن به دست ما نرسیده ولی در جریان هستیم که در حال توزیع است.

وی افزود: چندی روزی هست که اصلاً موفق به تأمین روغن برای خرید مردم نشده بودیم ولی به نظر می‌رسد با قیمت‌های جدید اعلام شده به زودی بازار به اندازه کافی دارای روغن خواهد شد ولی تخم مرغ به اندازه کافی و به قیمت جدید به دست ما رسیده است.

طهماسبی عنوان کرد: بیشترین درخواست خرید مردم امروز روغن بوده است که انتظار داریم مسئولان به سرعت نسبت به تأمین و توزیع آنها اقدام کنند.

علی صمدی یکی از فروشندگان مرغ اهوازی نیز به خبرنگار مهر گفت: امروز به اندازه کافی مرغ داریم و مردم در حال خرید هستند و مشکلی از بابت تأمین مرغ وجود ندارد.

وی افزود: در چند روز اخیر تقاضا برای خرید مرغ بسیار زیاد بود و سهمیه ما جوابگوی این همه تقاضا نبود برای همین با نوعی ازدحام مواجه شدیم.

صمدی بیان کرد: امروز مرغ با قیمت جدید عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد تقاضا برای خرید مرغ کاهش یافته است چرا که مردم هنوز با قیمت جدید کنار نیامده‌اند و اندکی زمان می‌برد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این اطمینان به مردم داده می‌شود که مرغ مورد نیاز در مرغداری‌ها جود دارد و متناسب با نیاز روزانه وارد کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان می‌شود.

جزئیات گزارش مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار لرستان؛

اوضاع بازار پس از چند روز هیجان / «نظارت» شاه‌بیت مطالبات ملت!

فاطمه حسینی خبرنگار خبرگزاری مهر در خرم‌آباد هم گزارش داد که با آغاز طرح اقتصادی دولت در زمینه حذف ارز ترجیحی و یارانه برخی کالاهای اساسی در کشور، شاهد موج افزایشی تقاضای عمومی در برخی از فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی عرضه کالاهای اساسی در لرستان و همچنین تشکیل صف‌های شلوغ خرید برخی کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن بودیم.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

این وضعیت بازار، شرایط را برای برخی از سودجویان و دلالان فراهم کرد تا با احتکار کالا و در نهایت فروش کالاهای اساسی با چند برابر قیمت، موجب بر هم زدن تنظیم بازار استان در مقطعی شوند، موضوعی که با ورود جدی دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و همچنین اطلاعات سپاه در شهرستان‌های مختلف با شکست مواجه شد.

مسئولان و متولیان امر در لرستان تاکید دارند که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان ذخیره سازی شده است و به مرور وارد بازار و در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان توزیع خواهد شد، همچنین دستگاه‌هایی مانند سپاه و نیروی انتظامی در چنین شرایطی به کمک دستگاه‌های اجرایی و نظارتی آمده‌اند و با همکاری لازم اقدام به کشف انبارهای احتکار کالاهای اساسی در سطح شهرستان‌های استان می‌کنند.

آنچه که مورد انتقاد شهروندان است، بالا بودن قیمت برخی از کالاهای اساسی مانند لبنیات، روغن و… در سطح برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها است که می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی همچون تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و همچنین اتاق اصناف برای برخورد با تخلفات ورود جدی تری داشته باشند و با گران فروشی و همچنین کم فروشی این کالاها برخورد قاطعی داشته باشند.

یک عرضه کننده گوشت مرغ در بازار خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه گوشت مرغ در بازار زیاد است اما قیمت آن بالا رفته است اظهار داشت: در حال حاضر گوشت مرغ با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه مرغ اشباع شده و در بازار زیاد است بیان داشت: صفی دیگر در بازار و مغازه‌ها وجود ندارد، هیچ مغازه‌ای در بازار و خیابان‌ها نیست که شلوغ باشد.

این عرضه کننده گوشت مرغ در بازار خرم آباد بیان داشت: ما دیگر در بازار کمبود مرغ نداریم.

یکی از کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خرم آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اقلامی که مورد نیاز مردم بوده در فروشگاه موجود است.

وی با بیان اینکه در فروشگاه روغن، برنج و… داشته‌ایم و در بین خریداران توزیع شده است عنوان کرد: همچنین درخواست داده‌ایم که دوباره کالاهای اساسی به فروشگاه اختصاص پیدا کند که قرار است امروز شنبه کالاهای مورد نیاز در اختیار ما برای توزیع در بین مردم قرار داده شود.

این متصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خرم آباد با تاکید بر اینکه تمام اجناسی که ما در فروشگاه داریم با قیمت قدیم است و هیچ قیمت جدیدی نداریم ادامه داد: لبنیات نیز با قیمت قدیم در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

یکی دیگر از کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خرم آباد با بیان اینکه در فروشگاه عمده کالاهای اساسی مورد نیاز مانند برنج، روغن، لبنیات، تخم مرغ و… موجود است اظهار داشت: روز گذشته دولت کالاهای اساسی را با حضور نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی و همچنین تعزیرات حکومتی در اختیار فروشگاه ما قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی با نظارت دستگاه‌های متولی در بین مردم توزیع می‌شود عنوان کرد: فعلاً کالاهای عرضه شده در فروشگاه، بر اساس قیمت‌های قدیم است.

بهرام ستاری معاون استاندار لرستان از ذخیره دو هزار و ۵۵۰ تن برنج در استان خبر داد و گفت: مصرف روزانه این کالا بین پنج تا شش تن بوده و ۶۰ تن نیز روغن ذخیره داریم که روزانه ۳.۵ تن مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ تن مرغ منجمد نیز ذخیره داریم که وارد بازار نشده است، افزود: تمام مصرف روزانه ما بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن است که روز گذشته بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ تن توزیع شد اما ناهماهنگی‌هایی در بازار صورت گرفت.

ادامه گزارش خبرنگار مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار گیلان؛

بازار به ساحل آرامش نزدیک است / جای خالی روغن و مرغ در فروشگاه‌ها

بهرام قربانپور خبرنگار خبرگزاری مهر از رشت هم در گزارشی گفت: پس از اجرای طرح اصلاح قیمت چهار قلم کالای اساسی با هدف «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها»، به بازار، فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های عرضه کالا و اجناس در مرکز گیلان آمدیم تا از التهابات احتمالی افزایش قیمت‌ها و نگرانی‌های مردم در این حوزه گزارشی تهیه کنیم.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

وقتی وارد بازار می‌شوید ازدحام و شلوغی‌ها در فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد، صف خرید اجناس از جمله روغن و مرغ بسیار طولانی و خسته کننده است، مردم در صدد خرید مایجتاج اولیه زندگی هستند وقتی با آنها هم صحبت می‌شوید از گرانی‌ها، کمبود برخی اجناس و بی ثباتی قیمت‌ها گلایه دارند، اما از یک سو افزایش یارانه‌ها را اقدامی ارزشمند برای جبران افزایش قیمت‌ها تلقی می‌کنند.

افزایش رسمی چهار قلم کالا اعم از مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات سبب شده تا مردم برای تهیه این اقلام به فروشگاه‌ها و مراکز خرید مراجعه کنند و آنطور که مدیران فروشگاه‌ها عنوان می‌کردند، وضعیت شلوغی و حضور مردم در یکی دو روز اخیر نسبت به سایر روزها متفاوت بوده است.

اما وقتی سراغ روغن را از قفسه فروشگاه‌ها گرفتیم با قفسه خالی مواجه شدیم، قفسه‌هایی که به محض پر شدن، خالی می‌شد و همین موضوع دغدغه و نگرانی مردم را دوچندان کرده است، البته این موضوع در برخی فروشگاه‌ها برای لبنیات هم صدق می‌کرد. فروشگاه‌های عرضه مرغ هم تمام اجناسشان به فروش رفته بود و دیگر مرغی برای فروش نداشتند و بعضاً کرکره‌هایشان را پایین کشیده بودند.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

صف خرید مرغ در همان ابتدای آزادسازی قیمت‌ها بسیاری طولانی شد و مردم برای خرید مرغ و تخم مرغ به فروشگاه‌ها مراجعه کردند و بعضاً افراد بیشتر از حد نیازشان مرغ خریدند و همین موضوع ترازوی عرضه و تقاضا را به سمت تقاضا سنگین کرد، در حالی فروشگاه‌ها خالی از روغن و مرغ است که متولیان امر بارها مدعی شدند که هیچ کمبود کالایی در بازار وجود ندارد و هیچ جای نگرانی نیست و همین تضاد و دوگانگی حرف تا واقعیت‌ها، مردم را بیشتر نگران کرده است.

صالح پور یکی از شهروندان رشتی که در حال خرید بود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فروشگاه‌ها از وقتی که آزادسازی و اصلاح قیمت‌ها صورت گرفته بسیار شلوغ شده است.

وی حرکت دولت در آزادسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت کالاها را کمی شتاب زده عنوان کرد و افزود: اگر این آزادسازی‌ها و پرداخت یارانه‌ها به دهک‌های پایین هدفمند و با برنامه باشد می‌توان آینده دارای ثباتی را برای بازار متصور شد در غیر این صورت مردم متضرر می‌شوند.

این شهروند رشتی با تاکید بر افزایش نظارت‌ها در بازار، تصریح کرد: نبود نظارت‌ها در بازار سبب شده تا برخی سودجویان و منفعت طلبان از موقعیت پیش آمده سو استفاده کنند.

وی با تاکید بر برخورد ویژه با محتکران و گران فروشان، افزود: برخی با نگاه احتکاری بازار را اداره می‌کنند و این موضوع سبب کاهش اجناس و افزایش قیمت‌ها می‌شود و باید با محتکران برخورد قاطع شود.

منصورزاده یکی دیگر از شهروندان رشتی با اشاره به التهابات موجود در بازار مرغ و روغن، بیان کرد: بازار روغن قبل از افزایش قیمت‌ها هم دچار چالش بود اما این افزایش قیمت سبب تشدید التهابات شده است.

وی با بیان اینکه روغن در فروشگاه‌ها یافت نمی‌شود، افزود: نظام توزیع روغن در بازار باید ساماندهی شود تا مردم راحت تر به این کالا دسترسی پیدا کنند.

رضانژاد یکی از مدیران فروشگاه‌های عرضه کالا در رشت با اشاره به حضور شوکه کننده مردم برای خرید، اظهار کرد: پس از اعلام افزایش قیمت اقلام، فروشگاه‌ها با موجی از مردم مواجه شد که شوکه کننده بود.

وی با بیان اینکه خرید احساسی مردم موجودی برخی کالاها را با چالش مواجه کرده است، افزود: برخی مردم بیش از حد نیازشان کالا خریداری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا سایر افراد در خرید اجناس با مشکل روبرو شوند. مشروح گزارش میدانی مهر را اینجا بخوانید.

گزارش میدانی مهر از بازار مازندران؛

وعده متولیان برای رفع مشکل کمبود کالا

خبرنگار خبرگزاری مهر در ساری هم گزارش داد که تعطیلی روز جمعه به کمک برخی اصناف آمد و کره کره مغازه‌هایشان را کشیدند و برخی‌ها نیز یا اقلام مورد نیاز را نداشتند و یا اجناس قبلی را با نرخ جدید عرضه می‌کردند.

روغن و مرغ همچنان در صدر تقاضای مردم قرار داشت، پیدا کردن روغن روزهای پنجشنبه و جمعه در اغلب فروشگاه‌های شهری ممکن نبود هرچند محموله‌های روغن از کارخانه‌های استان به سمت بازار، بارگیری شد ولی تا عصر جمعه بسیاری از این محموله‌ها به مقصد فروشگاه‌ها نرسید.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ساری تهیه روغن و ماکارونی با نرخ قبلی عملاً مقدور نبود و هنوز قفسه‌های فروشگاهی از اجناس جدید پر نشد و در شهرستان سیمرغ، کرکره بسیاری از فروشگاه‌ها پایین بود و پیدا کردن روغن و ماکارونی در برخی از فروشگاه‌ها سخت بود با این حال مسئولان وعده دادند از شنبه همه چیز به روال عادی برگردد.

اگرچه یافتن برخی اقلام و کالاها در فروشگاه‌ها ممکن نیست اما اوضاع و احوال مناطق مختلف مازندران طی روزهای اخیر آرام و باثبات است و شهروندان مازندرانی اجرا و اصلاح و آزادسازی قیمت را امری ضروری عنوان می‌کنند.

مدیر یک فروشگاه مواد غذایی در بابل با اظهار اینکه طی روزهای اخیر به هیچ وجه شاهد هجوم مردم و فشار آوردن برای خرید اجناس مختلف نبودیم، افزود: بیشتر تقاضاها مربوط به اقلامی نظیر روغن و لبنیات و مرغ است.

حمید جعفریان در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه هیچ خبری از هجمه و ازدحام مردم در فروشگاه‌ها نیست، گفت: تقاضای مردم برای خرید اقلامی مانند روغن و ماکارونی بیشتر شد و اجناس موجود و خرید قبلی را با نرخ قبلی عرضه می‌کنیم.

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

وی گفت: از روز شنبه اقلام و اجناس با نرخ جدید عرضه می‌شود و هیچ نگرانی برای تأمین مواد وجود ندارد و تاکنون قیمت نان نیز افزایش نیافته است و قیمت تخم مرغ نیز با نرخ جدید عرضه می‌شود.

گزارش میدانی خبرنگار مهر از سطح نوشهر در غرب مازندران و بازدید از فروشگاه زنجیره‌ای نشان می‌دهد که اقلام با قیمت جدید در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود اما چندکیلومتر آن سوتر و در چالوس، یا اقلام جدید نرسیدند و یا فروشگاه‌ها به دلیل نداشتن اجناس تعطیل بودند.

یک شهروند بابلسری با بیان اینکه متأسفانه اجناس قدیمی با نرخ جدید فروخته می‌شود خواستار نظارت و پیگیری مسئولان امر برای مقابله و برخورد با متخلف شد و گفت: برای تهیه روغن به فروشگاهی رفتم، روی آن نرخ قبلی درج شده بود اما با نرخ ۱۱۶ هزار تومان عرضه می‌شد.

تصاویری از وضعیت بازار در استان‌ها طی امروز شنبه

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

اوضاع بازار از التهاب تا ثبات/ تب تند خرید فرو نشست

نظر شما