شناسهٔ خبر: 53750270 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شناسایی بیش از ۴ هزار مبتلا به سالک در فارس

کارشناس ارشد اکولوژی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیش از ۴ هزار مبتلا به سالک در یک‌سال گذشته در استان فارس شناسایی شده است.

صاحب‌خبر -

وحید خاتمی‌فر کارشناس ارشد اکولوژی انسانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از یک‌سال گذشته با روند افزایشی سالک در استان مواجه بوده‌ایم و آمار‌ها نشانگر افزایش ۲ برابری سالک نسبت به سال قبل است.

او گفت: بیش از ۴ هزار مبتلا به سالک طی یک سال گذشته د ر فارس شناسایی شده است. البته از آنجا که آمار یاد شده موارد شناسایی‌شده است، پیش‌بینی ما ۴ تا ۵ برابر این میزان ابتلا است.

خاتمی فر گفت: از آنجا که گزش بیماری در ۶ ماهه اول سال رخ می‌دهد، اما بیماری در ۶ ماهه دوم خود را نشان می‌دهد، از همین حالا باید به فکر کاهش محیط مناسب برای انتقال این بیماری بود. البته طبق پیش‌بینی‌ها امسال هم روند افزایشی سالک را د ر استان خواهیم داشت.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تدابیری در نظر گرفته‌ایم و اگر ۱۴ سازمان پای کار بیایند و همکاری‌های بین بخشی انجام شود، می‌توانیم روند انتقال سالک را به نحوی کاهش دهیم تا تعداد مبتلایان در استان حداقل از سال قبل بیشتر نشود.

خاتمی‌فر گفت: بیماری سالک چند علتی است، فارس جزو مناطق پرشیوع سالک در کشور است و وضعیت آب‌وهوایی و شرایط اقلیمی هم کمک می‌کند که بیماری به صورت بومی باشد.

او گفت: درمان سالک طولانی‌مدت بوده و فرد از یک تا چند ماه درگیر است. اگرچه درمان برای بیمار رایگان است، اما هزینه‌های بسیاری را به دانشگاه تحمیل می‌کند.

خاتمی‌فرگفت: افراد‌ی که در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند، کسانی که در محل زندگی پرورش مرغ، طیور و د ام دارند، همچنین کسانی که نخاله‌های ساختمانی و آب‌های راکد و فاضلاب نزدیک محل زندگی‌شان است، بیشتر در معرض سالک هستند.

این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شیراز، مرودشت، زرقان، سروستان، خرامه، فراشبند، استهبان، ارسنجان، جهرم، فسا، لارستان، زرین‌دشت و بختگان پرشیوع‌ترین مناطق استان در زمینه سالک هستند، اگرچه دیگر نقاط استان هم درگیرند، اما بیشترین موارد شناسایی‌شده مربوط به مناطق مرکزی و جنوبی است.

شیراز، زرین‌دشت، زرقان و فراشبند بیشترین میزان شیوع سالک را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

خاتمی‌فر گفت: هر گونه زخم و یا ضایعه پوستی که بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد و برطرف نشود، می‌تواند مشکوک به سالک باشد و مردم به منظور تشخیص و درمان رایگان سالک می‌توانند به مراکز بهداشت محل زندگی‌شان مراجعه کنند.

او گفت: سالک از طریق پشه خاکی انتقال می‌یابد و این مخازن بیماری از نیمه دوم فروردین‌ماه تا نیمه اول مهرماه فعالیت دارند.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در بحث پیشگیری و حفاظت فرد‌ی در برابر گزش پشه استفاده از توری و نصب آن بر روی در و پنجره، استفاده از پشه‌بند در محیط‌های باز و مناطقی که کانون بیماری‌اند همچنین استفاده از حشره‌کش‌های خانگی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

او گفت: مرد م در فصل گرم از لباس‌های آستین‌بلند استفاده کنند. در این‌باره برخی کودکان با لباس آستین کوتاه در کوچه بازی می‌کنند و با توجه به این‌که ۴۰ درصد از موارد شناسایی‌شده سالک در استان فارس مربوط به کودکان است، رعایت این موارد می‌تواند در کاهش گزش و ابتلا موثر باشد.

این کارشناس ارشد اکولوژی انسانی گفت: از آن جا که زخم پوستی عارضه سالک است، توصیه می‌شود که از درمان‌های خانگی و محلی و تجویز‌های غیرتخصصی استفاده نکنید. برخی افراد وقتی مراجعه می‌کنند که همه درمان‌های خانگی را طی کرده‌اند و با عفونت شد ید زخم مراجعه می‌کنند که این باعث می‌شود جای زخم بیشتر بماند و درمان بیشتر طول بکشد.

خاتمی‌فر گفت: در بحث اکولوژی شهری نیز قبل از ساخت شهرک‌های مسکونی و کارخانه‌های حواشی شهر‌ها باید استعلام گرفته شود تا آن منطقه، کانون بیماری سالک نباشد.

این کارشناس ارشد اکولوژی انسانی گفت: در بحث تاثیر نظافت محیط زندگی در تعداد مبتلایان به سالک نیز بر جلوگیری از تجمع آب‌های راکد در محل زندگی، جمع‌آوری و دفع صحیح زباله‌ها و ممانعت از انباشت کود‌های حیوانی در محل‌های زند گی تاکید داریم.

خاتمی‌فر گفت: بحث جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و تخریب بافت‌های مخروبه و قدیمی سطح شهر نیز در پیشگیری موثر است و باید جدی‌تر گرفته شود.

او گفت: از آن جا که در ۲ سال گذشته اولویت با کرونا بود، بسیاری از اقدامات کنترلی سالک در استان رها شد و امیدواریم امسال وضعیت همکاری‌ها برای کنترل سالک بهتر شود.

خاتمی‌فر گفت: در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ‌گونه حمایت پولی و مالی برای کنترل سالک نشدیم و سالک در دوران کرونا مغفول واقع شد.

کارشناس بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد سالک کشور مربوط به استان فارس است و ما جزو ۵ استان پرشیوع کشور هستیم.

اوگفت: شیراز، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و سمنان این ۵ استان هستند و مقام اول و دوم از نظر فراوانی سالک معمولا هر سال بین شیراز و اصفهان جابه‌جا می‌شود.

عباس رضاییان‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به منظور کنترل موثر سالک باید نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، دامپزشکی و جهاد کشاورزی پای کار باشند.

او گفت: مهم‌ترین بخش مبارزه با سالک جونده‌کشی است و ما مبارزه با سالک را یکی اولویت‌های مراکز بهداشت استان قرار داده‌ایم و دامپزشکی کشور قول داده به ما کمک کند.

رضاییان‌زاده گفت: مهم‌ترین مشکل، کمبود بودجه است، به‌طور مثال، همین مسئله مهم جونده‌کشی، نیرو‌های کارگری زیاد‌ی در کانون‌های سالک مناطق مختلف استان نیاز دارد و انتظار می‌رود بودجه‌های مبارزه با سالک ترمیم شود.

نظر شما