شناسهٔ خبر: 49950641 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تشخیص بیماری سالک با استفاده از هوش مصنوعی

برای اولین بار در جهان، متخصصان شیرازی موفق شدند دستگاهی اختراع کنندکه در ۱۵ ثانیه بیماری سالک را تشخیص می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، متخصصان تیم مبتکران جوان شیراز موفق شدند دستگاهی اختراع کنند که تشخیص بیماری سالک را از ۴۸ ساعت به ۱۵ ثانیه کاهش می‌دهد.

مجتبی زارع مسئول تیم مبتکران جوان با بیان این که تا پیش از ساخت این دستگاه مراحل تشخیص تا ۲ روز زمان می‌برد، گفت: با طولانی شدن زمان تشخیص، بیماری پیشروی می‌کرد و زخم ناشی از آن بر چهره فرد ماندگار می‌شد.

او افزود: برای ساخت این دستگاه که کمتر از ۱۵ ثانیه بیماری را تشخیص می‌دهد بیش از ۵ سال متخصصانی از رشته‌های برق، مکانیک و متخصصان انگل شناسی تلاش کرده اند.

مسئول تیم مبتکران جوان ادامه داد: در این دستگاه با هوش مصنوعی بیش از ۱۸۰ نمونه از جهش‌های مختلف بیماری سالک شناسایی و برای دستگاه تعریف شده که باعث تشخیص سریع بیماری می‌شود.

او با بیان این که این دستگاه نمونه خارجی ندارد، گفت: با این دستگاه سریع‌ترین زمان تشخیص بیماری سالک در دنیا به نام ایران به ثبت رسیده است.

زارع تصریح کرد: در صورت حمایت و راه اندازی خط تولید این دستگاه، علاوه بر تامین و نصب در تمامی مراکز درمانی حتی روستا‌های دور افتاده، می‌توانیم آن را به کشور‌های که بیماری سالک در آن‌ها شیوع دارد صادر کنیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما